תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מהפכת הבנייה המודרנית המייעלת את הענף: גשר לים ב-24 שעות ותוספת אלפי מ"ר ב-18 יום

את קורות הבטון של פעם, שיצקו פועלים בשטח, מחליפים מודלים דיגיטליים וקונסטרוקציות פלדה עם ברגים • מתברר שהבנייה כיום יכולה להתנהל באפקטיביות ובמהירות, ממש כמו במשחק הרכבה

סטוצ'י ראשון לציון / צילום: אוהד בן חמו
סטוצ'י ראשון לציון / צילום: אוהד בן חמו

הכתבה בשיתוף ניצני העמק בע"מ

ענף הבנייה משתנה בזכות טכנולוגיות מתקדמות שנכנסו בשנים האחרונות לשוק, למשל בנייה בקונסטרוקציות פלדה שמחליפות לעיתים את השימוש בבטון קונבנציונלי. הטכנולוגיות הללו מאפשרות להאיץ תהליכי בנייה שבעבר נדרש להם זמן רב, לפשט תהליכים מסורבלים ולהפוך את העבודה לשקטה יותר, נקיה יותר ומהירה יותר. אז מתי נכון לבנות בפלדה במקום בבטון? והאם ניתן גם בתוך עולמות הבנייה בפלדה לייעל את תהליך הבנייה ולהביא גם לחיסכון של כסף?

"יש גידול גבוה באוכלוסיית המדינה וצורך אדיר בנדל"ן למגורים, לתעסוקה, למסחר, תרבות ולתשתיות, כל ענף הבנייה נמצא בלחץ אדיר לספק את צורכי המדינה", מסביר ישראל דוד, מנכ"ל דוד מהנדסים וסגן יו"ר לשכת המהנדסים. "בנוסף לכך, בשל עליית רמת החיים, מתוכננים יותר פרויקטים שדורשים טכנולוגיות בנייה מתקדמות וכך פרצה לענף הבנייה תחום והפתרונות בשימוש קונסטרוקציות פלדה כחלופה לבנייה המסורתית".

לדברי רמי בלס, מהנדס בכיר, מייסד ושותף בחברת הייעוץ האדריכלי רמי בלס - תכנון מבנים וייעוץ הנדסי, "לסוג הבנייה יש חשיבות רבה בבחירה בקונסטרוקציית פלדה או בטון. בבנייני משרדים בארץ פחות משתמשים בקונסטרוקציות פלדה בשל העלויות, אבל בניו-יורק ובלונדון, בכל מה שנוגע לשטחי מסחר, השימוש בפלדה מאוד פופולרי". בלס מסביר, עם זאת, כי לבנייה בקונסטרוקציות פלדה יש פוטנציאל להפוך את העבודה לפשוטה ומהירה יותר. "פלדה מגיעה מתועשת מהמפעל - רוב העבודה נעשית שם, כמו למשל הכנת החורים לברגים. באתר עצמו רק צריך לחבר את העמודים ווהקורות וככה אפשר, למשל, להקים שלוש קומות יחד".

תכנון סטוצ'י ראשון לציון / הדמיה: ניצני העמק בע"מ
 תכנון סטוצ'י ראשון לציון / הדמיה: ניצני העמק בע"מ

פלדה כטכנולוגיית בנייה חדשנית

איליא חכים, בעלים ומנכ"ל חברת "ניצני העמק בע"מ", הקיימת כבר 25 שנה ומתמחה בעבודות פלדה וקונסטרוקציה, מסביר כי הבנייה באמצעות קונסטרוקציות פלדה נחשבת כיום למתקדמת ועדיפה בשוק. "יש כיום מהפכה של מעבר מבנייה בבטון לבנייה מפלדה", הוא אומר. "הטכנולוגיה של בנייה באמצעות פלדה נחשבת לחדשנית ועדיפה בהרבה מאוד מקרים", מוסיף חכים ומדגים: "בבנייה בבטון, צריך לקחת בחשבון ברזל זיון, יציקת בטון, עבודות תפסנות, כמות כוח אדם ופיגומים. בפלדה, לעומת זאת, הקונסטרוקציה מגיעה מוכנה מהמפעל וצריך רק למקם אותה במקום על-פי התוכניות. בנוסף, יש פתרונות שאדריכלים מעדיפים, כמו עמודים לא ישרים, בשיפוע, עמודים מורכבים (קומפוזים). עבור כל אלה שימוש בבטון מייקר מאד את הבנייה, ובפלדה ניתן לבצע זאת בצורה פשוטה. זו בנייה חכמה שמסוגלת להפוך את התהליך בשטח לקצר, יעיל ומאורגן הרבה יותר".

להאיץ תהליכי בנייה ביעילות: לפרטים על בנייה בפלדה - הקליקו כאן>>

כדוגמה לחדשנות בבנייה מפלדה, מביא חכים פרויקט הרחבת מבנה מסחרי שביצעה לאחרונה בראשון לציון, שבו החברה ביצעה לאחרונה הרחבת בנייה משמעותית של כ-8,000 מ"ר לצורך תוספת קומות. הפרויקט מוערך ביותר מ-2,300 טון פלדה, כשההרכבה שלה בשטח נמשכה בדיוק 18 ימים. כל העבודה הזאת, מדגיש חכים, מבוצעת בזמן שהמתחם מתנהל כרגיל, החנויות פתוחות, הקונים מגיעים וגם כמות מקומות החניה שנתפסו על ידי המשאיות ומנופי הבנייה הייתה מינימלית. "זה היתרון של הפלדה, בחדשנות, ביעילות ובחיסכון", הוא מדגיש.

גשר טיילת איילנד, נתניה / צילום: אוהד בן חמו
 גשר טיילת איילנד, נתניה / צילום: אוהד בן חמו

אחד מפרויקטי הדגל של החברה, שממחיש את התרומה האדירה של טכנולוגיית הבנייה בפלדה וחדשנותה הוא בניית הגשר מטיילת נתניה לפיר מעלית שיורדת עד לקו החוף. אחד הקשיים באזור חוף הים בנתניה הוא הפרש הגובה מהטיילת לחוף, דבר שדרש פתרונות מהירים, יציבים ונגישים על מנת לרדת אל הים. "הגשר כולו הורכב מקורות פלדה עם גאומטריה מורכבת , קשת קונסטרוקטיבית מהטיילת מחוברת לפיר המעלית בגובה מהחוף כ 60 מטר והכל הגיע בסגמנטים מוכנים ומאושרים מהמפעל. ידענו בדיוק היכן החורים של הברגים, מה ואיך צריך לחבר ובתוך פחות מיממה הרכבנו אותו", מסבירים בחברה. "חיברנו את הצד של הטיילת לפיר בטון של המעלית ממש בקו החוף, כמעט על המים רק בגובה של הטיילת. התהליך היה מהיר, לא הפריע לאוכלוסיה המקומית - הכול ניתן לפירוק והרכבה מחדש בקלות בתוך זמן קצר", הוא מחדד.

זמן העבודה מתקצר

"העלות של קונסטרוקציית פלדה, גם אם לוקחים בחשבון את הזמן הקצר, אינה תמיד נמוכה יותר מאשר בטון", אומר בלס, "אבל היתרון בפלדה הוא שיש פחות לוגיסטיקה בשטח לקבלנים. הפלדה מגיעה בכמות קטנה יותר מאשר חומרי בניין ועם המעט חומר, אפשר לעשות הרבה יותר מאשר במקרה של בטון, שדורש יותר חומר", הוא מסביר. אז מדוע, אם כן, לא בונים כיום בהיקף רחב בפלדה? "הסיבה לכך היא שהמחיר למ"ר גבוה יותר ויש עוד אלמנטים שצריך לקחת בחשבון, כמו גובה הבניין, עובי הקירות, סוג הבנייה, אם מדובר במשרדים, מגורים או מסחר, מיקומים של יחידות מיזוג אוויר ועוד", אומר בלס.

פרויקט ניצני העמק / צילום: אוהד בן חמו
 פרויקט ניצני העמק / צילום: אוהד בן חמו

"בשנים האחרונות נכנסת לשימוש טכנולוגיה של ייצור בעזרת רובוטים ו-CNC (בקרים ממוחשבים שמניעים כלי ייצור כמו מחרטות, מקדחים וכלי בנייה אחרים - נ.ס.). זאת באמצעות תכנון של מודלים תלת מימדיים, דיגיטליים", אומר ישראל דוד ומוסיף: "בעולם כבר התחילו ניצנים ראשונים של בנייה במדפסות תלת מימד ורובוטיקה ללא מגע יד אדם". כאן, לדברי חכים, נכנסת המומחיות בפלדה של חברת ניצני העמק בע"מ לפעולה: "דמיין לעצמך את הסיטואציה הבאה: יש אדריכל שמייצר את חזון הבנייה שלו ומוכר אותו ליזם; היזם קונה את החזון ושוכר את המהנדס שיבצע אותו לפי כל התקנים. ברגע שאנחנו מקבלים את התוכניות של המהנדס, אנחנו מעבדים אותן בטכנולוגיית תלת מימד עד לרמת הבורג, פחי היציקה והסטאדים (מחברי גזירה). כשיש לנו אישור, אנו מזינים את התכנון התלת מימדי למכונת CNC, מכניסים את סוגי הפרופילים בצד אחד של המכונה ומקבלים בצד השני את הקונסטרוקציה מוכנה בדיוק לפי התוכנית".

בנייה שקטה

יתרון נוסף של בנייה באמצעות פלדה במקום בטון נוגע לסוגיית הרעש של עבודות הבנייה. עניין מהותי כאשר הבנייה מתרכזת בהרחבה ובבנייה של מתחם פעיל וקיים. במקרה כזה, על הקבלן המבצע לערוך את העבודות במקביל להתנהלות שוטפת של החנויות, המשרדים ועוברי האורח במקום. "הפלדה מנצחת מבחינת הבנייה השקטה והירוקה, כי היא מגיעה מוכנה ורק צריך להרכיב", מוסיף בלס.

חכים ממחיש את חשיבותה של הפלדה בתחום הבנייה ובהרחבות מבנים באמצעות קונסטרוקצית פלדה, באמצעות הדוגמה של בניין "אורנים" בירושלים, המבנה שבו יושבים משרדים ממשלתיים "ביצענו הרחבה של 7 קומות באמצעות קונסטרוקציות פלדה חלופה מלאה לבטון, הרצפות הורכבו ע"י לוחות דריכה תקניות המחליפות את הבטון היצוק באתר לחלוטין וכל זאת עם התייעלות בלו"ז וחיסכון ליזם. כך היה גם בבניין במתחם הבורסה ברמת גן, שם הוספנו שמונה קומות באמצעות קונסטרוקציות פלדה - כשהבניין וכל העסקים ממשיכים לעבוד כרגיל".

עבודות פלדה וקונסטרוקציה לבנייה מהירה ויעילה, לפרטים הקליקו כאן>>