"הפכתי לאמנית בזכוכית לאחר שקסאם פגע בבית הוריי וניפץ את כל הזכוכיות. אחרי תקופת הקורונה העבודות נחטפו"

רות נתנאל, אמנית בזכוכית, בת 65 משדרות, נשואה+3 • אמנית בזכוכית, מייצרת כלים, תמונות ויודיאקה • "אנשים יודעים להעריך עבודת יד יותר ממשהו שהגיע מפס ייצור בסין" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רות נתנאל, אמנית בזכוכית / צילום: עידן נתנאל
רות נתנאל, אמנית בזכוכית / צילום: עידן נתנאל

מזה 60 שנה שרות נתנאל גרה בשדרות. בשנים האחרונות היא עוסקת בעבודת אמנות הזכוכית כשהיא מייצרת כלים, תמונות ויודיאקה. מה שהיווה עבורה תחביב כשעבדה במחלקה המשפטית של עיריית שדרות הפך להיות העיסוק העיקרי שלה.

נתנאל מספרת כי "בתקופות הירי על שדרות נפלו קסאמים על בית הוריי וכל הזכוכיות בבית התנפצו. זה גרם לי לעניין רק בחומר הזה שנקרא זכוכית. ב-2013 במסגרת טיול מאורגן בוונציה ביקרנו במפעל לזכוכית. הייתי מהופנטת מהעבודות שם וזה חידד לי את הכיוון שזה מה שאני רוצה לעשות. כשחזרנו לארץ מצאתי מקום שבו אוכל ללמוד את התחום של 'פיוזינג', חיבור של כמה זכוכיות וחימום בתנור בחום גבוה עד שמתקבלת יצירה. למדתי את התורה של הזכוכית, קניתי כלים ותנור בהתחלה ובזמני הפנוי עסקתי בכך.

"ב-2018 היה יריד של אמנות בשדרות שעודד אותי לקחת את העיסוק צעד קדימה, עברתי את כל התהליך של הקמת עסק. כבר לא היה לי מקום בבית מרוב יצירות, ובמקביל הרחבתי את המוצרים שלי גם לבתי מזוזה, כשהדגש הוא הצבעוניות העזה ושילוב של זהב טהור ביצירות. זה הכניס את המוצרים שלי גם לחנויות, למשל בממילא בירושלים, כשהכלים מותאמים לאוכולוסיה המקומית וגם לתיירים שכיום לא ממש נמצאים. בחודשים האחרונים אני מציעה גם סדנאות לילדים ולמבוגרים".

להפוך לעוסקת עצמאי בשנה כזו מאתגרת, זו החלטה לא פשוטה.
"זו הייתה החלטה שהתבשלה אצלי הרבה לפני. בשנת הקורונה כמעט שלא היו לי מכירות וזו הייתה תקופה של יצירה. גיליתי שהאתגר הגדול הוא השיווק. כיום יש לי אתר ודף פייסבוק. באתר בעיקר מתעניינים ומסתכלים ומשם יוצרים קשר.

"ברגע שהתאפשר לצאת לירידים העבודות נחטפו ואחרי מבצע 'שומר החומות' בעזה היו הרבה עיריות שהתגייסו לעזור לתושבי העוטף ופתחו זרועותיהם דרך ירידים בשרונה תל אביב, כפר סבא והרצליה. התושבים באו לקנות, היה פרגון מלא. אנחנו מתקדמים לאט לאט בצעדים טובים וגם הסדנאות שחזרו לפעול. יש קבוצה של אמנים בתחום הזכוכית ומפרגנים אחד לשני".

את יצירותיה מוכרת נתנאל גם בחנויות באזור שדרות. לדבריה, "אנשים אוהבים זכוכית כחומר שנחשב יוקרתי. זה גם חומר גלם יקר, ואנשים לא ממש יודעים מה המחיר שאני משלמת עבור המוצר. מצד שני לתמחר יקר זה מרתיע".

ויש את היבוא המסיבי של כלים מסין לרשתות.
"אלו דברים שונים לגמרי. אנשים יודעים להעריך עבודת יד יותר ממשהו שהגיע מפס ייצור בסין. הם יודעים שמדובר במוצר שלא מיוצר בכמויות, ובמקרים רבים שזה מוצר שיש רק אחד כמוהו, ובסוף הצרכנים מחפשים דברים ייחודיים.

"אני מנסה לצאת לשווק את המוצרים בארה"ב, זה משהו שעדיין בחיתולים. שיווק הוא משהו שדורש המון משאבים ויחד עם היצירה היומית מדובר בהשקעה גדולה. אנחנו מתקדמים בכיוון טוב, לאט לאט".

נתנאל מוסיפה כי "ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, מנסה לקדם את העסקים הקטנים בשדרות שנפגעו מאוד מהמצב הביטחוני המתמשך לאורך השנים ומהקורונה שהשפיעה על מצב העסקים, והכל בשיתוף פעולה עם מעו"ף".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il