המועצה הארצית אימצה נוהל להקמת יישובים חדשים

ככלל, נקבע בנוהל כי מדיניות התכנון היא שיש העדפה מובהקת בהרחבתם וחיזוקם של יישובים קיימים, ויש להימנע, למעט במקרים חריגים, מהקמת יישובים חדשים

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות מנכ"ל משרד הפנים, אוסקר אבו-ראזק, אימצה נוהל עבודה על פיו תגובש המלצתה לממשלה בדבר הקמת יישובים חדשים. על-פי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, ובהמשך לדו"ח מבקר המדינה בנושא, מתחייבת, בטרם קבלת החלטת ממשלה על הקמת יישוב חדש, עריכת עבודת מטה מקצועית. עבודת המטה צריכה לכלול התייחסות למדיניות התכנון הכוללת, לחלופות האפשריות ולמגוון היבטים הכרוכים בהקמת יישוב. עבודת המטה צריכה להיערך על-פי הנחיית היועץ המשפטי והמבקר, ועל-ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

ככלל, נקבע בנוהל כי מדיניות התכנון היא שיש העדפה מובהקת בהרחבתם וחיזוקם של יישובים קיימים, ויש להימנע, למעט במקרים חריגים, מהקמת יישובים חדשים.

המועצה הארצית תבחן בחיוב איתורים התואמים את עקרונות התכנון שנקבעו בתמ"א 35, ובתנאי שלא יהיו בתחומי שמורות טבע או גנים לאומיים מוכרזים, וככל האפשר מחוץ לשטח שמורות טבע וגנים לאומיים לא מוכרזים, מכלולים נופיים ושטחים בעלי רגישות נופית-סביבתית.

הבקשה להקמת יישוב חדש תיבחן בראיה אזורית-מרחבית כוללת, ותתייחס, בין השאר, להשגת מטרות כלכליות, חברתיות וסביבתיות. בנוסף ייבחנו עלויות ותועלות למשק ולקופה הציבורית, השפעות על יישובים קיימים, ההשתלבות במרחב, נגישות ופריסת תשתיות קיימות ונדרשות ועוד.

בנוסף, הנחתה המועצה הארצית את הוועדות המחוזיות והמקומיות לתכנון ובנייה, כי כל תוכנית להקמת יישוב חדש, אשר טרם נדונה במועצה הארצית או בוועדת המשנה שלה - תועבר להיוועצות עם המועצה הארצית. זאת, על מנת שהמועצה תוכל להציג את עמדתה בטרם יושקעו משאבי תכנון ותיווצר מחויבות כלפי גורמים שונים.

המועצה הארצית גם הורתה למינהל התכנון במשרד הפנים לבחון, בתאום עם משרד ראש הממשלה, החלטות קודמות של הממשלה על הקמת יישובים חדשים שלא מומשו, ויש מקום לבחון מחדש את ההחלטות לגביהם. רשימת היישובים תובא לדיון במועצה הארצית, על מנת שתגבש את המלצתה בפני הממשלה.