פרופ' דן אריאלי: "ההתחממות הגלובלית היא הבעיה שהכי קשה לטפל בה"

פרופ' דן אריאלי אמר בוועידת ישראל לעסקים כי יש מתח מתמיד בין התמודדות עם הבעיות והאתגרים העכשווים לעומת יעדים ארוכי טווח, וההתחממות הגלובלית בפרט • "זה יקרה בעוד הרבה זמן, ולמישהו אחר, וכל מה שנעשה זה טיפה בים. לכן קשה לטפל בבעיה" • אחד הפתרונות לדבריו הוא לקדם מנגנונים שיקחו קצת מהחופש שלנו

דן אריאלי / צילום: שלומי יוסף
דן אריאלי / צילום: שלומי יוסף

הפרופסור לפסיכולוגיה וכלכלה התנהגותית דן אריאלי הציע היום בוועידת ישראל לעסקים לפוליטיקאים להקים מנגנונים ש"ייקחו קצת מהחופש של הציבור". זאת בניסיון להתמודד עם ההתחממות הגלובלית. לדבריו הבעיה קיימת, אך היות שמדובר באתגר עתידי שלא רואים את השפעותיו ביומיום, יש קושי אמיתי בטיפול בבעיה.

"כל השחקנים מסביבנו מעדיפים את טובתנו המיידית", אמר אריאלי. "בבית קפה רוצה למכור לנו משהו עכשיו. פייסבוק רוצים שניכנס עכשיו עוד פעמיים. אבל מי רוצה את טובתנו ארוכת הטווח? אולי בן הזוג, אולי המדינה, אולי הדת", הסביר אריאלי שאמר כי המתח בין הפיתוי של העכשווי לעתידי מלווה אותנו כל הזמן, והוא ביקש להדגים.

"נניח שאני מציע חצי חפיסת שוקולד עכשיו או חפיסה שלמה בעוד שבוע, רובכם היו אומרים לי תן לי את חצי החבילה עכשיו. יש לנו קושי גדול לחשוב על העתיד". לדבריו, היות שלנו בתור אנשים פרטיים קשה לקבל החלטות שכאלה, היינו מצפים שהממשלה תחשוב לטווח הארוך ולא לקצר, אבל אנחנו בוחרים כל כמה שנים ממשלה ולפעמים כל כמה חודשים וקשה בתנאים האלה לעשות צעדים.

"מה הסיכוי שפוליטיקאי יעשה משהו שלא כיף עכשיו. היינו רוצים שלממשלה יהיה כוח, רצון ויכולת לעשות דברים שלא טובים לעכשיו וטובים לעתיד. והשאלה היא האם הממשלה יכולה לעשות את זה עכשיו, והתשובה היא שלא".

עם זאת, לדבריו יש כמה פתרונות שעשויים לסייע בהתמודדות עם המצב. המתווה הראשון הוא לשלב תמריץ קצר טווח לצד העשייה ארוכת הטווח. הוא הדגים על עצמו וסיפר שכשהיה מאושפז והיה צריך לקחת זריקה בכל כמה זמן שתסייע לו בעתיד להחלים, הוא שילב בזה צפייה בסרט. פתרון שני הוא למצוא מנגנונים שיכפו עלינו התנהגות מסוימת, ונתן דוגמה של מאמן כושר אישי. "בלעדיו יתכן ולא היינו מגיעים לאימון".

דרך נוספת, וכאן הוא כיוון את דבריו לקובעי המדיניות, אם כי גם להבנה של הציבור, היא לבנות מנגנונים שיגבילו במידה מסוימת את החופש שלנו כיום, אלא שיש כמובן לעשות זאת בשיח אמיתי ופתוח, ומתוך הבנה של האתגרים העתידיים, בדגש על ההתחממות הגלובאלית.

"הבעיות של לחשוב לטווח הרחוק הן אולי הכי גדולות, והאבולוציה לא דאגה למה שיקרה בעוד 40 שנה. אנחנו לא בנויים לחשוב כך. הבעיה כמו ההתחממות הגלובלית היא הבעיה שהכי קשה לטפל בה. זה יקרה בעוד הרבה זמן, למישהו אחר, אנחנו לא רואים את זה מתקרב ולא רואים מישהו סובל, והטיפול שלנו נראה כמו טיפה בים. הרבה יותר קל לנו להתחבר ולסייע לילד שקיבל עכשיו מכה בברך. החשיבה שאם לא נסתכל על הבעיה היא תיפתר מעצמה לא קורית, וזה רק מחמיר. פה מאוד חשוב לחשוב על העתיד וליצור מנגנונים שייקחו לנו קצת מהחופש, כי אם לא נתחיל לעשות זאת לא נצליח. הפוליטיקאים חייבים להתמודד עם הבעיה הזו".

גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות