במאי 2023 כינס משרד הסחר הסיני את קברניטי תעשיית הרכב במדינה והודיע להם על תוכנית לעידוד היצוא של רכב סיני. בין השאר הודיע הממשל כי יעודד חברות ספנות ורכב סיניות להגדיל את קיבולת הובלת הרכב, יעמיד לרשות היצרניות קווי אשראי לתמיכה ביצוא ויסייע להן לשפר את מערך השיווק הבינלאומי.
יצרנים מערביים היו אומרים "תודה, נבדוק ונחזור אליכם", אבל תעשיית הרכב הסינית עברה לדום מתוח ונרתמה למשימה, והתוצאה הייתה מהלך יצוא חסר תקדים בהיסטוריה של תעשיית הרכב העולמית, שעדיין נמצא בעיצומו.
בתוך פחות משלוש שנים צמח יצוא הרכב מסין מכ-1.5 מיליון לכ-5.86 מיליון כלי רכב בשנה. נבנו עשרות אוניות סיניות חדשות להובלת רכב וכמעט כל מותגי הרכב הסיניים החלו לייצא למערב. עבור רובם ישראל היא אחת התחנות הראשונות במסע.
ההישג הגדול ביותר של המהלך הממשלתי היה שבירת המחסום הקשוח והיקר של ביצוע תקינה אירופית לדגמים עם מנועי בנזין והייבריד, שבמשך עשרות שנים חסם את רוב הסינים מלהיכנס לאירופה.
אבל גם המחסום הזה קרס בשנה החולפת מול המוטיבציה והמשאבים של ממשלת סין, והתוצאה היא גל של מכוניות פלאג-אין סיניות עם תקינה אירופית מלאה, במחירים שהאירופים אפילו לא יכולים לחלום עליהם.

עיצוב חיצוני
אחת מהן היא צ'רי Arizzo 8 פלאג-אין. חיצונית, עיצובה של המכונית אינו מנסה לחדש מאום בעולם הרכב. יש לה קווים מוצקים ו"מכובדים", שמדגישים את ממדיה הנדיבים. החרטום מסיבי והאלמנט הבולט בו הוא גריל ענק ופנסי LED נאים. הזנב מעוצב בעיצוב "מהיר", שמזכיר דגמים של יונדאי מדור קודם, וכל העסק עטוי בלא מעט קישוטי כרום, חישוקים גדולים ומרשימים, והרבה אורות מרצדים בלילה.
בשורה התחתונה זו מכונית שלמעט שם המותג, בהחלט יכולה להעניק את הסטטוס של "מכונית מנהלים", שאותו מחפשים רוב הלקוחות בפלח.
פנים הרכב
תא הנוסעים ממחיש היטב את סוגיית ה-VALUE, שהיא אחד הכלים השיווקיים היעילים ביותר של תעשיית הרכב הסינית. המושבים עטויים בעור (מלאכותי) בתפירה נאה, הדלתות מסיביות ומדופנות בחומרים רכים ואיכותיים, בידוד הרעשים טוב ויש עיטורי עץ וכרום נאים.
חבילת האבזור התקני מרשימה, וכוללת גג פנורמי נפתח, מערכת קול רצינית, אוורור וחימום למושבים, מערך מצלמות היקפי ועוד.
לסינים מעולם לא היו עכבות בכל הנוגע להעתקה מיצרנים מתחרים, ובמקרה של האריזו מדובר, בין השאר, במתגי הכוונון של המושבים החשמליים ובכיסויי הרמקולים המתכתיים, ששוכפלו ממרצדס, מערך מסכים רוחבי קמור "בהשראת" דגמי הדור האחרון של ב.מ.וו, וידית הילוכים שמזכירה מאוד את אאודי. אומנם האמרה טוענת ש"חיקוי הוא מחמאה", אבל ספק אם יצרני היוקרה המערביים יסמיקו כאן מרוב נחת.
הנדסת האנוש מוקפדת עם תנוחת ישיבה טבעית, ראות טובה לכל הכיוונים, מסכים חדים וברורים ומערך תפריטים מאורגן היטב, שעבר "גיור" מוצלח לעברית. רוב הפונקציות החיוניות מופעלות גם באמצעות מתגים פיזיים. פה ושם יש מוזרויות עיצוביות כמו ידיות פתיחת דלתות מסיביות, שנראות כאילו הגיעו ממכונית אמריקאית של שנות ה-80, וגם הצורך לנבור בתפריטים כדי לנתק את המערכות הטורדניות של הסיוע להיגוי אחרי כל התנעה הוא מטרד. אבל בסך הכול זו מכונית שקל לשלוט בה גם אם אינכם מדברים מנדרינית שוטפת.
עוד מרכיב בולט בנוסחת ה-VALUE הסינית הוא מרחב הפנים. המושבים הקדמיים יאכלסו ברווחה נהג ונוסע גבוהים ורחבים, ואילו על המושב יימצא מקום לשלושה מבוגרים עם שפע של מרחב לרגליים.
למרות העיצוב שיוצר אשליה של דלת חמישית מתרוממת, תא המטען נפתח כמקובל, והוא רחב, אם כי די רדוד בשל המרחב שתופסת הסוללה הגדולה שמתחתיו. כ-402 ליטר זה מעט למכונית כה גדולה.
מנוע וצריכת דלק
מערכת ההנעה של האריזו מקבילה לזו של גרסאות הפלאג-אין החדשות של דגמי הקרוס-אובר של צ'רי ושל המותג-האח ג'אקו. היא משלבת מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין, מנוע חשמלי חזק וסוללה גדולה יחסית בקיבולת של 18.3 קילוואט-שעה. ההספק המשולב הוא 347 כ"ס, אבל כמקובל במערכות כאלה, זה הספק "על הנייר". ניתן ללמוד על כך מתאוצה די מתונה של 7.8 שניות מ-0 ל-100.
כשהסוללה טעונה במלואה ־ אחרי חיבור של כמה שעות לרשת הביתית ־ ברירת המחדל היא נסיעה חשמלית שקטה וחלקה. צ'רי מצהירה על טווח חשמלי של 105 ק"מ ב-WLTP, אבל בתנאי נהיגה אמיתיים אפשר לצפות לטווח ריאלי של כ-70 ק"מ. זה עדיין טווח מכובד, שיכול לחסוך הרבה ביקורים בתחנת הדלק למי שמקפיד על טעינה סדירה מהרשת.
כשטעינת הסוללה יורדת מתחת לרמה מסוימת, מנוע הבנזין מתפקד כגנרטור וטוען אותה בליווי צליל די מחוספס. גם האצות אינטנסיביות "מעירות" את מנוע הבנזין, אבל מי שיקפיד לשמור על מערכת ההנעה באזור הנוחות שלה, ייהנה מביצועים חלקים ומעודנים ומשיוט נינוח במהירויות גבוהות על הכביש המהיר.
היצרן טוען לצריכת דלק משוקללת של 150 ק"מ כמעט לליטר, ולטווח נסיעה משולב חשמל/בנזין של יותר מ-1,200 ק"מ, אולם גם זה בתיאוריה. מי שיפסח על טעינה חיצונית מהרשת, כפי שקורה לעיתים קרובות בישראל, וייסע בעיקר על בנזין, יראה צריכת דלק קרובה יותר ל-30 ק"מ לליטר.
על הכביש
על הכביש ה־ARRIZO מציגה התנהגות בטוחה וצפויה שמזכירה מתחרות אמריקאיות. עם משקל נכבד של 1.8 טונות לפני נוסעים ומטען היא לא מיועדת לשעשועים דינמיים על כבישים צרים ומתפתלים, אבל אחיזת הכביש טובה, ההיזון החוזר מההגה מתקבל על הדעת והמכונית לא "מתפזרת" בפניות מהירות, כפי שהתרגלנו בהרבה חשמליות סיניות.
ספיגת הזעזועים נוטה לצד הנוקשה, אולם המתלים מנטרלים בצורה אפקטיבית את רוב המהמורות העירוניות והבין-עירוניות.
מחיר
השורה הראשונה היא גם התחתונה. צ'רי אריזו 8 פלאג-אין מאובזרת היטב עולה כ-176 אלף שקל, והדגם המפואר עולה 182 אלף. גם מי שינסה לא יצליח למצוא בישראל מקבילה של יצרן מערבי עם מפרט דומה והנעת פלאג-אין בפחות מ-350 אלף שקל. כך שהתחרות בפלח היא בין הסינים לעצמם. קיימים כמובן סימני שאלה לגבי עלויות תחזוקה של המערכת המורכבת, ולגבי שמירת ערך בטווח הארוך, אבל לפחות כרגע נראה שזו חבילה שמציעה תמורה יוצאת דופן.
חלק מהמתחרות
ג'ילי L6 PHEV
הפלאג-אין סדאן החדשה, שתגיע לאירופה השנה, משלבת מנוע 1.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה גדולה. בסין הטווח כ־140 ק"מ והמחיר מתחיל בכ־15 אלף דולר

ג'ילי L6 PHEV / צילום: יח''צ
BYD 05 פלאג-אין
175 אלף שקל עולה הפלאג-אין סדאן הגדולה. היא מצוידת במנוע 1.5 ליטר בנזין וסוללה של 18.3 קילוואט עם טווח של עד 90 קמ"ש. ההספק 218 כ"ס

BYD 05 פלאג-אין / צילום: יח''צ
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.