מנכ"ל משרד השיכון ממליץ: מכירת דירה - רק עם ביטוח מפני ליקויי בנייה

טוען: יש לקבוע גם מנגנון לבדיקת כשירותן של תוכניות הבנייה ועמידותן בתקנים החדשים

ליקויי בנייה אינם נדירים ולכן מנכ"ל משרד השיכון, שמואל אבואב, סבור שיש לעגן בחוק ביטוח חובה מפניהם עם רכישת דירה. "יש לפעול לתיקון חוק מכר דירות ולכלול בו ביטוח חובה מפני ליקויי בנייה, וכן מנגנון לבדיקת כשירותן של תוכניות הבנייה ועמידותן בתקנים החדשים", אומר אבואב.

מטרת התיקון המוצע היא לצמצם בצורה ניכרת את ליקויי הבנייה והתכנון, באמצעות פיקוח מראש, ובכך למנוע את הנזקים הכספיים האדירים הנגרמים לרכוש הפרטי ולמשק המדינה. הצעה זו זוכה לתמיכת התאחדות הקבלנים וארגון המהנדסים.

אבואב מדגיש, שבבתי המשפט מתבררות 30 אלף תביעות של רוכשי דירות נגד קבלנים, ובכל שנה מתוספות 3,000 תביעות נוספות. חלק ניכר מהתביעות הן בנושא תכנון, כאשר ממילא לא ניתן לתקן ליקויים אלה בתום הבנייה.

לדבריו, תביעות אלה יוצרות עומס כבד על מערכת המשפט וגורמות להוצאות מיותרות לכל הצדדים.

"במקום להשתמש בשירותי המומחים על מנת לאתר ליקויים לאחר קבלת הדירה, יש למצוא את הליקויים בעודם על הניר", אומר אבואב. על ליקויי הביצוע הוא מציע להתגבר על-ידי בקרת איכות מקצועית בשלבי הבנייה השונים, כחלק בלתי נפרד מהשירות ומהתנאים הכלולים בפוליסת הביטוח.

חוק המכר נחקק בשנות השמונים, בעקבות קריסתה של חברת הקבלנות של אברהם גינדי. מזה מספר שנים מנסה משרד השיכון להכניס בו תיקונים, בין השאר כדי להגן על כספי הרוכשים גם במקרה של התמוטטות הקבלן או חברת הבנייה.

צוות מיוחד של משרד השיכון, בראשות היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד ציפי בירן, הציע שתשלום עבור הדירה יופקד בנאמנות, ויועבר לקבלן רק אחרי שנמכרו 70% מהדירות. אפשרות נוספת היא לדרוש מהקבלן שיפקיד סכום כסף בבנק כנגד תשלום הקונה, על מנת להבטיח את מימון הבנייה.