השותפות שהשיקה את מיזם הטלוויזיה FreeTV צפויה להגיע לסיומה בקרוב - כך נודע לגלובס. הפירוק האפשרי מתרחש בין השאר על רקע מתיחות בין הצדדים, קשת ו־RGE, זאת שנתיים בלבד לאחר עליית השירות לאוויר בקול תרועה ועם חלומות גדולים של השותפות. על־פי גורמים הבקיאים בפרטים, קשת צפויה לרכוש את חלקה של RGE במיזם.
● הנימוקים וההשלכות על השוק: העסקה הגדולה של שוק התקשורת בסכנה
● קבוצת המשקיעים המסתורית ומה יקרה לעובדים: השאלות הפתוחות ברשת 13
בשנתיים האחרונות סוגיית פירוק השותפות ב־FreeTV עלתה שוב ושוב, ובכל פעם שככה. כעת נראה כי ההתחממות משמעותית יותר, והצדדים כבר עמלים על ניסוח המסמכים המשפטיים המחייבים כדי לפרק את השותפות. המתיחויות והלחצים, הן הפנימיים והן החיצוניים, הובילו את RGE לבחון את האפשרויות שלה, וכעת לקידום המגעים עבור יציאתה אפשרית מהעסקה.
קשת מחזיקה כיום ב־25% מחברת RGE. עדיין לא ברור מה יעלה בגורל ההחזקות האלה, שכן מדובר בשתי סוגיות שונות לחלוטין. מצד אחד, קשת עדיין יכולה להרוויח אם תישאר כבעלת מניות ב־RGE, אבל מצד שני, המגעים כאמור לא הסתיימו, וטרם נחתמו מסמכים. בין ההערכות קיימת אפשרות לנתיב יציאה של קשת גם משם.
מתיחות כבר מההתחלה
נזכיר כי כבר כחודש לאחר עליית המיזם ב־2023, נחשף בגלובס כי סביב מיזם הסטרימינג נוצרה מתיחות קשה בין RGE לקשת. בין השאר פורסם כי במערכת היחסים בין השתיים נרשמו חילוקי דעות ביחס לניהול המיזם עצמו, כולל החלטות שונות שלא תואמו כמו שצריך.
בנוסף לכך, בשוק לא ראו בעין יפה את העובדה ש־RGE פועלת בשני כובעים - כשותפה בסטרימינג עם קשת וכספקית ערוצי ספורט לפלטפורמות המתחרות. בין השאר דובר על כך שיתר הפלטפורמות גובות 50-70 שקל בעבור ערוצי הפרימיום של RGE, עלות שלא קיימת ב־FreeTV - דבר שהציב את RGE בסיטואציה מורכבת.
בנוסף, היו לחצים מאוד קשים על המיזם גם מבחוץ, לאחר שהשירות הכניס את השוק לסחרור לאור המחיר הנמוך והמודל הרזה. לא מדובר רק בלחצים עסקיים מצד הפלטפורמות, אלא גם בבחינות של הרגולטורים בניסיונות לבלום את המהלך. נזכיר כי השקת המיזם נתקלה בקשיים רבים, שכן הוט עתרה לבג"ץ ודרשה לפסול את עליית הפלטפורמה לשידור. חודש לאחר העלייה לאוויר, בג"ץ דחה את העתירה.
עוד לחץ על הצדדים הוא הסעיף העוסק בסוגיית "ספק אחוד" ברפורמה ששר התקשורת שלמה קרעי הציג. המודל שהציג השר הגביל בעיקר את RGE וקשת, שכן קבעו לגבי "ספק אחוד" - ספק תכנים שהוא גם ערוץ ישראלי בעל היקף פעילות גדול - "שהוא או תאגיד בעל זיקה אליו הוא ספק תכנים".
סיבה נוספת למתיחויות ב־FreeTV היא עסקאות yes־פרטנר והוט־סלקום. למרות מכתב החששות של רשות התחרות, בשוק דואגים שאם הרשות תאשר את המהלכים האלה - שמבוססים על שיתופי־פעולה בתחום התוכן - המצב יוביל לעליית מחירים ופגיעה בצרכן.
ב־FreeTV וגם בקרב בעלי מניותיה נרשמה דאגה שמא היא תישאר שחקנית יחידה מול שתי הענקיות, ואם קבוצות בזק והוט יחזרו להיות השחקניות הדומיננטיות בשוק, זה עלול לפגוע בה. גורמים אמרו לגלובס בזמנו כי החברות הגדולות יוכלו לפנות תקציבים ולבנות אסטרטגיה נגד השחקנית האחרונה שנותרה. בכל אופן, לא מעט גורמים האמינו שזה רק עניין של זמן עד ש־RGE תרצה לצאת החוצה, וכעת זה בדיוק המהלך המתוכנן.
כ־150 אלף משתמשים
המיזם הרחיב את פעילותה של קשת לא רק כערוץ ברודקאסט אלא גם כשחקנית בשוק הסטרימינג, ובעבור RGE שמספקת תכנים לכל הפלטפורמות - המיזם אפשר גם להתחרות בהן.
על־פי מידע שפורסם בגלובס, ההערכות בשוק הן שבשנה הראשונה גייס המיזם כ־100 אלף משתמשים, וכיום המספר עומד על 150 אלף משתמשים. לשם השוואה, לסלקום TV היו 70 אלף לקוחות בתום שנה מההשקה, ולפרטנר TV היו כ־83-100 אלף מנויים. זאת כאשר FreeTV מספקת רק שירות טלוויזיה, בעוד שסלקום ופרטנר מציעות גם באנדל של אינטרנט. כמו כן, בשנתיים האחרונות נראה כי פלטפורמת הטלוויזיה של פרטנר מאבדת לקוחות רבים וחווה שיעורי נטישה הולכים וגדלים.
מקשת ומ־RGE לא נמסרה תגובה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.