תושבי שכונת המשתלה בצפון ת"א: מיחלוף צומת הפיל ייצור מפגעים קשים לשכונה

במקום מתוכנן כביש משוקע בן 9 נתיבים; התושבים מאיימים לתבוע פיצויים בגין רעש, זיהום וסתימת השכונה בכלי רכב

תושבי שכונת המשתלה בת"א מתארגנים למאבק נגד העברת עומסי התנועה מצומת הפיל אל הכניסה לשכונת המשתלה. התושבים טוענים לקיפוח מבחינת הטיפול במפגעי התנועה והרעש שיגרמו לשכונה, ומאיימים כי יתבעו פיצויים על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה באם תתקבל התוכנית.

הטענות הועלו לאחר שחברת נתיבי איילון יזמה תוכנית להפיכת רחוב משה סנה בת"א מכביש עורקי לכביש מהיר בין עירוני ורב נתיבי, תוך ביטול הצומת המרומזרת "צומת הפיל", והפיכתה למחלף דו-מפלסי הכולל שיקוע הכביש.

תושבי שכונת המשתלה התארגנו למאבק נגד התוכנית, הנמצאת כרגע בשלב שמיעת ההתנגדויות בוועדה המחוזית תל-אביב. בראש התושבים עומדים האדריכל יהונתן פרי ושמאי המקרקעין אלון וקסמן, והייצוג המשפטי של התושבים נעשה על-ידי עו"ד מיכאל רוזן.

עיקר הטענות של תושבי השכונה הן, שיישום התוכנית יעביר את פקק התנועה הקיים כיום בצומת הפיל אל הכניסה הדרומית של השכונה, ויגדיל את נפח התנועה מכביש של 4 נתיבים כיום לכביש של 9 נתיבים, תוך גרימת מפגעים קשים של רעש ועשן. התושבים טוענים, כי בעוד שלשכונות סובבות כמו קרית שאול וגני צהלה ניתן פתרון בנושא מפגעי הרעש הצפויים, בדמות שימוש באספלט "בולע רעש", ביצוע שיקוע בכביש והקמת קיר האקוסטי, הרי שאלו מסתיימים לפני הבתים של שכונת המשתלה, ועל כן תושבי השכונה יסבלו ממפגעי התנועה, הרעש והעשן. התושבים טוענים עוד, כי הבדיקות של נפח התנועה באזור שנעשו לפני שנים בעת התכנון אינן תקפות ואינן תואמות את נפח התנועה כיום, העומד על למעלה מ-5,000 כלי רכב ליום.

המתנגדים גייסו לעזרתם את המומחה לאקוסטיקה, ד"ר יאיר קלר, שביצע בדיקות במקום וטען, כי התוכנית לא מציעה הגנות מספקות. זאת, בין היתר, בשימוש בתקן לרעש שאיננו תקף מאז 1999. ד"ר קלר הציע חלופה לפיה יוארכו הקירות האקוסטיים בדרך משה סנה ב-139 מ'. המתנגדים הדגישו, כי חלופה זו הגיונית מפני שצפונה להם משתרע שטח פתוח רחב ידיים, כך שהצעתם אינה מגלגלת את הבעיה לפתחם של אחרים.

טענה נוספת של המתנגדים הינה, כי גבול תוכנית ה"קו הכחול", המסומן בקצהו הצפוני והצפון מזרחי, שורטט באופן מלאכותי כדי להימנע מתשלום פיצויים לדיירים על-פי סעיף 197.

המשך שמיעת המתנגדים בוועדה המחוזית צפוי בסוף החודש.