שר האוצר ליברמן: "לקראת סוף 2022 נראה התמתנות משמעותית במחירי הדיור. תוך שנתיים נוכל גם להוריד מחירים"

בוועידת ישראל לעסקים אמר שר האוצר אביגדור ליברמן לעורכת גלובס נעמה סיקולר כי "כרגע אין צורך להיכנס לפאניקה או להכביד עם מגבלות. חייבים ללמוד לחיות לצד הקורונה" • עוד התייחס למחירי הדיור, יוקר המחיה, כלכלת ההייטק ושאלת הרגולציה בקריפטו • "מטבעות הקריפטו הם הסכנה הגדולה ביותר למערכת המוניטרית"

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר היום (ג') בראיון עם עורכת גלובס, נעמה סיקולר, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס כי לקראת סוף שנת 2022 אנו צפויים לראות התמתנות במחירי הדיור, קרא למטבעות הקריפטו "גולם שקם על יוצרו" - והתבטא נגד הסיוע מהמדינה שמקבלים אברכים.

נתחיל בענייני השעה, עד כמה אתה מודאג מהקורונה?
"אסור לשר האוצר להיות לחוץ, זה הכי גרוע. אני מסתכל על הנתונים וזוכר כשהתמודדנו עם וריאנט הדלתא, שמענו תסריטים אפוקליפטיים והצלחנו לנהל אורח חיים נורמלי. חולים קשים, מונשמים והתמותה מאומיקרון זה המדדים החשובים, ואנחנו רואים גם בעולם שהתמותה נמוכה, חולים קשים עדיין מתחת ל-100 ומונשמים פחות מ-50. זה מצביע בוודאות שכרגע אין צורך להיכנס לפאניקה או להכביד עם מגבלות. חייבים ללמוד לחיות לצד הקורונה. גם שרי הבריאות של G7 ונשיא ארה"ב אמרו שהקורונה תלווה אותנו גם בשנים 22-23. לכן אין סיבה להטיל מגבלות".

אבל ראש הממשלה יותר דוחף למגבלות?
"אני אומר את דעתי ולא רואה נתונים שמחייבים להעלות את המגבלות. אסור לפגוע בכלכלה, כי זה מה שמוביל את המדינה. הגענו להרבה הישגים מאז שהוקמה הממשלה וקיבלנו החלטות לא פופולריות".

אתה מדבר על התקציב?
"גם התקציב, וגם בביטול תשלום החל"תים. קיבלנו החלטות קשות ורואים בכל הנתונים שאנו נמצאים במקום הרבה יותר טוב ממה שחלמו האנשים הכי אופטימיים. חזרנו מבחינת התעסוקה למצב טרום קורונה".

אבל רואים גם קפיצה של 11% במחירי הדיור. תל אביב העיר הכי יקרה בעולם.
"דיור זה לא דבר שאפשר לפתור בחודשיים, זה תהליך ארוך. היו כמה שנים שבן הייתה הזנחה. הנתונים השנה ישברו שיא בקרקעות, עם 100 אלף שיווקים ועם מעל 60 אלף התחלות בניה. אני מניח שלקראת סוף 2022 נראה התמתנות משמעותית במחירי הדיור. מס הרכישה בא לצנן את הביקושים ואני אופטימי. יהיה קרב לא פשוט בנושא יוקר המחיה. במוצרי החלב הגענו למצב אבסורדי, שפה בארץ הם יקרים ב-79 אחוז מאירופה. קילו יוגורט עולה 17 שקל בארץ לעומת 8 וחצי שקל באירופה".

יגידו לך מעסיקים רבים ששכר העבודה יקר יותר בארץ, יש יותר רגולציה, ולא פלא שיותר יקר פה. איך מטפלים בזה?
"כולם צודקים וצריך לטפל בכל המרכיבים הללו וגם בשרשרת האספקה. אנו המדינה היחידה שהסיטואנים הם גם יבואנים וגם משווקים. לא חסרים אתגרים אבל אנחנו לא יכולים להמשיך כאילו לא קורה כלום ולהשלים עם המצב. כל יום חמישי אני בודק עם חברה טובה שלי שגרה בהלסינקי ליד סופרמרקט, ואני ומשווה מול המחירים במודיעין שם גרה היועצת שלי. בהלסינקי לא מגדלים ענבים, אבל עדיין הם יותר זולים מבארץ. הורדת יוקר המחיה זה אחד האתגרים הגדולים שלנו".

הולכות ומתהוות בארץ שתי כלכלות. כלכלה, וכלכלת הייטק. ההייטק מושך את המשכורות למעלה ויוצר פערים.
"אין ספק שהייטק זה הקטר של הכלכלה. ישראל במקום ה-3 בנאסד"ק מבחינת כמות החברות. לפנינו רק הסינים והקנדים. זה מקור לגאווה. צריך להקים מעבדות פיתוח בארץ. פעם מזמן למדתי כלכלה ולימדו אותנו על היתרון היחסי. והיתרון היחסי שלנו הוא במוח היהודי".

יש בהייטק גיוסים בשוויים מטורפים, זאת לא בועה?
"חלק מזה בועה, אבל מי שיש לו פעילות אמיתית ולא רק פנטזיות יעבור את המשבר".

יגיד לך כל מעסיק שיש אירוע משמעותי במשק מבחינת מחסור בכוח אדם.
"זאת כרגע בעיה מס אחת של המשק - מחסור בידיים עובדות. אנחנו מחליטים לייבא עובדים זרים לראשונה להייטק, אבל גם בענפים אחרים חסרות ידיים עובדות. נתנו אפשרות שיא להביא גם עובדים פלסטינים לבניין, תעשייה ומסעדות, אבל אנו כפופים לבדיקות שירות הביטחון הכללי. כמתנחל, אני אומר שהיציבות של הפלסטינים זה אינטרס שלנו. הם לא מצליחים לנהל את הכלכלה שלהם בגלל ניהול כושל. לצערי אין הרבה פלסטינים שאני יכול להעסיק בהייטק".

מה עוד אתה יכול לעשות חוץ מלייבא עובדים?
"צריך לדרבן אנשים לעבוד. היו לא מעט ביקורת כשביטלנו את החל"ת וזה הוכיח את עצמו. זה לא פיתרון להרגיל אנשים לא לעבוד. המדד הכי חשוב זה מדד איכות החיים של האו"ם ואנו ממוקמים במקום 17. אין סיבה שלא ניכנס לעשירייה הראשונה, אנו יכולים לעשות וינקר גם לשוויץ. אבל יש שתי אוכלוסיות שהן לא חלק משוק העבודה. גברים חרדים ונשים ערביות. אם נכניס אותם לשוק העבודה, ניכנס לעשירייה הראשונה".

איך עושים את זה? אתה ביחסים לא טובים עם הנהגת החרדים, האם זאת הדרך?
"לא צריך להמציא את הגלגל. פעם כבר נתניהו כשר אוצר עשה את זה".

אתה מתכוון לביטול סבסוד של אברכים?
"אם יש מישהו שמוכשר לתורה, אז שילמד עד גיל 28. אבל לא יכול להיות שיישב עד גיל 67. אם עד גיל 28 לא הפכת לפוסק תורה דגול ואתה רוצה להמשיך ללמוד, תעשה את זה על חשבונך ולא על חשבון הציבור. עשרות אלפים מבלים זמן בכולל, מקבלים תמיכות וגמ"חים. אין עוד סיעות כאלה בעולם".

איזה עוד צעדים אתה מתכנן בנושא התעסוקה?
"אתמול ישבתי בלילה עם שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, על הכשרות למגזר הערבי. נעשה את זה יחד עם מנסור עבאס. חייבים להיכנס למגזר הערבי ולטפל בצעירים שמוצאים את עצמם ללא פרנסה מכובדת, וזה הגורם העיקרי להתפשטות הפשיעה שם.

"היום המקצוע הכי מבוקש בתעשייה זה רתך, זה מסגר. מקבלים 18 אלף שקל בתפקיד. הם מקבלים הכשרות בתשלום במקומות העבודה. אבל המעסיקים עדיין לא מוצאים עובדים. מביאים רתכים מרומניה, מאוקראינה. חייבים לתת לאנשים אופציה להתפרנס".

האם אתה תומך בכניסה של מטבעות הקריפטו?
"קריפטו זה הסכנה הכי גדולה למערכת המוניטרית. בסין הוציאו אותו מחוץ לחוק. בסלבדור הכניסו אותו למערכת וזה לא מצליח. יש המון מטבעות דיגיטליים שלא יודעים מי עומד מאחוריהם. אנו מנסים להתלבש על הלבנת כסף טרור וסמים. יש 14 אלף מטבעות קריפטו בעולם, ואין רגולציה עולמית. הגענו לנקודה שחייבים להחליט מה עושים".

אז מה אנו מחליטים?
"זה טכנולוגיה, לא זהב ואין מאחורי זה כלכלה. רוב המדינות לא מסוגלות להתמודד עם זה כי כדי לעקוב צריך יכולת מדינתית רצינית. נניח שתוך שנה נראה את הענקים, כמו אפל, גוגל ופייסבוק מייצרות מטבעות משלהן. בהרבה מדינות אנשים לא מאמינים במטבע המקומי ויעדיפו את המטבעות של הענקיות. זה גולם שקם על יוצרו ויכול לחסל את יוצרו. אנו עוד לא מבינים איך זה ישפיע על המערכת אבל אי אפשר יותר לא להחליט. זה דבר מאוד מורכב. אי אפשר להתעלם ועשינו סדרה של דיונים. יש תחומים שהקריפטו השתלט, כמו הימורים וגיימינג, והמדינה לא רואה מזה מס הכנסה או הפרשות לתועלות הציבור. אנו בגיבוש מדיניות והמלצות אבל אני רואה בזה יותר סכנות מהזדמנויות".

תהיה רגולציה ישראלית לתחום הקריפטו?
"קודם צריך להבין מי הרגולטור. רשות שוק ההון? רשות ניירות ערך? בנק ישראל? קריפטו זה נכס פיננסי או נייר ערך? אין הגדרות משפטיות, זה מאוד מורכב. עד סוף 2022 אני מאמין שנאגד את זה בחקיקה".

נראה שאתה נהנה מתפקיד שר האוצר.
"מה שבטוח זה שאף פעם לא משעמם לי".

הממשלה תחזיק 4 שנים? לפיד יהיה ראש הממשלה?
"כן, אני לא רואה סיבה שלא. זאת פעם ראשונה שיש לנו קואליציה שמבינה שהסיכוי שלה לשרוד זה להתמקד בבעיות הפנים ולהשקיע שם כסף".

אני לא מכירה הרבה שרי אוצר שאומרים 'יש לנו כסף, בואו לקחת'.
"קודם כל אני אומר מראש - איש לא יקבל גרוש. זה חייב ללכת להוצאה נכונה, לצמיחה ולתעסוקה. כל השאר זה לשרוף את הכסף".

האם אנו צריכים להיות מודאגים מהמצב בזירה האיראנית?
"זה קיום ממשי ומיידי וצריך גם איתו להתמודד. לדעתי נתמודד הכי טוב עם פחות הצהרות ויותר מעשים. IF YOU WANT TO SHOOT SHOOT DON’T TALK".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות