שומרים על הנחלים: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אימצה תוכנית המתאר הארצית המגבילה בנייה ליד נחלים

תיאסר הבנייה עשרות מטרים בשני צידי הנחל; בארץ 43 נחלים בעלי חשיבות סביבתית וחברתית

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אימצה את תוכנית המתאר הארצית לנחלים (תמ"א 34 ב' 3). התוכנית היא חלק מתמ"א 34ב' הכוללת נושאים כגון הפקת מים, מערכות מים, ניקוז, איגום, החדרה, ושימור מי תהום. במסגרת סדרת תוכניות זו אושרה בעבר תוכנית המתאר הארצית להתפלה.

על-פי התוכנית, בארץ קיימים 43 נחלים שיש להם חשיבות סביבתית וחברתית, ואשר לאורכם ערכי טבע ומורשת. בין הנחלים ניתן למצוא את נחל עורבים ודליות ברמת הגולן, נחל עמוד, דישון וגעתון בגליל, אלכסנדר, תנינים, איילון, ועוד.

התוכנית מגדירה רצועות מוגנות ברוחב חמישה מטרים משני צידי עורקי הנחלים, ותחום נוסף ברוחב 50 או 100 מטר, המוגדר כרצועת השפעה.

עוד כוללת התוכנית גם את שטחי ההצפה של הנחלים, כדוגמת בקעת בית נטופה, המגבילה את השימוש בשטח זה.

לדעת עורכי התוכנית, איתור שטחים המאפשרים הצפה הוא מרכיב חשוב בתפקודו של הנחל וסביבתו. במקביל מחייבת התוכנית קבלת חוות דעת רשות הניקוז או רשות נחל, לתוכנית המוצעות בתחומי הרצועות השונות.

התוכנית מדגישה את חשיבות הנחלים בתחומי האקולוגיה, הנוף והחברה וזאת מעבר להיותם עורקי ניקוז. בנוסף, קובעת התוכנית הוראות שיבטיחו את שמירת הפוטנציאל שלהם עד להכנת תוכניות.

התוכנית מבליטה את עובדת חשיבות הנחלים, תומכת בשמירה עליהם כעל אזורים טבעיים, ומתנגדת להפיכתם לנחלי בטון, שכל תפקידם לנקז את המים.