דו"ח: תוכנית מערב ירושלים מתבססת על נתונים שגויים

הנחות הבסיס לקידום תוכנית מערב ירושלים להקמת 16.5 אלף יח"ד היו מוטעות

מאגר עתודות קרקע למגורים בירושלים לשנת 2020 עומד על כ-105 אלף יח"ד. דו"ח שמתפרסם הערב (ב') קובע, כי הנחות הבסיס לקידום תוכנית מערב ירושלים להקמת 16.5 אלף יח"ד היו מוטעות, וכי אין צורך ביישום תוכנית זו. מדובר בדו"ח שני שהכינו המתכננים אורי ברשישת ורז עפרון.

מדובר בדו"ח שבחן את מאגר עתודות הקרקע למגורים בירושלים לשנת 2020. על-פי הדו"ח, מאגר יח"ד בירושלים לשנת 2020 עומד על 104,978. בהערכות המינימום ניתן יהיה לממש פוטנציאל של 64,000 יח"ד.

עוד קובע הדו"ח, כי קיימות תוכניות להקמת 125,000 יח"ד. לאחר הפחתה של מקדמי מימוש, מדובר על פוטנציאל תכנוני של 70,000 יח"ד. המתכננים קובעים, כי קיים בירושלים מאגר עתודות קרקע למימוש של 64,000 יח"ד. היקף זה גדול פי 3 מעתודות שהציגה עיריית ירושלים בפני מוסדות התכנון.

עוד נטען, כי מוטעית ההנחה בדבר הצורך ב-40,000 יח"ד לשיפור רווחת הציבור. תוכנית המתאר החדשה לירושלים, שהוצגה לאחר הפקדת תוכנית מערב העיר, מוסיפה מאגר של 32,000 יח"ד מתחומי בינוי חדשים בגבולות העיר. המתכננים קובעים, כי תוכנית מערב ירושלים התבססה על נתונים שגויים בקשר להיקף עתודות הבינוי בעיר.

לדעת הארגונים הסביבתיים, ההכרעה על תוכנית מערב ירושלים היא הכרעה אסטרטגית חשובה לעתידה של העיר. הארגונים הסביבתיים סבורים, כי יש לדחות את עמדת עיריית ירושלים והמינהל, לפיה אין לפתח את העיר לכיוון מערב על חשבון שטחים פתוחים ורגישים מבחינה נופית. וזאת, כיוון שטרם הוצעו עתודות הקרקע הקיימות והזמינות בתחום גבולות העיר.

הדו"ח שמוצג הערב קובע חד-משמעית, שישנן עתודות קרקע מספקות לפיתוח מתחמי מגורים בתחום הבינוי של ירושלים. עורכי הדו"ח מציינים, כי הנחות העבודה למקדמי המימוש היו שמרניות ביותר. וזאת, על-מנת לקבל הערכות מינימום.

תוכנית מערב ירושלים משותפת לעירייה, לרשות לפיתוח ירושלים ולמינהל מקרקעי ישראל. על-פי התוכנית, על שטח של 24.2 אלף דונם יוקמו שתי שכונות מגורים של 16.5 אלף יח"ד, ואיזור תעשייה ומסחר בהיקף 500 אלף מ"ר. לתוכנית קמו התנגדויות רבות. וזאת, בשל הפגיעה הסביבתית החמורה באיזור מערב ירושלים, שנחשב רגיש מבחינה נופית.