יו"ר מקורות: "כשממשלות מתקשות לטפל, המגזר הפרטי נכנס פנימה"

על-פי הערכות, שוק המים העולמי עתיד לגדול בקצב של 10% בשנה, הרבה יותר מכל שאר הענפים. "רוב העולם יודע, שמים הם משאב במחסור, וחסרונו יתעצם עם השנים. למרות זאת, רוב מדינות העולם לא מנהלות את משק המים שלהן בצורה מושכלת", אומר מנכ"ל נטפים, ארז מלצר.

"כמו שאנחנו לא מטפלים באוזון, לא מטפלים בהתחממות כדור הארץ, לא עושים מספיק ספורט ולא מספיק דיאטה. בני האדם יודעים שיש בעיה ומתקשים לטפל בה. וכשממשלות מתקשות לטפל, המגזר הפרטי נכנס פנימה", אומר יו"ר מקורות, בוקי אורן.

לדבריו, "פרסומי הבנק העולמי מתריעים כל הזמן על כך, שהבצורת בעולם הולכת וגוברת. אם בראשית המאה הקודמת היה נהוג לסמן את אפריקה ואת אסיה כיבשות המועדות לבצורת, בשנות ה-90 נוספה גם סין לרשימה. ב-2025, חוזים מדענים, תפקוד בצורת ממושכת גם את ארה"ב ואוסטרליה".

הנבואות השחורות על התמעטות המים בעולם קשורות בתהליכים עולמיים כמו התחממות כדור הארץ והפשרת קרחונים, על המשמעויות הרבות והקשות שלהן. מנהל מכון המים בטכניון, פרופ' רפי סמיט, מוסיף, שמספר הצמאים למים נקיים יגדל גם בשל הגברת הזיהום של הימים והנחלים, וכן מגידול חלקה של התעשייה בכלכלות העולם. מלצר מצביע על סיבה נוספת: כלכלת העולם הולכת לכיוון של תזונה עשירה יותר בחלבון, ומאחר שכדי להביאה לשוק יש צורך ביותר מים, הרי שהמחסור יגדל.

לדברי מלצר, כמו בתחום הטלפונים, שם יש חברות ציוד וחברות שירותים, גם תחום המים יתחלק בין שני סוגי חברות. ניהול משקי המים, להערכתו, יישאר בידי שלוש חברות ענק. לדבריו, "ייתכן שחברות בינוניות יזכו במכרזים, אך הן ייקנו מהר מאוד ע"י הגדולות".

בתחום הטיפול המים, לעומת זאת, יש לאן לצמוח. בניגוד לתשתיות אחרות, טכנולוגיית המים לא התפתחה במיוחד ב-20 השנים האחרונות. כך למשל, 90% מחקלאות העולם מושקית כיום בשיטות בזבזניות ולא יעילות, בין השאר בהצפת שדות. כל המומחים מודים כיום, כי פיתוח שיטות השקיה היו מסייעות בהפחתת שיעור הרעב בעולם.

לדברי מלצר, האפשרויות להתפתח בענף נמצאות פחות בהתפלת מים ויותר בתחום הקטנת עלויות הטיפול בהשבחת מים. לדברי מלצר, הסתכלות על המים כעל שרשרת ערך, הכוללת הפקה, הולכה, שימוש ומיחזור, יגדילו את רצונן של חברות נוספות להיכנס לתחום. כשהגדולים נכנסים לשוק, הוא מעורר עניין גם בקרב קרנות הון סיכון בארה"ב ובאירופה, שדוחפות את המדע והתעשייה.

באוקטובר 2004, למשל, רכשה ג'נרל אלקטריק, שעד כה הצטיינה באיתור שווקים צומחים, את חברת ההתפלה איוניקס ב-1.1 מיליארד דולר, ובכך אותתה, שיש כאן משהו מעניין.

בטקס החתימה על העיסקה השתמש נשיא החברה, ביל וודבורן, בביטויים כמו "מים הם דם החיים של התעשייה ושל קהילות בעולם". חודש לפני כן רכשה סימנס במיליארד דולר את יו.אס. פילטר, אף היא חברה הפעילה בתחומים שונים במשקי המים, במיוחד בתחום הציוד.