רפורמת התכנון של משרד הפנים: המהפכה שבדרך

בין השינויים המתוכננים: הענקת סמכויות תכנון נרחבות לוועדות מקומיות יעילות, שהומלצו על-ידי מנהל מינהל התכנון, ועיגון מעמדו הסטטוטורי של מנהל מינהל התכנון כחבר המועצה הארצית

הטענות המושמעות מכל עבר על הימשכות הליכי התכנון הביאו את משרד הפנים להמליץ על רפורמה כוללת בתחום, הבנויה על עבודות שנעשו במהלך השנים. על-פי תוכנית משרד הפנים, הרפורמה תאושר בכנסת באמצעות חוק ההסדרים ל-2006, ואילו נושאים שבמחלוקת יועברו לוועדה, שחבריה יחליטו מה לעשות בהם.

אין צורך כמעט לציין, שהליך האישור מעלה את חמתם של ארגוני הסביבה, לא רק בגלל הסעיפים המופיעים בו, אלא בעיקר בשל העובדה שלדעתם חוק התקציב אינו המקום היאה לדיונים בסוגיות חשובות אלה, במיוחד בשל העובדה שלשינויים לא תמיד יש השפעה על תקציב המדינה. עד שההצעה תידון בכנסת, יש לצדדים אפשרות ליישר את ההדורים.

בין השינויים שמציע משרד הפנים: הענקת סמכויות תכנון נרחבות לוועדות מקומיות יעילות, שהומלצו על-ידי מנהל מינהל התכנון. בין הקריטריונים: קיומה של מערכות תכנון, קיומה של מערכת אכיפה מקצועית וקיומה של תוכנית מתאר תקפה ומעודכנת. ועדות מקומיות אלה יקבלו סמכות לאישור תוכניות שונות, בין השאר תוכניות מפורטות, העומדות בתנאיה של תוכנית המתאר המקומית. עוד יוכלו הוועדות להמיר שימושים ממגורים למשרדים ולהפך, בהיקף של 15% מסך זכויות הבנייה הכוללות במגרש.

הוועדות המקומיות גם יוכלו להרחיב את השטח המבונה הכולל של יחידות דיור קיימות עד להיקף של 100 מ"ר, ללא שינוי במספר יחידות הדיור, ובלבד שהקמתן של היחידות הושלמה לפחות 10 שנים לפני התוכנית. כל זאת, בתנאי שמוסדות הציבור והתשתיות הכלולים בשטח התוכניות ובסביבתן נותנים מענה לצרכים הנובעים מאישור התוכניות. כל הפעולות האלה ילוו בחוות דעת של מהנדס הוועדה והיועץ המשפטי שלה, שיקבעו האם התוכנית היא בסמכות הוועדה המקומית.

הצעה נוספת היא לעגן את מעמדו הסטטוטורי של מנהל מינהל התכנון כחבר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, וכממלא מקום יו"ר המועצה. בהצעה מודגש, שלא יהיה שיוני במעמדו של מנהל מינהל התכנון, וזאת בשונה מחוק ההסדרים שדרש לאפשר לשר הפנים למנות את המנהל כמינוי פוליטי, דרישה שגררה תגובות נזעמות.

עוד בהצעה, מתן עדיפות לתוכניות להתחדשות עירונית ולחיזוק מבנים, על-ידי הקמת ועדות משנה מחוזיות. ההצעה כוללת גם מתן אפשרות לוועדות מקומיות, שהוסמכו על-ידי שר הפנים, לאשר תוכניות מפורטות התואמות תוכניות מתאר רחבות היקף להתחדשות עירונית.

הצעה נוספת היא לשלב את הועדה לשמירת על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקחש"פ) בעבודת המועצה הארצית. מטרת ההצעה היא ליצור היררכיה ברורה בין הוועדות, ולגרום לכך הולקחש"פ לא תדון בתוכניות שאושרו על-ידי המועצה הארצית.

משרד הפנים ממליץ גם על הקמת מנגנון של בדיקת התכנות מוקדמת של תוכניות, והקמת ועדות ערר מחוזיות נוספות לפיצויים והיטל השבחה.

ועדת ההיגוי הבינמשרדית, שתדון בהצעות נוספות לתיקון חוק התכנון והבנייה, תעסוק בעיקר בנושאים מהותיים הדורשים דיון מעמיק ומקצועי. בראשות הוועדה יעמוד מנהל מינהל התכנון, וכן נציגי משרד המשפטים, משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל.

לדיוני ועדת ההיגוי יוזמנו גם נציגי המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הבינוי והשיכון. קיים סיכוי רב שארגוני הסביבה יתנגדו לעובדה שהמשרד לאיכות הסביבה אינו שותף לדיוני הוועדה, וכי אין בה נציגי ציבור.

בין הנושאים שיעלו בוועדה: מיסוד תוכנית מתאר גמישה ולא מסוימת, אשר תגדיר את השלד המרחבי של היישוב. תוכנית המתאר הגמישה לא תקבע את זכויות הבנייה למגרשים, ולכן לא תהווה עילה להיטלי השבחה או לתביעות פיצויים על ירידת ערך. לדעת משרד הפנים, אישורה של תוכנית מתאר גמישה יאפשר השלמת ההליך של תוכניות מפורטות בוועדה המקומית. עוד תדון הוועדה בעדכון שיטת הפיצוי על ירידת ערך בעקבות תכנון, ונושאים כלכליים נוספים הקשורים בחוק.

סעיף נוסף נוגע לבחינת הרכב ועדות התכנון במטרה להגביר את מקצועיותן. משרד הפנים מדגיש, שבניגוד לחוק ההסדרים הוא מתנגד להוצאת נציגי ארגוני הסביבה מהוועדות.