תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

העתיד כבר כאן - שדה קרב יילך ויראה כמו סרט מדע בדיוני

רחפנים, רובוטים, כלים לא מאויישים ובינה מלאכותית יהיו חלק מכל מערכה צבאית עתידית. ברפאל כבר מפתחים מגוון מערכות לחימה והגנה בעולמות שונים ומגוונים דוגמת AI , סייבר, בקרה, כלים מיירטים ועוד • הדרך לפיתוח מוצלח עוברת בתפיסת עבודה מולטי דיסציפלינרית, המתאפיינת בשיתוף פעולה מקצועי פורה של מהנדסים ואנשי צוות ממגוון תחומים והתמחויות

צילום: דוברות רפאל
צילום: דוברות רפאל

הכתבה בשיתוף רפאל

העתיד כבר כמעט כאן, לפחות בכל מה שקשור בשדה הלחימה. דמיינו סצינת קרב מסרט הוליוודי עתידני רב תקציב עם מערכות ירי רובוטיות, רחפני תקיפה, רכבים אוטונומיים משוריינים, חימושים מדויקים, ויירוט בלייזרים עוצמתיים. כך תיראה המערכת העתידית, אומרת מיכל ורמוט, ראש קו מערכים אוטונומיים יבשתיים במינהלת לוחמה רב מימדית ברפאל. "שדה הקרב המודרני יהפוך בהדרגה לרב-מימדי עם רובוטים וכלים לא מאוישים. כבר כיום ניתן לראות כיצד הטכנולוגיה משנה את שדה הקרב עם כלים רובוטיים שמוטמעים בצבאות השונים, ומבצעים מגוון רחב של משימות בתנאים מורכבים של אי וודאות, המאפיינים את שדה הקרב, כגון התמודדות עם תקיפות סייבר וחסימות ל"א (לוחמה אלקטרונית) שמכוונות לפגוע ביכולת התקשורת והניווט של כוחותינו", היא מציינת.

אוסף של יכולות

ורמוט מסבירה כי שדה הקרב העתידי מכונה רב מימדי מכיוון שמעבר למימדים הרגילים של אוויר, ים ויבשה התווספו אליו מימדי סייבר וגלי הרדיו (RF - Radio Frequency). רפאל, לדבריה, נמצאת בחוד החנית הטכנולוגית של עולם הלחימה החדשני, העתידי. מהנדסי החברה מפתחים מגוון מערכות לחימה והגנה בעולמות שונים ומגוונים בכל המימדים.

זהו למעשה הייחוד הגדול של רפאל בפעילות השוטפת - השילוב הקיים בה בין התמחות עמוקה בעולמות מקצועיים שונים לבין תפיסת עבודה מולטי דיסציפלינרית, המשתמשת בכל המוחות האלו במסגרת צוותי חשיבה רב תחומיים.

"נכון להיום יש ברפאל אוסף של יכולות משמעותיות מפותחות כמו למשל למידת מכונה (AI) מתקדמת, ראיה ממוחשבת המבוססת על רשתות נוירונים שמסוגלות להבחין בדברים שהעין האנושית אינה רואה - דוגמת איתור מטרות והעברת מיקום מטרה מאוסף לתוקף בצורה מדויקת, וכן יכולות ניווט ותקשורות הפועלות היטב גם במצב של חסימות ל"א", מספרת ורמוט.

"לאור זאת, העבודה השוטפת בארגון היא, כאמור, מולטי דיסציפלינרית בהווייתה - וכך מומחה מתחום אחד מוקף למעשה במומחים מתחומים אחרים וכולם מעשירים ומפרים זה את זה במהלך הפיתוח. בדרך זו מצליחים להגיע לכדי יצירת מערכות מורכבות בעלות יכולות גבוהות. הרבה מהפטנטים שהומצאו ברפאל, והייתה לי הזכות להיות חתומה על כמה מהם, פותחו הודות לכך שאנשים מדיסציפלינות שונות לגמרי נפגשו ועבדו יחד. זהו משהו שנדיר למצוא אותו בחברות אחרות".

כדוגמה למערכת מולטי דיסציפלינרית מציינת ורמוט את מערכת BNET - המשלבת באופן ייחודי בין עולמות התקשורת לבין עולמות הלוחמה האלקטרונית, ומהווה פריצת דרך ייחודית בתחום; וכן את מערכות כיפת ברזל ומעיל רוח - שהן למעשה מערכות רובוטיות המבצעות היתוך נתונים וקבלת החלטות מדויקות בזמן אולטרה קצר.

עוד היא מספרת על פיתוח חדש של החברה: מערכת רב-כלית אוטונומית שתספק לוגיסטיקה לכוחות בשטח. מדובר על מערכת אשר תשלוט על כרב"מים (כלי רכב בלתי מאוישים) ורחפנים שיפעלו בשדה הקרב לצורך אספקת מים, אוכל, מנות דם או פינוי פצועים, וכל זאת מבלי לסכן חיילים. המערכת תקבל את ההחלטה איזה כלי יישלח אספקה לכוחות בכל רגע נתון, היא תתכנן את מסלול הנסיעה או הטיסה, תזהה אם יש אויב בדרך ובהתאם לכך תשנה את המסלול של הכלי וכיוצא בזה. רפאל היא אחת משלוש חברות מכל העולם שנבחרו על ידי הצבא הבריטי לצורך הטמעת היכולות האלו.

מיכל ורמוט, ראש יחידה עסקית מערכים אוטונומיים ליבשה / צילום: דוברות רפאל
 מיכל ורמוט, ראש יחידה עסקית מערכים אוטונומיים ליבשה / צילום: דוברות רפאל

מי יקבל את ההחלטות בשדה הקרב?

מעבר לאתגר הטכנולוגי עומדים בפני המהנדסים, המפתחים את הכלים והמערכות של שדה הקרב העתידי, גם אתגרים מבצעיים: כמו למשל עד איזו רמה המפקדים יאפשרו לרובוטים להיות אוטונומיים בשטח - כנראה שלא עד הסוף, תמיד תהיה מערכת קבלת החלטות של האדם. "מצד אחד אנו לא רוצים להגיע למצב בו הרובוטים מקבלים החלטות במהירות מבלי שגורם אנושי יכול להבין מדוע התקבלה כל החלטה, ומצד שני אנו יודעים שהטכנולוגיה מאפשרת כיום לקבל החלטות מדויקות יותר ולעבד כמות עצומה של נתונים, לעומת החלטות אנושיות הנעשות תוך לחץ הקרב. הרובוטים מורידים עומס של קשב מהמפקדים ויכולים למנוע טעויות ולהציל חיי אדם", מסבירה ורמוט.

היא מוסיפה כי נושאים כמו Manned-Unmanned-Teaming) MUM-T
- עבודה המבוצעת במשותף על ידי אנשים ורובוטים העובדים כצוות,  Explainable AI  (ממשק משתמש חכם המאפשר לגורם אנושי להבין מדוע מערכת בעלת בינה פועלת כפי שהיא פועלת) ועוד  - מהווים אתגר משמעותי עבור צוותי הפיתוח ברפאל. זאת מאחר ונדרש מהם למצוא את האיזון האופטימלי בין כל הפרמטרים עליהם עמדנו כאן, וכן לדאוג לבטיחות המערכות ועמידתן גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים ובתנאי אי וודאות.

בשורה התחתונה, מסכמת ורמוט, "טובי המוחות בעולמות ההנדסה, הפיזיקה, הכימיה, המחשוב, הביולוגיה, ואף מדעי ההתנהגות והפסיכולוגיה, עובדים ממש עכשיו על פיתוחם של כלים ומערכות חדשניות, אשר ישנו את שדה הקרב מהקצה אל הקצה. אנו גאים לקחת בכך חלק ואני יכולה לומר כי רפאל וצוותי המפתחים שלה נמצאים בצמרת הטכנולוגיה העולמית בתחומים הללו".

רוצים לקחת חלק בפיתוחים הרב תחומיים המרתקים שישנו את שדה הקרב העתידי?הקליקו כאן ותוכלו להצטרף למולטי קריירה ברפאל>>