תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

השינויים בחוק שמעניקים הזדמנות לישראלים להגיש בקשה לאזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית

לדברי עו"ד ניר לנקר, העוסק בהוצאות אזרחות לשתי המדינות האירופאיות, חלו שינויים מקלים בחוקים הנוגעים בדבר • "בזכות זאת נפתח פתח לעשרות אלפי ישראלים לקבלת דרכון אוסטרי או דרכון גרמני"

פתח לישראלים לקבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית / צילום: Shutterstock
פתח לישראלים לקבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית / צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף עו"ד ניר לנקר

אזרחות זרה נחשבת בעיני ישראלים רבים למטרה נכספת, כזו שיכולה לפתוח עבורם דלתות רבות ואינספור הזדמנויות. כשמדובר על אזרחות גרמנית או אוסטרית - מהמדינות המתקדמות בעולם - אז על אחת כמה וכמה. אלא שקבלת האזרחות במדינות אלו היא תהליך ממושך : החוקים הגרמניים והאוסטריים בנושא זה רבים, וכוללים אינספור מגבלות. לאחרונה נראה שהרף ירד מעט, מבחינה מסוימת לכל הפחות, בזכות שינויי חקיקה ופסיקה, שמעניקים הזדמנות עבור ישראלים רבים.

"לאזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית יתרונות רבים", מסביר עו"ד ניר לנקר, העוסק שנים רבות בהסדרת אזרחות בשתי המדינות עבור ישראלים. "החזקת דרכון גרמני או דרכון אוסטרי מייתרת את הצורך בהוצאת ויזה לארה"ב ולאוסטרליה, למשל. האזרחות מהווה אישור כניסה , שהייה ועבודה בכל מדינות האיחוד האירופי, ללא הגבלה, כולל לימודים אקדמיים בכל רחבי אירופה, במוסדות ברמה הגבוהה ביותר. והכי חשוב: מדובר באזרחות במדינות מהמבוססות ביותר בעולם, עם מערכת רווחה מתקדמת, שירותים סוציאליים מצוינים ורמת חיים גבוהה במיוחד.

עו"ד ניר לנקר מסביר כי שינויים מהותיים, גם בחוק האזרחות האוסטרי וגם בחוק האזרחות הגרמני - מקלים בהוצאת אזרחות לצאצאיהם של מי שנמלטו מאימת הנאצים, לאורך תקופה מסוימת לפני השואה, ובמהלכה. "בזכות השינויים הללו נפתח פתח לעשרות אלפי ישראלים לקבלת אזרחות אוסטרית או אזרחות גרמנית; פתח שמעלה משמעותית את הסיכוי לקבל תשובה חיובית ולאחריה דרכון אוסטרי או דרכון גרמני".

גרמניה: ביטול האפליה המגדרית; אוסטריה: אין צורך באזרחות קודמת של ההורה

על ההזדמנות החדשה שנוצרה עבור ישראלים רבים לא דובר מספיק עד כה, וכאן חשוב להבין: החוקים, הן בגרמניה והן באוסטריה, עמוסי מגבלות והסתייגויות, כפי שציינו קודם לכן. כל מי שאינו אזרח שתי המדינות צריך לעבור תהליך ארוך למדי - שנמשך כמה שנים - עד לקבלת אזרחות, אם בכלל. ההקלות החדשות הופכות את העניין למעט פשוט יותר.

"בגרמניה, עד מאי 2020 הייתה אפליה מובנית ומשמעותית מאוד על רקע מגדר בכל הנוגע לקבלת אזרחות", מסביר עו"ד לנקר. "בבסיס החוק, מוקנית הזכות לקבלת אזרחות לצאצאי כל אזרח גרמני שנמלט מגרמניה מאימת הנאצים, שנולדו לפני 1953. בפועל, עד לתיקון החדש, לצאצאים של נשים גרמניות לא היה סיכוי לקבל אזרחות. פסיקה מחייבת של בית המשפט בגרמניה הובילה לביטול מוחלט של האפליה הזו, כך שהיום צאצאי נשים גרמניות שנולדו לפני 1953 יכולים להגיש בקשות לאזרחות באופן שוויוני.

"יש לציין", הוא מוסיף, "שלעיתים יידרשו אותם צאצאים - של נשים בלבד - לעבור ראיון בגרמנית בשגרירות הגרמנית, אם כי כיום מדובר באפשרות לא שכיחה יחסית. המשרד שלנו, כחלק מהטיפול בבקשה לקבלת אזרחות, נותן מענה גם במקרים שבהם מזומן המועמד לאזרחות לראיון כזה".

ניר לנקר עו"ד ומאיה לנקר-ירדני עו"ד ונוטריון / צילום: נימרוד כהן
 ניר לנקר עו"ד ומאיה לנקר-ירדני עו"ד ונוטריון / צילום: נימרוד כהן

ומה בנוגע לאוסטריה? מתברר ששם ההקלות משמעותיות עוד יותר: "גם בחוק האזרחות האוסטרית היו הרבה מאוד הגבלות", מציין עו"ד לנקר, "ורבות מהן עדיין קיימות - אלא שב־2019 הוסיף הפרלמנט האוסטרי לסעיף קיים בחוק תת-סעיף חדש, העוסק גם הוא, כמו בגרמניה, בצאצאי מי שנמלטו מאוסטריה מאימת הנאצים, בתקופה שבין 1933 ל-1955.

לפרטים על הסדרת אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית הקליקו כאן>>

"תת-הסעיף הזה מבטל בראש ובראשונה את האפליה המגדרית - בדומה למה שהתרחש בגרמניה; לבד מזה, הוא קובע (בניגוד לגרמניה) כי אותו אדם שנמלט מאוסטריה לא היה חייב להחזיק באזרחות המדינה. כלומר גם אם היה תושב אוסטריה בלבד, ללא מעמד אזרח, הוא יוכל להקנות אזרחות לצאצאיו - בתנאי שלפני שנמלט התגורר בגבולות אוסטריה של היום.

"תת־הסעיף המדובר אף מבטל מגבלות שקיימות בחוק האוסטרי הכללי לקבלת אזרחות כגון: החזקה באזרחויות נוספות, עבודה בתפקיד ציבורי, התנדבות לצבא (צבא הקבע בישראל). כל הסעיפים הללו, ששוללים את האפשרות לקבלת אזרחות אוסטרית בדרך כלל, בטלים כשמדובר בבקשת אזרחות תחת תת־הסעיף הזה. מדובר במהפכה של ממש", אומר עו"ד לנקר.

נציין בהקשר זה כי מסמכים ישראליים המעידים על עזיבת אוסטריה - כדוגמת מסמכים שהוציאה הסוכנות היהודית דאז לעולים ארצה - אינם תקפים במקרה זה, ונדרשת הוכחה ברישומי המדינה האוסטרית עצמה לגבי מועד הבריחה מאוסטריה . עוד חשוב לומר כי גם מי שבקשתם לקבלת אזרחות נדחתה בעבר, בגין אחד מהסעיפים שצוינו מעלה, יוכל להגיש בקשה חדשה לקבלת אזרחות, על סמך תת־הסעיף החדש.

"הדבר החשוב ביותר הוא לפעול כמה שיותר מהר", מבהיר עו"ד לנקר. "כאמור, מדובר בפוטנציאל לעשרות אלפי אזרחויות, ואומנם נכון להיום הסעיפים החדשים לא מוגבלים בזמן, גם בגרמניה וגם באוסטריה, אבל אין לדעת מה יקרה. יתכן שהרשויות במדינות יחליטו בשלב מסוים כי אושרו מספיק בקשות בערוץ זה, ויתחילו להגביל אותו או יחליטו על תיקון תקנות חדשות שיקשו שוב על קבלת האזרחות".

לצד כל אלו מבהיר עו"ד לנקר כי קבלת אזרחות גרמנית או אוסטרית ולמעשה, קבלת כל אזרחות זרה באשר היא, מחייבת עבודה קפדנית, מילוי כל הבקשות וההוראות ועמידה בכל נוהלי החוק לקבלת אזרחות. "אין כאן שום קסמים: רצוי לקבל סיוע מאדם בעל ניסיון, שמכיר לעומק את החוק הגרמני והאוסטרי, ושולט היטב בשפה הגרמנית המשפטית. בעזרתו, תוכלו להעלות משמעותית את הסיכוי לקבלת האזרחות".

"ההליכים האלה אינם קצרים", מוסיף עו"ד לנקר. "זה לא שמגישים בקשה והאזרחות תאושר מחר או בעוד שבוע. אין דבר כזה. תהליכים כאלו אורכים חודשים, ואף שנים: בגרמניה מדובר על שנתיים או שלוש עד לקבלת תשובה, ובאוסטריה בין שנה לשנתיים. עם זאת, כבר טיפלתי במקרים שבהם התשובה התקבלה אחרי חודשים ספורים.

היכרות עם מערכת המשפט הגרמנית והאוסטרית היא הכרחית

אז איך מתנהל התהליך בפועל? עו"ד לנקר מסביר כי אדם שמעוניין להוציא אזרחות דרך המשרד שלו מקבל שאלון פשוט, שבוחן את ההיתכנות להוצאת אזרחות על פי נתוניו האישיים. למסמך הזה מומלץ לצרף כל מסמך שקושר את המשפחה לגרמניה או לאוסטריה, אם יש כזה. "לאחר כחמישה ימי עסקים לכל היותר אנו נשיב לו תשובה - אם אין סיכוי לקבלת אזרחות לדעתנו, ההליך יסתיים כאן, ללא עלות. אם הסיכוי קיים, אנחנו מפרטים בפני הלקוח את כל התהליך, כולל לוחות זמנים, עלויות ועוד. במקרים שבהם המסקנה אינה חד-משמעית, נציע ללקוח לבצע את הבירור מול הרשויות, בסכום נמוך יחסית, ורק אם נבין בוודאות שאפשר להגיש בקשה לקבלת אזרחות, נתקדם לשלב הבא.

"בשלב הזה, שבו מתבצעת העבודה על הבקשה בפועל, אנחנו עושים את כל הבירורים והמהלכים הנדרשים. הלקוח צריך להגיע למשרד פעם אחת, ולאחר מכן אנחנו מבצעים הכל עבורו, באמצעות ייפוי כוח ממנו. את הבקשות אנחנו שולחים ישירות לרשויות שקובעות את מתן האזרחות במדינה הרלוונטית ועובדים מול הפקידים שם, כדי לבצע את התהליך בצורה הטובה ביותר".

עו"ד לנקר מדגיש שוב את החשיבות של ביצוע התהליך בידי אדם דובר גרמנית. לדבריו, היכרות טובה עם השפה ומערכת המשפט הגרמנית והאוסטרית, היא קריטית.

עוד הוא מזהיר כי תהליך שמבוצע על ידי אדם לא מנוסה, ובדרך לא נכונה, יכול לפגוע משמעותית בסיכוייו של מבקש האזרחות לקבל אזרחות גם בהמשך. כלומר אם הגיש פעם אחת בקשה לאזרחות ונדחה, גם אם ינסה שוב לעשות זאת - הסיכויים שיקבל אזרחות הופכים קטנים מאוד.

"כשמגישים בקשות בצורה לא נכונה, יכולים לקרות שני דברים", מסביר עו"ד לנקר. "האפשרות החמורה פחות - הלקוח בזבז זמן וכסף רב, קיבל תשובה שלילית - והרשויות עושות עימו חסד ומבקשות ממנו לתקן את הבקשה. מקרה כזה הוא נדיר יחסית. האפשרות החמורה יותר, והשכיחה יותר - הוא מקבל תשובה שלילית, לא זוכה באזרחות, והברירה היחידה שנותרת לו היא הגשת ערעור בפני ערכאה שיפוטית בגרמניה או באוסטריה, תהליך ארוך יותר, מורכב יותר ויקר יותר, שאין כל ודאות שיסתיים בהצלחה.

"הדבר הנכון ביותר הוא להגיש את הבקשה בניסיון הראשון באופן מושלם - ואת זה יכול לעשות רק מי שמבין באמת את המערכות הרלוונטיות בגרמניה ובאוסטריה, שולט בשפה ומחזיק בניסיון רב שנים בעבודה מולן. מי שעומד בנהלים הקבועים בחוק, ללא כל הסתייגות, יקבל את מבוקשו: במקרה כזה, יהיה קשה לשתי המדינות לתת למגיש הבקשה תשובה שלילית", הוא מסכם.

לפרטים על הסדרת אזרחות גרמנית או אזרחות אוסטרית הקליקו כאן>>