"הכל בגלל האופי הירושלמי"

מהנדס העיר אורי שיטרית על המחירים הגואים: בלית ברירה נדרוש מהכנסת להפקיע בחקיקה את כל סמכויות התכנון מהוועדות

נתוני הלמ"ס על עליית מחירי הדירות בירושלים, עד כי עברו את תל-אביב, לא רק שאינם מפתיעים את מהנדס העיר אדריכל אורי שיטרית, אלא שהם מרגיזים אותו מאוד. לדבריו, לא רק שהמחירים גבוהים, אלא שאם הליכי התכנון ימשיכו להתנהל בקצב שבו הם מתנהלים כיום, המחירים עוד ימשיכו לעלות.

"העיר צריכה לייצר בכל שנה כ-3,000 יחידות דיור", הוא אומר, "ובפועל היא מצליחה לייצר בקושי 1,000. כשהביקוש עולה על ההיצע, המחירים גואים. אני מכהן בתפקיד מהנדס העירייה חמש שנים, ובמקום להוציא לשוק 5,000 יחידות דיור בשנה, הצלחנו להוציא רק 1,000 יחידות בשנה. 5,000 יחידות בחמש שנים, במקום 25 אלף יחידות דיור".

התוצאה מכל זה היא, שמשפחות צעירות ויצרניות אינן יכולות להרשות לעצמן לקנות דירה בעיר והן נוטשות לפריפריה, שם המחירים נמוכים בכ-30%. למודיעין, למעלה אדומים, לגוש עציון, למבשרת ציון ולמושבים סביב ירושלים. את הדירות בעיר הפנימית קונים יהודי הגולה, אלה שיש להם כסף זר, כי הם היחידים שמצליחים לעמוד במחירים האלה. אין צורך לומר, שקונים אלה אינם מתגוררים באופן קבוע בעיר, והם מגיעים אליה בעיקר לחופשות. בשל הביקוש הזר והעדר ההיצע, המחירים במרכז העיר עלו במהלך 2005 בעשרות אחוזים, והם יעלו עוד יותר.

את חוסר היכולת לתכנן תולה שיטרית בשיטה בה עובדות רשויות התכנון, אך בעיקר בציבור. "בכל אשם האופי הירושלמי המיוחד", הוא אומר, "העיר הזאת מלאה באנשים אקסצנטריים, שלכל אחד מהם אג'נדה משלו. זו עוצמתה של העיר, שתושביה כה אכפתיים וחרדים לגורלה, אך זו גם חולשתה הגדולה. אי אפשר להשוות בכלל את עוצמת הרגשות והאכפתיות של תושבי ירושלים לעיר שלהם לעומת תושבי ערים אחרות בארץ.

"אסור לבנות לגובה, כי זה יפגע במרקם ההיסטורי של העיר הפנימית. אי אפשר לבנות במזרח, כי שם הקרקעות ערביות. במערב העיר אי אפשר לבנות בגלל התנגדות הירוקים והתנגדות תושבים. תושבי פסגת זאב מתנגדים לבנייה לגובה, כי הם דבקים בחלום הגגות האדומים. בנוסף לכך, צריך להתמודד עם דעתם של הירוקים, עם קואליציות שכונתיות, וגם לחברי כנסת כמו יורי שטרן, רוני בר-און ועמרי שרון, יש מה לומר. התוצאה היא, שלבירת ישראל יש מלאי תכנוני של 5,000 יחידות דיור. רק לשם השוואה, בת"א עומד מלאי זה על 50 אלף יח"ד".

שטרית מדגיש, שבנייה במערב העיר בלבד לא תפתור את הבעיה, שכן הפתרון הוא בשלושה כיוונים: לצופף את העיר הפנימית, לעבות את הבנייה בשכונות במסגרת התחדשות עירונית, אך גם בנייה במערב. לדבריו, על שולחנות התכנון יש תוכניות ל-40 אלף יח"ד, ואם הן לא ייבנו העיר תתפרק.

"אם לא תהיה ברירה", הוא אומר, "נדרוש מהכנסת להפקיע בחקיקה את כל סמכויות התכנון מהוועדות, ולייצר הליך תכנוני ייחודי לירושלים, בסמכות הממשלה או בסמכות לאומית. תפקידה יהיה לעקוף את כל התהליכים המייגעים והלא אנושיים שכל תוכנית צריכה לעבור כאן. אני לא בעימות עם הירוקים ולא בעימות עם התושבים. לכל אדם ולכל אירגון יש דעה לגיטימית לחלוטין ואינטרסים לגיטימיים, אך אין ברירה אלא לגרום לכך, שהם יקבלו את המשקל הראוי מול התפקיד הלאומי שיש לעיר הזו, אחרת אפשר לסגור את הבאסטה".