הופקדה תוכנית יד חנה לקליטת מפונים - כל חבר יקבל בית ועוד חצי דונם

מפוני חומש יקבלו מגרש בשטח דונם להקמת שתי יחידות דיור

הוועדה המחוזית מרכז הפקידה תוכנית להפיכת יד חנה, שהוקם כקיבוץ קומוניסטי, לישוב קהילתי, בו יקלטו 30 משפחות מהישוב חומש, שעתיד להתפנות במסגרת ההתנתקות.

על פי ההסדר שגובש עם מנהלת סל"ע, לישוב הקהילתי תצורף אגודה חקלאית, שתמשיך להחזיק באדמות החקלאיות של הקיבוץ. עוד בתוכנית עריכת פרצלציה ל-65 הבתים הקיימים בקיבוץ, למגרשים בשטח חצי דונם. בנוסף לכך יקבל כל חבר קיבוץ מגרש נוסף בשטח חצי דונם, אותו יוכל למסחר.

מפוני חומש יקבלו אף הם מגרש בשטח דונם, עליו ניתן יהיה להקים שתי יחידות דיור - אחת מהן למכירה. בתוכנית עוד 90 מגרשים לבנייה, על פי שלוש יחידות לדונם. סה"כ 280 יחידות דיור, על פי המותר בתמ"א 31. יצוין שתמ"א 35 מאפשרת בניית 300 יחידות דיור במסגרת הרחבות, אך המתכננים ביקשו שלא להמתין עד לאישור התמ"א.

התוכנית עוררה שאלות רבות בקרב החברים בוועדה, שכן היא קובעת תקדים הסותר מספר עקרונות תכנונייים. כך למשל, בעוד שתמ"א 35 מאפשרת בניית שלוש יחידות לדונם במרכז הארץ, מאפשרת התוכנית שתי יחידות לדונם. בנוסף מעניקה התוכנית לכל משפחה בקיבוץ ולכל משפחה מחומש דונם שלם, זאת בשעה שגם החלטה 979 לשיוך חלקת המגורים, שבוטלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, מאפשרת היוון של חצי דונם בלבד.

נציגי משרדי ממשלה ונציג מנהלת סל"ע טענו בוועדה, שגם כך מדובר בפשרה, שכן מפוני חומש דרשו 1.3 דונם, כאשר ההחלטה לאפשר להם דונם נועדה כדי לאפשר את קיום התוכנית.

תנאי לאישור התוכנית הוא, שהיא תתבצע רק אם אכן הפינוי יתקיים בסופו של דבר. תנאי נוסף להפקדה הוא אישור הוועדה לשימור קרקע חקלאית.

לדעת גורמים בוועדה, אם התוכנית תאושר היא עלולה להוות תקדים לתוכניות פינוי אחרות, שגם בהן ידרשו המפונים הטבות מפליגות, בדומה למפוני חומש ולקיבוצניקים של יד חנה, שגם הם זוכים לחצי דונם במתנה במרכז הארץ. להערכת גורמים בוועדה, הליכי ההפקדה יסתיימו במהירות רבה, שכן רק לאחר האישור ניתן יהיה להזמין קרווילות לטובת המפונים.