קרית עקרון: המחוזית ביטלה תוכנית לקניון בסמוך למפעל הסוללות

בצעד נדיר הפעילה הוועדה המחוזית את סעיף 28 לחוק התכנון והבנייה

בצעד נדיר החליטה הוועדה המחוזית מרכז לעשות שימוש בסעיף 28 לחוק התכנון והבנייה, וביטלה החלטה של הוועדה המקומית זמורה, להקים קניון בסמוך למפעל הסוללות תדיראן בקרית עקרון.

מפעל הסוללות של תדיראן, הממוקם על שטח של חברת דנישא, נחשב למפעל מסוכן לסביבתו, בעקבות שריפה שפרצה בו לפני כשלוש שנים. למרות זאת אישרה הוועדה המקומית תוכנית של חברת דנישרא, להקים בסמוך למפעל מבנה מסחרי גדול כשימוש חורג לקרקע, בלי להגיש תוכנית.

המשרד לאיכות הסביבה הגיש לבעלי תדיראן רשימה של דרישות סביבתיות, כתנאי לאישור השימוש החורג. תדיראן אמנם הודיעה שבכוונתה למלא אחר הדרישות, אך הוועדה המחוזית, בראשות ד"ר שוקי אמרני, החליטה שאין לאשרה כשימוש חורג, ביטלה את האישור, ודרשה מדנישרא להגיש תוכנית כמקובל.

יצוין, שהשימוש בסעיף 28 הוא נדיר ביותר. ההחלטה לעשות בו שימוש התקבלה לאחר שהוועדה המחוזית החליטה, שהמקומית נהגה בחוסר סמכות.

בשנות ה-90 הוקמה בסמיכות רבה למפעל שכונת מגורים, וזאת למרות שגם אז כבר היה ברור שאין להקים שכונות בסמיכות כה גדולה למפעל מסוג זה.

לדברי אמרני, הוועדה החליטה לעשות שימוש בסעיף זה לאחר שהגיעה למסקנה, שהוועדה המקומית פעלה שלא בסמכות, וכי מחובתה של המחוזית להגן על התושבים מפני החלטה שגויה.