תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

עבודה מהבית: עדיין לא ברור אם היא כאן כדי להישאר, אך הארגון נדרש להתאמות לטובת העובד

ד"ר עופר קורנפלד, מומחה לשוק העבודה, מסביר כיצד המציאות החדשה משפיעה על חברות ועובדים, והאם נדע להתאים עצמנו אליה

עבודה מהבית. יש ליצור סביבת עבודה הולמת לעובד / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
עבודה מהבית. יש ליצור סביבת עבודה הולמת לעובד / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכתבה בשיתוף בזק בינלאומי

העולם שאנחנו מכירים טוב כל כך משתנה לנגד עינינו. מספיק להשוות את מראה הרחובות הסואנים במנהטן, ניו יורק, בפברואר האחרון, למראה שלהם עכשיו - הרבה יותר דלילים - כדי להבין שדברים השתנו כאן דרמטית. אין אפשרות לדעת אם השינוי הזה הוא תמידי או זמני, אך כרגע הוא נוכח בשיא עוצמתו.

השינוי הזה נוגע לא רק לסביבה הקרובה אלינו, כמובן, אלא לעוד תחומים רבים אחרים, ואחד מהם החווה בימים אלו את השינוי הגדול ביותר אולי הוא עולם העבודה. במציאות שבה אנחנו חוששים, ולעיתים אפילו לא יכולים, להגיע למשרד המוכר והומה האדם שהוא מקום העבודה שלנו, העבודה מהבית הופכת לאופציה ממשית, לברירת מחדל. איך כל זה משפיע וישפיע על עולם התעסוקה? ניסינו לברר זאת לעומק.

"שליש מהאנשים יכולים לעבוד היום מהבית, הם מה שנקרא flexible workers", אומר ד"ר עופר קורנפלד, מומחה לשוק העבודה, יזם הייטק ודוקטור לכלכלה. "אנשי מחשבים, מורים, עורכי דין, רואי חשבון ועוד - כולם מסוגלים לעבוד מהבית, וזה המזל שלנו, בעידן המודרני. 100 שנה לאחור - אין אנשים כאלה; 30 שנה לאחור - אין אנשים כאלה.

"הירידה הזמנית בתוצר, בשל הגבלות המגפה, עומדת על כ-20% פחות או יותר - וזה בעיקר בגלל שחברות אפשרו לעבוד מהבית והיו יכולות לעשות זאת, כולל חברות מסוימות שכבר החלו למסד עבודה מהבית עוד לפני הקורונה - חברות תוכנה למשל, להן המעבר לעבודה מהבית היה פשוט יותר. כך למעשה כל נושא העבודה מהבית, תהליך שהחל מסביב לעולם בלי קשר לאירועים האחרונים, הואץ - עד כדי כך שחברות שעברו לעבוד מהבית בעקבות הקורונה לא בהכרח יחזרו לעבוד מהמשרדים, או יחזרו לשם רק באופן חלקי".

ד"ר עופר קורנפלד, מומחה לשוק העבודה, יזם הייטק ודוקטור לכלכלה / צילום: ד"ר עופר קורנפלד
 ד"ר עופר קורנפלד, מומחה לשוק העבודה, יזם הייטק ודוקטור לכלכלה / צילום: ד"ר עופר קורנפלד

גילינו שאפשר לתפקד טוב מהבית

ההתרחשויות שתיאר כעת ד"ר קורנפלד מדגימות תזוזה משמעותית שחווה עולם העבודה בימים אלו. וכמו כל תזוזה שכזו, גם כאן ישנם מעגלי השפעה נוספים, כרעשי המשך, שמגיעים עד לרזולוציות הקטנות ביותר. "מה שהמגפה עשתה לשוק העבודה מתבטא בשני דברים מרכזיים", מסביר ד"ר קורנפלד, שממש בימים אלו לוקח חלק במחקר עולמי בנושא ההשפעות של הקורונה על הכלכלה, על שוק העבודה ועל החברה: "הדבר הראשון הוא שרוב העובדים ורוב הארגונים מעדיפים כרגע עבודה משרדית חלקית, במשמרות. ניקח לדוגמה חדר עסקאות בחברה הפועלת בשוק ההון: המקום חייב לעבוד ברציפות, כי כל הזמן מתבצעות עסקאות לקנייה ומכירה של ניירות ערך, בטח ובטח בתקופה של מגפה.

בזק בינלאומי מתאימה לכם סביבת עבודה מתקדמת מהבית. לפרטים הקליקו כאן>>

"מה עושה אותה חברה? מחלקת את העובדים בחדר העסקאות לשתי קבוצות, שמגיעות למשרדים בימים שונים, גם כדי לדלל את כמות העובדים במשרדים ולמנוע הדבקה וגם כדי שאם יתגלה חולה בקבוצה אחת - הקבוצה השנייה תוכל להמשיך לעבוד. בעצם, החברה הזאת מנהלת מעין גיבוי פנימי על ידי דילול כוח העבודה שמגיע למשרדים באופן שוטף, ולמרות שמבחינת המגבלות מותר לעבוד מהמשרד - אנשים ממשיכים לעבוד מהבית, או לפחות חלק מהם.

ומה לגבי ההשפעה השנייה? כאן מדבר ד"ר קורנפלד על תהליך רחב יותר, שיביא כנראה לדעיכתן של מגמות שגם כך היו בכיוון מטה לפני המגיפה, ובו זמנית לצמיחה חזקה ומואצת של מגמות שכבר החלו להרים ראש קודם לכן. "שוק העבודה, לאורך 20 השנים האחרונות, עובר תהליכי פירוק", הוא מסביר. "נוצרים יותר ויותר מרכזי עבודה חלקיים, ישנו פיזור של משרות, והרבה מאוד אנשים עובדים במשרות זמניות, במשרות חלקיות, כפרילנסרים מחוץ לארגון. התהליכים הללו, לצד העבודה מהבית, לא ייעצרו, אלא יתפתחו ויואצו.

ברור לכול שהעבודה מהבית תהפוך להיות אופציה לגיטימית, כי יותר ויותר ארגונים עוברים לעבוד בפורמט הזה ומצליחים לתפקד היטב, וכמה מהם עשויים לגלות שהפורמט הזה אפילו מוצלח יותר מבחינתם. לפני כן הם כנראה לא היו עושים זאת, משום שהמהלך של מעבר לעבודה מהבית נראה מורכב מאוד, אבל כעת לא הייתה להם ברירה - וכרגיל, האדם מסתגל ומפיק לקחים".

להתאים את סביבת העבודה לבית

הרובד הנוסף של השינויים בשוק העבודה הוא הרובד הממוקד יותר, הספציפי יותר - זה שנוגע לעובד עצמו ולהתנהלות ברמת הארגון: מצד אחד - הצורך בהתאמת סביבת העבודה הביתית לצרכי הארגון והעובד; מצד שני - ההתאמות שלהן נדרש הארגון עצמו כדי להבטיח המשך עבודה שוטפת ופורייה ככל האפשר.

"בשוק העבודה הכסף קובע, כידוע", מזכיר ד"ר קורנפלד, "ולכן התנהגויות שיתגלו מועילות כלכלית לארגון יאומצו - לדוגמה הצמצום בשטחי המשרדים שנדרש הארגון לשכור. מצד שני, הארגון נדרש ויידרש להתאמות רבות אחרות, כמו איך לשתף מידע באופן בטוח וחכם, איך לנהל מסמכים יחד ומרחוק, אילו נהלים אפקטיביים יותר ואילו פחות. חשוב להבין שאנחנו בתוך ניסוי גדול, גם מבחינת הארגונים וגם מבחינת המדינות, ומוקדם מאוד לקבוע אילו התנהגויות והתנהלויות ישרדו ואילו לא. מה שכן ברור הוא שחלק מהן ישרדו, ובהחלט יוכלו להשפיע גם לטווח ארוך".

פגישה מרחוק. כשאין ברירה מסתגלים למציאות החדש ויש המוצאים בה יתרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
 פגישה מרחוק. כשאין ברירה מסתגלים למציאות החדש ויש המוצאים בה יתרונות / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

"בהתנהלות בין הארגון לעובד השינוי גדול מאוד כבר עכשיו", הוא ממשיך ומסביר, "קודם כול, אין לארגון יכולת לפקח על העובדים, כמו שקורה במשרד. נוסף על כך, כדי שהארגון יוכל לדרוש מהעובדים לעבוד מהבית באותה צורה ובאותה רמת תפוקה שהציגו במשרדים, הוא צריך לספק להם תשתית טובה, וזו לרוב צריכה להיות משופרת וברמה גבוהה יותר מהמצב הרווח ברוב הבתים בישראל כיום. אם החברה רוצה עובד פרודוקטיבי, היא צריכה לספק לו את התנאים לכך - וזה אומר מחשב טוב, מצלמות רשת ברמה גבוהה, תוכנות שמשמשות לעבודה ייעודית, ראוטר מתאים, רשת יציבה ואיכותית, מערכות אבטחה והגנה, VPN (שרת פרטי וירטואלי) ועוד".

במקרים כאלו, כמובן, נעזרות חברות בספקים הבולטים בשוק, שיכולים להציע מוצר כולל לסביבת עבודה שלמה, עבור העובד מהבית. חברות כמו בזק בינלאומי, שמעניקה בימים שבשגרה שירותים טכנולוגיים לחברות ולארגונים גדולים, מציעה זאת היום גם בכל הנוגע לעבודה מהבית - כדי שהעובד יוכל ליצור לעצמו את תחנת העבודה המיטבית, שמספקת את צרכיו גם מבחינת נוחות וגם מבחינת כלים טכנולוגיים, וכך להבטיח עבודה יעילה ופרודוקטיבית גם מרחוק ואת המשך הפעילות העסקית של הארגון.

בזק בינלאומי מסוגלת כיום לספק לעובדי חברות וארגונים בכל גודל את כל הכלים הנדרשים ליצירת סביבת עבודה מותאמת מהבית - החל מעמדת העבודה עצמה, בפתרונות תוכנה לעבודה השוטפת, דרך פתרונות אבטחה ועד לציוד תומך שיסייע לסביבת העבודה החדשה מהבית, מצלמת רשת איכותית לקיום פגישות וירטואליות שהפכו לאמצעי התקשורת החדש, אוזניות מבודדות רעש ואלמנטים נוספים שיסייעו לעובד ל"הרגיש במשרד" ואפילו הכסא המשרדי וכל האמצעים האלו במודל כלכלי חדש שמשטח את ההוצאות לתקופה ארוכה. כל אלו מסייעים לארגון לגבש עבור כל עובד ועובד את הסביבה הטובה ביותר עבורו, שלא תיפול מזו שהיה רגיל אליה במשרד - בעזרת כלים מהמתקדמים בעולם, כדוגמת Cisco Umbrella ,Cisco Webex ,Cisco Duo ועוד.

האם השכר לשעה יהפוך לא רלוונטי?

לפני סיום מעלה ד"ר קורנפלד נושא נוסף, שאולי לא דובר בו מספיק עד היום ועשוי לאתגר בהחלט את שוק העבודה הקיים: השכר השעתי. "חברה ששולחת את עובדיה לעבודה מהבית נתקלת באתגר חדש, שכן כמעט בלתי אפשרי לספור שעות עבודה לאנשים שעובדים מהבית. למעשה, אין לכך משמעות במציאות כזו. נדרשת כאן התאמה, כך שהתפוקה לא תימדד באמצעות זמן: הארגון לא 'יקנה' מהעובדים שלו זמן, אלא ערך - את מה שהם עושים בפועל. כל העולם הנוגע לשעות עבודה, לשעות נוספות וכדומה - הכול נעלם כשמדברים על עבודה מהבית, ותידרש כאן חשיבה מחדש".

בשורה התחתונה, על אף הקשיים והאתגרים, ד"ר קורנפלד בטוח כי עולם התעסוקה ידע להתאים את עצמו ולבצע את השינויים הנדרשים, כשם שבני האדם יודעים להתאים עצמם כמעט לכל שינוי. "כמו שאמרתי קודם אנחנו מסתגלים תמיד, ונדע גם כאן ללמוד ולהפיק מהמצב הזה את היתרונות שלו - והיתרונות האלה לא ילכו לאיבוד אלא ישמשו אותנו גם בעתיד".

בזק בינלאומי מתאימה לכם סביבת עבודה מתקדמת מהבית. לפרטים הקליקו כאן>>