"עד סוף המאה נהיה 24 מיליון איש. הבעיה היא לא הצפיפות, אלא הארגון שלה. הצפיפות מביאה הזדמנויות"

העתידן דוד פסיג הזהיר בוועידת ישראל לעסקים מפני הצפיפות העתידית במדינה • לדבריו, "אנחנו צריכים להבין את גודל השעה כדי שהנכדים שלנו יוכלו לחיות פה"

דוד פסיג / צילום: יוסי כהן
דוד פסיג / צילום: יוסי כהן

"ב-2050 נהיה 17 מיליון אזרחים בערך. זה אומר שאם חלילה פורץ גל אנטישמיות חמור בארה"ב, נקבל עוד מיליון איש בנוסף ויקרה לנו מה שקרה בשנות ה-90, כשאף אחד לא חזה שברית המועצות תקרוס", אמר היום (ג') העתידן דוד פסיג בוועידת ישראל לעסקים.

לדבריו, "כבר אי אפשר לעשות כלום - כל מה שאתם שומעים זה כוסות רוח למת, ואני אומר את זה בכאב לב גדול מאוד. האסימון לא נפל. אנחנו בתהליך היסטורי שהילדים שלנו ינסו להבין. אחת התופעות בו היא שאנחנו מתאוששים היסטורית ומביאים אנשים מכל העולם ובשיעורי פריון גבוהים, ורוצים לבלוע את העולם".

24 מיליון תושבים בישראל כבר ב-2065

"אנחנו צריכים להבין את גודל השעה כדי שהנכדים שלנו יוכלו לחיות פה", הזהיר פסיג, והוסיף: "אם לא נתכנן מאה שנה קדימה, אי אפשר יהיה לעשות כלום. אני בוכה כי אני רואה תהליכים שהם לא ברורים לי, כמו אותו שיח של בניית יחידות דיור. בסוף המאה-21 אנחנו נהיה המדינה היחידה שהולכת לשלש את האוכלוסיה שלה בעולם. מעולם לא ישבו פה כל כך הרבה אנשים. מישהו מתכנן את זה? למישהו יש חזון לכזו מדינה? מרבית ההערכות שאנחנו מחשבים ל-2050, 2100, לא יהיו - אבל אנחנו נצמדים למספרים. יש תחזיות שמדברות על כך שנהיה במצב הזה כבר ב-2065 - 24 מיליון תושבים בישראל".

"סין הולכת לאבד חצי מהאוכלוסיה שלה במאה-21, הודו תאבד שליש מהאוכלוסיה שלה. הם יוכלו בקלות לגנוב את הילדים שלנו. יש מדינות עולם שלישי שעוד צומחות, אבל רוב העולם מצטמק. איך אנחנו בונים עוד שתי מדינות במאה ה-21? זה האתגר של הדור שלנו. תנועת אור עושה עבודה טובה, אולם יש צורך בתכנון ל-100 שנה מראש ולא 30 שנה".

"כרגע אנחנו 400 איש על כל קילומטר רבוע, באירופה זה 200 איש, ארה"ב זה 40 איש, באוסטרליה 1.5 אנשים. המדינה הצפופה ביותר היא מקאו - 21 אלף איש על כל קילומטר רבוע. ב-2100 אנחנו עוברים את הצפיפות של אסיה. המקום הצפוף ביותר בעולם היום זו מנהטן. 27 אלף איש לקילומטר רבוע. הבעיה היא לא הצפיפות, אלא הארגון של הצפיפות. הצפיפות מביאה הזדמנויות".

"החיים הרבה יותר זולים בעיר ותוחלת החיים גבוהה יותר בשנתיים-שלוש בממוצע. אנשים לא רוצים לחיות בצפיפות, אבל יש לזה השלכות. המטרופולין הצפוף ביותר זה טוקיו אבל יש שם חיים פעילים עם תרבות ובריאות. לעניות דעתי אנחנו צריכים בסך הכל להחליף דיסקט. אנחנו לא מדינה, אלא מדינת עיר וצריך לתכנן אותה כעיר אחת גדולה. לא צריך כל כך הרבה רשויות ואפשר שיהיו שכונות מרוחקות. בכל מקרה אנחנו נהיה צפופים. גם בירוחם יהיו מגדלי מגורים".

 ***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות