פינוי-בינוי: הרצוג מציע ניוד זכויות בסמכות ועדה מקומית

שר הבינוי והשיכון, יצחק הרצוג, פועל באחרונה כדי להרחיב את תהליכי ההתחדשות העירונית לישובים ולשכונות שאין בהם כדאיות כלכלית לפרויקט, מצב המאפיין את ערי הדרום והנגב, באמצעות מנגנון של ניוד זכויות. לדברי השר הרצוג, הכוונה היא לאפשר לנייד חלק מהזכויות החסרות לאזורים אחרים בעיר, שיבטיחו ישימות כלכלית במתחמי פינוי-בינוי, ולהרחיב בחקיקה את סמכויות הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

כיום, על פי חוק התכנון והבנייה, אין סמכות לוועדה המקומית להוסיף שטחי בנייה על זכויות הבנייה הקיימות במגרשים. ההצעה החדשה של השר הרצוג מציעה להרחיב את סמכויות הוועדה המקומית בפרויקטים של פינוי-בינוי, ויאושר לה לנייד זכויות. "על פי הצעתנו, תוספת זכויות זו, החיונית על מנת להבטיח את מימוש פרויקט פינוי-בינוי, תאושר ברמה של ועדה מקומית בלבד, כתוכנית מפורטת או כהקלה להיתר בנייה", מסביר השר הרצוג .

נקודת המוצא בתהליכי פינוי-בינוי היא העלאת הצפיפות והעצמת השימוש בקרקע, שמייצרת השבחה בערך הקרקע. השבחה זו היא הכוח המניע את התהליך. על פי בדיקה שביצעה האדריכלית סופיה אלדור, מנהלת האגף לתכנון ערים במשרד הבינוי והשיכון, נמצא, כי במתחמים רבים הראויים לפינוי-בינוי קיימים קשיים הנובעים מערך קרקע נמוך מחד ושטחי הבניה מוגבלים שניתן לאשרם במוסדות התכנון מאידך, אשר אינם מספיקים להתנעת התהליך על בסיס כלכלי בלבד.

לדברי השר הרצוג, המצב החוקי הקיים אינו מספק ואין בו בכדי לאפשר את האצת תהליכי פינוי-בינוי, ולדבריו "על מנת לעודדם ולהאיצם מוצע להוסיף לוועדה המקומית סמכות נוספת הנדרשת בכדי להוסיף שטחי בניה ב'מגרשים מקבלים'".