"להקים ועדות ערר ייעודיות לתביעות והיטלי השבחה"

עורכי דין המטפלים בתיקי תכנון ובנייה חוששים מקריסת מנגנון ועדות הערר, כתוצאה מעומס עבודה שיתווסף עקב תיקון החוק שהתקבל בכנסת לפני שבועיים. התיקון נכלל בהרחבת סמכויות בתי המשפט לעניינים מנהליים כערכאת ערעור עליונה בהליכי בירור היטל השבחה ותביעות פיצויים בגין תוכנית פוגעת.

עו"ד ענת (רקם) בירן, ממשרד יגנס-טויסטר-בירן, שהיתה שותפה לתיקון החוק בוועדת חוקה, חוק ומשפט, קוראת לשר הפנים, אופיר פז-פינס, למנוע את הקריסה ע"י הקמת ועדות ערר ייעודיות לתביעות פיצויים והיטלי השבחה במחוזות שבהם יש עומס עבודה גדול כבר היום. לדבריה, פתרון זה כבר מעוגן בחוק, ואינו דורש תיקון נוסף, אלא רק הקצאת משאבים מינהליים ותקציביים.

בירן מציינת, כי עיקר השינוי בחוק משאיר לאזרח את חופש בחירת מסלול הטיפול במקרים של מחלוקת לגבי ההיטל או תביעת הפיצויים: בחירת שמאי מכריע אשר יתמנה בהסכמת הצדדים, או דרך ועדות הערר לתכנון ובנייה. על כל רכיב מהחלטותיהם ניתן אחר-כך לערער ישירות בבית המשפט לעניינים מינהליים.

אלא שמניסיונה כיו"ר ועדת הערר במחוז המרכז וכיועצת משפטית של ועדות מקומיות לתכנון ובנייה, היא מניחה, כי ההליך בוועדות הערר יהיה מעתה ארוך יותר, כאשר כל ועדה תוכל גם היא להיעזר בשמאי מטעמה. מכאן העומס הנוסף, שעלול לגרום לקריסת המנגנון, מאחר שהוועדות מוצפות כבר היום במאות עררים בשנה.