השדה בתמנע, מעברי הגבול, אקווריה וקרקע לבנייה יועברו ממועצה אזורית אילות לאילת

המאבק הממושך שהתנהל בין עיריית אילת לבין המועצה האזורית חבל אילות, שכנתה, בנוגע לדרישת אילת לקבל עשרות אלפי דונמים לצורך בניית שכונת מגורים חדשה ופרויקטים ואטרקציות תיירותיים, הסתיים בניצחונה של אילת. ועדת חקירה לגבולות עיריית אילת, בראשות אדר' דינה רצ'בסקי, אישרה כמעט את כל הדרישות של העירייה, וזו צפויה ליהנות מהכנסות מארנונה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה.

הרקע למינוי הוועדה הוא פניית ראש עיריית אילת, מאיר יצחק-הלוי, למשרד הפנים להקמת ועדת חקירה להרחבת תחום השיפוט של העיר. הבקשה באה בהמשך לפניות קודמיו.

הבקשה הוצגה, לדברי מגישיה, בראיה של פיתוח אילת לטווח של 20-30 שנה, ומתייחסת לשטחים הכלולים בתחומי המועצה האזורית חבל אילות.

נימוקי העירייה: פיתוח כלכלי, חברתי, חינוכי ופיזי לחבל כולו מותנה בהשגת "מסה קריטית" והפיכת אילת לעיר בינונית בגודלה, בעלת יכולת למלא את תפקודה העירוני, האזורי והבינלאומי. לטענת העירייה, אין ביכולתה לתת מענה ראוי להתפתחות העיר וביסוסה כעיר מרכזית לכל החבל הדרומי של מדינת ישראל, אלא בהרחבת הגבולות ובהרחבת בסיס המס. הבקשה מתבססת על המלצות "הוועדה לאיחוד רשויות מקומיות", בראשות פרופ' אריה שחר, שהמליצה בדו"ח המסכם מיוני 1998 להרחיב את שטח השיפוט של עיריית אילת צפונה.

"הוועדה לאיחוד רשויות מקומיות, מחוז הדרום" בראשות פרופ' רפי בר-אל, המליצה ביוני 2003 להעביר לאילת שורה של קרקעות להקמת מספר פרויקטים, וביניהם שדה התעופה החדש לאילת בתמנע, שטחים חקלאיים מכביש 90 מזרחה, כולל פרויקט אקווריה, בהשקעה של 300 מיליון דולר, מעברי הגבול הבינלאומיים למצרים ולירדן, שטחי השמורה "מסיב אילת" ועוד.

אילת סובלת ממצוקת קרקעות, האוכלוסייה הוכפלה בעשור האחרון והשטח האפקטיבי לתושב קטן מאוד. לדברי יצחק-הלוי, בהחלטת הוועדה יש משום עשיית צדק היסטורי, שכן אילת גדלה בצורה משמעותית, הן במספר התושבים שהוכפל בעשור האחרון, והן במספר התיירים המגיעים אליה.

עו"ד גידי פרישטיק, שייצג את העירייה בדיוני ועדת הגבולות, מציין, כי הצורך של אילת בקרקעות, שבאופן טבעי ממוקמות מצפון לעיר, בשטחי המועצה האזורית חבל אילות, הוא אמיתי, בשל העובדה כי אילת זקוקה לעתודות קרקע בעיקר לשכונות מגורים חדשות.

חבל אילות התנגדה בתוקף להעברת שטחים לאילת. יו"ר המועצה, אודי גת, טען כי מפת הגבולות הנוכחית נחתמה בשנת 1995, והסיבות לבקשותיה של אילת מאז נסמכו על הצורך בהשלמת הכנסה, יוקרה אישית של ראש העיר הקודם ויוקרה עירונית החושקת להעביר את מעברי הגבול, שדה התעופה המתוכנן והאטרקציות המתוכננות לשיפוטה.

הוועדה, לאחר ששמעה גורמים ומומחים רבים, החליטה להעביר מחבל אילות לאילת את שטח שדה התעופה החדש בתמנע, שטח פרויקט אקווריה (פרויקט אטרקציות תיירותיות ענק), ביצוע תיקוני גבולות כך שתתאפשר התאמת גבולות השיפוט לגבולות התוכנית בנחל רודד, האמורה לספק 5,500 יחידות דיור כחלק מהעתודות לסיפוק צרכי העיר למגורים לשנת 2015. שטח של כ-500 יחידות דיור מתוכן מצוי היום בתחומי שיפוט קיבוץ אילות. כמו כן יועברו לאילת מעברי הגבול טאבה, רבין ונטפים. בתמורה תקבל אילות מאילת את שטחי שדה התעופה בעברונה, וכן שטחים נוספים בהיקפים קטנים. יצוין, כי עם העברת השטחים לאילת צפוי לחול עליהם הפטור ממע"מ המוקנה לעיר אילת, דבר שעשוי להיות משמעותי במיוחד בפרויקט אקווריה.