עסק ביום | פיצ'ר

"כבר למדתי, בכל פעם שיש סגר, בשבוע הראשון יש ירידה בהזמנות, ואז כשמתרגלים יש עלייה"

אורית אברהם היא קונדיטורית שיצאה לדרך עצמאית לפני ארבע שנים • "הקורונה הייתה מקפצה לעסק שלי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אורית אברהם / צילום: תמונה פרטית
אורית אברהם / צילום: תמונה פרטית

אורית ראובן אברהם, קונדיטורית בת 44 מבנימינה, מפתיעה: "הקורונה הייתה מקפצה לעסק שלי", היא אומרת. אברהם שיצאה לדרך עצמאית לפני ארבע שנים, מוכרת עוגות ומארזים, עורכת סדנאות אפייה, ומקיימת קייטנות אפייה לילדים בחגים ובחופשות. 

עד 2017, אברהם עבדה כשכירה בתפקיד אחר לגמרי - מנהלת סחר בזוגלובק. "יש לי תואר שני במינהל עסקים", היא אומרת. "לפני כן עבדתי גם בחברות גדולות כמו תנובה וסלקום. אחרי שילדתי את הבת הקטנה שלי, לפני חמש שנים, נשארתי איתה שנה בבית. בזמן הזה היה לי זמן לחשוב והבנתי שאני רוצה שינוי. כשיש שלושה ילדים בבית, וגם בעלי עובד בתפקיד בכיר, וכל העניין הזה של לג'נגל מי מוציא אותם - זו בעיה עם שני קרייריסטים כמונו. התחלתי לחפש עבודה. מה שרציתי לא הסתדר, והיה גם מקום שעבדתי בו 48 שעות והחלטתי שזה לא בשבילי. ואז חשבתי על זה שתמיד הייתה לי משיכה לעולם האפייה. החלטתי לפתוח קייטנות אפייה לילדים. ראיתי כי טוב, שאני יכולה לעבוד ועדיין להיות בבית, לישון צהריים בין שתיים לארבע, אז החלטתי לפתוח עסק ולקדם את זה הלאה".

העסק צמח לאט לאט. "לא תמיד הייתה עבודה", מספרת אברהם. "לוקח זמן עד שאת בונה לעצמך שם ועד שמכירים אותך באזור. בהתחלה היו קייטנות, ופחות הזמנות לעוגות. כשהגיעה הקורונה, ראיתי עלייה בהזמנות. היא הייתה מקפצה. יותר הזמנות, יותר מארזים, יותר פינוקים למשפחה ולילדים.

"בהמשך, כשלא היה סגר, יכולתי להפעיל את הסדנאות, לצד עיצוב מארזים שמשפחות מזמינות. אני כל הזמן עם האצבע על הדופק, עוקבת אחרי טרנדים. זה התחיל בזה שעשיתי קורס קונדיטוריה כבר לפני שנה וחצי. מאז אני עוקבת אחרי אושיות רשת. רוסיה למשל, מאוד חזקה בתחום העיצובים. מה שהולך עכשיו זה טרנד של מגוון. אנשים רוצים היום כמה קינוחים, ולא שתהיה להם רק עוגה".

כשהגיעה הקורונה חששת?
"בשבועיים הראשונים, בחודש מרץ, כשהייתה בהלה מאוד גדולה, אז באמת העסק דמם. נכנסתי ללחץ ולא ידעתי איך זה ישפיע עליי. אחרי שאנשים הבינו מה קורה, השלימו עם זה שהם לא הולכים למסעדות לחגוג, ועדיין רצו להפתיע את יקיריהם - הבנתי שיש ביקוש. אז יצאתי בקונספט של עוגות קטנות יותר, שיתאימו למשפחות גרעיניות קטנות, וגם המחיר היה בהתאם. ההזמנות התחילו לזרום. אנשים רצו פיצוי, וגם להורים היו ייסורי מצפון על כך שבוטלו המסיבות לילדים.

"בקיץ, כשהיה מותר עד 10 אנשים במקום סגור, גם חזרתי להפעיל את הקייטנות. כבר למדתי - בכל פעם שיש סגר, יש בשבוע הראשון ירידה משמעותית בהזמנות, ואז כשנכנסים לתלם ומתרגלים - אני רואה עלייה. בתוך הסגר כבר מחליטים לפנק. יש ירידה לצורך עלייה".

איך את מתכוננת לימים שאחרי הקורונה?
"אני מקווה בקיץ הקרוב לחזור לקייטנות, וגם לסדנאות העיצוב". 

אורית אברהם, קונדיטורית בת 44 ● הבעלים של אורית אברהם - חוויית אפייה, עסק למכירת עוגות ולסדנאות אפייה ● בניגוד לעסקים רבים אחרים, הקורונה הייתה מקפצה לעסק

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il