"החשמל הוא מעבר לגבולות הסכסוך"

חברת החשמל תעביר את התשתיות הקיימות בעזה לרשות; לא ברור אם הפלשתינים ישלמו את עלותן המסתכמת בעשרות מיליוני שקלים

"נושא החשמל הוא מעבר לגבולות הסכסוך ולא נשקלה אופציה להרוס את התשתית הקיימת". כך אמר ל"גלובס" מנהל מחוז דרום בחברת החשמל, אשר דהאן, המרכז בין היתר, את נושא ההיערכות לקראת ההתנתקות בחברה.

"בזמן הפינוי לא צפויה הפסקת חשמל יזומה, אלא מטעמים בטיחותיים בעת הריסת הבתים. חברת החשמל היא ספק החשמל המרכזי של הרשות הפלשתינית ולכן יש אינטרס של שני הצדדים לשמור על התשתיות בשלמותן", אמר.

בהיערכות לקראת ההתנתקות הוחלט להעביר את תשתית המתח הגבוה בשלמות לצד הפלשתיני.

במקביל מנהלת חברת החשמל מו"מ מול הרשות הפלשתינית על אופן אספקת החשמל לקווים שעד היום סיפקו חשמל ליישובים היהודים ברצועה.

חברת החשמל מספקת לרשות הפלשתינית 6% מסך הייצור שלה והיקף המכירות של חברת החשמל לרשות נאמד ב-1.2 מיליארד שקל בשנה. צריכת האוכלוסייה היהודית ברצועה נמוכה מכיוון שמדובר רק ב-1,700 משפחות ובסך הכול 300 מתקנים המחוברים לרשת החשמל, מבני מגורים, חממות, מבני תעשייה, שטחי מסחר וכו'.

חברת החשמל מספקת לרשות הפלשתינית חשמל באמצעות קווי מתח גבוה של 22 אלף וולט. המכירה נעשית לרשות ולא לצרכנים הפרטיים, כך שגם ההתחשבנות הכספית נעשית מול הרשות.

במעבר הכספים בין חברת החשמל לרשות מתערב לא פעם משרד האוצר כיוון שלעיתים נוצרים פיגורים המצטברים לסכום של עשרות מיליוני שקלים. במקרה שכזה מקזז משרד האוצר תשלומים המיועדים לרשות הפלשתינית ומעביר אותם לחברת החשמל לקיזוז החוב.

החשמל לרשות הפלשתינית מסופק כיום מצפון לדרום רצועת עזה ועד לציר פילדלפי. ישנם כיום 9 קווים במתח גבוה כאשר כל הרשת תועבר לאחריות הרשות הפלשתינית. ההערכות הן, כי הרשות הפלשתינית תידרש לשדרג משמעותית את הרשת בשל הבנייה המאסיבית הצפויה באזור.

התשתית הקיימת כיום יכולה לספק צרכים מוגבלים אך היא אינה מתאימה לשכונות מגורים גדולות. דהאן הוסיף, כי לא ניתן להעריך את היקף ההשקעות כיוון שזהו פועל יוצא של היקף הבנייה המתוכננת, אך בכל אופן מדובר בהשקעה גדולה.

אומדנים ראשוניים שבוצעו על-ידי חברת החשמל מעריכים, כי מבצע הפינוי יעלה לחברה 3 מיליון שקל לפחות. אומדן זה אינו כולל תרחישים לא צפויים ועבודות מעבר לפעילות השוטפת.

דהאן אומר, כי "אנחנו אנשי ביצוע של כוחות הביטחון. בשלב הראשון חברת החשמל תממן את העלויות מכיסה, אך לאחר הפינוי אין ספק שנתחשבן מול משרד הביטחון".

שווי תשתיות החשמל המים שיישארו ברצועת עזה לאחר ההתנתקות מוערך ב-120 מיליון שקל, אך עדיין לא ברור אם הרשות הפלשתינית תשלם בגינם.

מנכ"ל משרד התשתיות, אלי רונן, אמר ל"גלובס" כי לדעת מומחי המשרד על הרשות לשלם את עלות המערכות, אך מאחר ולסוגיה זו יש היבט מדיני-פוליטי משרד התשתיות אינו יכול לעשות דבר בעניין. המשרד יבקש תשלום במסגרת המו"מ מול הרשות.

רונן מציין, כי כבר לפני שנה הועברה דרישה לתשלום, אך עד היום אין שום סימן שחברת החשמל ומקורות יקבלו את הכסף.

במשרד התשתיות מציינים עוד, כי לא קיים שום מנגנון מוסכם לפיצוי חברת החשמל ומקורות במידה ולא ישולמו הכספים על-ידי הרשות הפלשתינית.

המנגנון היחיד הקיים הוא דרך תושבי מדינת ישראל, שייספגו עליית המחירים, אך אני לא חושב שהתושבים צריכים לפצות את החברות על מערכות תשתית שנשארות בידי הרשות הפלשתינית, אמר.

חברת החשמל תמשיך לספק לרשות הפלשתינית חשמל עבור כל רצועת עזה לרבות השטחים שהיו מיושבים על-ידי האוכלוסייה היהודית. עניין זה מעלה שאלה האם לחברת החשמל כושר ייצור מספיק לאור העובדה שהביקושים צפויים לגדול.

רונן אמר, כי לחברת החשמל רזרבה נמוכה אבל הביקוש של הרשות הפלשתינית לא יכניס את חברת החשמל למצוקה. לדבריו, צריכת הרשות הפלשתינית היא שולית ואינה מהווה בעיה. לדבריו, סביר להניח שהביקוש ברצועת עזה יגדל, אך מול הגידול הצפוי בביקוש, צפוי לגדול גם כושר הייצור וההיצע לאור תוכניות הפיתוח.

"חברת החשמל נמצאת בתהליך הקמה של תחנות כוח. עד סוף העשור יוקמו שמונה תחנות כוח. גידול זה בהיצע יספק את הביקושים בישראל וברשות. מעבר לכך הביקוש שמייצרת הרשות מגדיל את התועלת של חברת החשמל, דבר שיאפשר לייצר בתפוקה מלאה לא רק עבור ביקושי שיא. הביקוש הפלשתיני יגרום לכך שהציוד בתחנות הכוח ינוצל באופן טוב יותר", סיכם.

לקראת ההתנתקות ולאחר תיאומים מול רשויות הביטחון ומינהלת סלע, האחראית על הפינוי, הוחלט כי חברת החשמל תלווה את המערכת באופן קבוע. עם תחילת פינוי הרכוש תלווה חברת החשמל את אנשי מערכת הביטחון.

חברת החשמל נדרשה לשמור על רמת כוננות גבוהה בזמן הפינוי למקרה שיהיה צורך להפסיק את החשמל. לדברי דהאן, "אנחנו משתדלים שלא יהיה חיכוך בין עובדי חברת החשמל לבין התושבים היהודים ברצועה. אבל חברת החשמל נערכת לטפל בכל מצב שבו תישקף חלילה סכנה בטיחותית לגורם כזה או אחר".

דהאן הוסיף, כי העובדים בחברה יאפשרו ויפקחו על כניסתם של כלי רכב כבדים ומשאיות כדי שלא לפגוע בקווי המתח. חברת החשמל אמורה להדריך את כל הקבלנים החיצוניים והנהגים שנשכרו לביצוע הפינוי לשמור על הבטיחות תוך כדי הפינוי.

חברת החשמל מציינת, כי ההחלטות לגבי ניתוק הקווים, כדי לאפשר מעבר משאיות, יתקבלו בשיתוף עם אנשי הצבא, המנהלים את פרויקט הפינוי.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, שלמה רוטמן, אמר ל"גלובס": "חברת החשמל רואה את כל הנושא של הפינוי כמשימה לאומית וככזו היא התארגנה כבר מזה מספר חודשים לבצע את המוטל עליה. חברת החשמל תנסה לעשות שימוש חוזר בחלק מהמתקנים ובציוד שיפורק".

לדבריו, חברת החשמל גיבשה מזה שנים את האסטרטגיה שלפיה החשמל הוא מחוץ לסכסוך בינינו לבין הפלשתינים. הראיה לכך היא שגם בתקופת האינתיפאדה הראשונה והשנייה לא היתה כמעט כל פגיעה במתקני החשמל מצד הפלשתינים, אמר.

זאת לא החלטה של החברה האם לספק או לא לספק חשמל לרשות הפלשתינית, סיכם.