האוניברסיטאות והטכניון לבג"ץ: לא לחשוף פרוטוקולים של ועדות המינויים האקדמיות

טוענים כי המינויים באקדמיה מבוססים על הערכת עמיתים, ושיטה זו מחייבת חיסיון של הפרוטוקולים

חמש האוניברסיטאות בארץ והטכניון עתרו היום לבג"ץ בבקשה למנוע חשיפה של פרוטוקולים של ועדות המינויים האקדמיות. לטענת האוניברסיטאות, חשיפת הנתונים מנוגדת לתקנון האוניברסיטאות הקובע כי הפרוטוקולים חסויים. העתירה לבג"ץ הוגשה באמצעות עוה"ד רחל בן-ארי ישי שנידור, נעה בר-שיר ודפנה שמולביץ.

העותרות מבקשות לבטל פסק דין של בית הדין הארצי לעבודה שהורה לאוניברסיטת בר-אילן למסור לידי שני חברי סגל האקדמאים לשעבר את הפרוטוקולים של ועדות המינויים האקדמאיות שדנו בעניינם והחליטו שלא לקדמם.

הפרוטוקולים כבר נמסרו לשני חברי הסגל ד"ר צמח קיסר וד"ר חיים שטרן, אך המוסדות האקדמאיים מבקשים מבג"ץ לקבוע שהאוניברסיטאות אינן חייבות לגלות פרוטוקולים של ועדות המינויים.

המערכת האקדמית מבוססת על שיטה של "הערכת עמיתים" והכרעה על ידי עמיתים. לטענת העותרות, שיטה זו מחייבת חיסיון של הפרוטוקולים, שכן קשה לצפות מחבר סגל שייתן חוות דעת או החלטה כנה ללא החיסיון האמור.

האוניברסיטאות מביעות חשש לפיו במידה ויוסר החיסיון, הדיונים יהיו חסרים, לא אמיתיים והפרוטוקול יכלול פחות ממה שכוללים ההסברים שמקבל היום חבר הסגל. הדבר לא יביא ליתר שקיפות ואמינות אלא לתיעוד מעורפל ובלתי אמין של הדיונים.

לטענת האוניברסיטאות, עניין זה דומה להליכי בחירת השופטים, ואם שם נהוג לשמור על חיסיון - הרי שגם במקרה זה, כשם שאין לחשוף פרוטוקולים של הדיונים במועמדים לשפיטה, אין לחשוף פרוטוקולים של חברי סגל המועמדים לקידום. (בג"ץ 7793/05).