בתכנון: מבצע מכירת דירות דיור ציבורי - גם במרכז

המבצע שחל כיום בפריפרייה מאפשר למשפחה עם שני ילדים לרכוש דירה בהנחה של 85%

משרד האוצר ומשרד השיכון מתכננים להרחיב את מבצע מכירת דירות דיור ציבורי חדש ולהחילו גם במרכז הארץ. במשרד השיכון אישרו קיומם של מגעים כאלה עם האוצר.

כיום חל המבצע על אזור עדיפות לאומית א' וזוכה להיענות מעטה בלבד. המבצע שחל כיום בפריפרייה מאפשר למשפחה עם שני ילדים לרכוש דירה בהנחה של 85%. עוד מאפשר המבצע זכאות לקבל הלוואה משלימה של עד 100 אלף שקל לכיסוי יתרת מחיר הדירה. הנחה זו הופכת למענק בתום חמש שנים ממועד המכירה באם הרוכשים מתגוררים בדירה בתקופה זו. המו"מ בין האוצר לבין משרד השיכון הוא לגבי תנאי המכירה באזור המרכז, שכן שווין של הדירות באזורי הביקוש גבוה הרבה יותר, וכך שווי ההנחות יהיה גדול יותר.

במהלך השנים האחרונות נערכו שני מבצעי מכירת דירות דיור ציבורי. האחד בתקופת ממשלת בנימין נתניהו, והשני בתקופת שלטונו של אהוד ברק. במסגרת שני המבצעים רכשו הדיירים 20 אלף יחידות דיור, מתוכן 11 אלף יחידות של חברת עמידר. תקבולי מכירת דירות עמידר הועברו לאוצר ואילו תקבולי מכירת דירות עמיגור הועברו לסוכנות, שטענה שהדירות נרכשו בכספה ולכן עם המכירה זכותה לקבל את הכסף בחזרה. העברת כספים זו לוותה בביקורת ציבורית קשה, לפיה עניי מדינת ישראל מעבירים כספים לעשירי העם היהודי.

מבקרי מבצעי המכירה טוענים שמדובר בהחלטה בעייתית, שכן ב-15 השנים האחרונות לא בנתה המדינה ולו דירת דיור ציבורי אחת למען נזקקי העתיד. משמעות הדבר היא שבשנים הקרובות צפוי מחסור חמור של דירות דיור ציבורי, בשעה שהמצב הכלכלי מתדרדר והולך.