מעלות-תרשיחא: שר הפנים יחתום על תוכנית מתאר לעוד 4,000 יח"ד

מהנדס העיר: לקרבה לשמורות טבע יש יתרונות אבל התכנון קשה יותר

שר הפנים אופיר פינס אמור לחתום בשבועות הקרובים על השלמת תוכנית המתאר לעיר מעלות-תרשיחא בגליל המערבי. אוכלוסיית מעלות-תרשיחא כוללת כיום 23,000 תושבים, מהם כ-5,000 תושבי תרשיחא.

בעשור האחרון קלטה מעלות אלפי עולים חדשים מחבר המדינות, וכיום מהווים העולים כמחצית מהאוכלוסיה היהודית של העיר. על-פי תוכנית המתאר, שהוכנה על-ידי האדריכל קלאודיו מלול, יתווספו בשנים הקרובות למעלות תרשיחא כ-4,000 יחידות דיור.

לדברי מהנדס העיר, נועם מסד, מעלות-תרשיחא סובלת ממצוקת שטחים לפיתוח עתידי. המצוקה נובעת מהעובדה, שהעיר גובלת בשתי שמורות טבע: שמורת נחל כזיב, שהיא מהשמורות הרגישות בארץ, הכוללת מאפייני רגישות נופית גבוהה, עובדה המשליכה על נושאי הטיפול במים ובביוב של מעלות-תרשיחא, וכן בשמורת מירון.

"לקרבה לשמורות הטבע ישנם יתרונות של מגורים בסביבה נופית מדהימה", אומר מסד, "אולם מאידך אנחנו נתקלים בבעיות אובייקטיביות במגוון תחומים, שכן אזורי התכנון שלנו מצומצמים, ואנחנו נמצאים במצוקת קרקעות תמידית. בעייה נוספת מתחום שונה לגמרי נובעת מכך, שעדרי חזירי בר פולשים בשעות הלילה על העיר ומכלים מדשאות ושטחי גינון".

על מנת להקל על מצוקת השטחים, בוצעה בתוכנית המתאר החלפת שטחים עם המועצה האזורית מעלה יוסף, הכוללת את הישובים חוסן וצוריאל.

בהחלפה סופחו לשטח מעלות-תרשיחא שטחים חקלאיים של מושב צוריאל, האמורים לעבור שינוי ייעוד למגורים.

בשכונה החדשה, הנמצאת בצידה המזרחי של העיר מעבר לנחל פקיעין ולאגם מונפורט, מתוכננות לקום 3,000 יחידות דיור בבנייה מדורגת בת 5-6 קומות (הכלולות בתוכנית המתאר). יצוין כי רוב הבתים הבנויים כיום במעלות הם צמודי קרקע או במבננים בני 2-3 קומות, אולם לדברי מסד, מצוקת שטחי הפיתוח הובילה את ראש העירייה, שלמה בוחבוט, להחלטה לקדם תוכניות לבנייה רוויה. לדברי מסד, ההחלטה, שמשמעותה בעצם שינוי הדרגתי בצביון הבנייה בעיר, משמעותית, שכן עם העלאת אחוזי הבנייה בשטחי הבנייה החדשים, יגדלו גם תשלומי הארנונה שייכנסו לקופת העירייה, וישפרו את מאזנה הכספי.

תוכנית שכונת צוריאל נמצאת כיום בשלב הכנת פרוגרמה וקבלת אישורים, וזאת לאחר שתסקיר השפעה על הסביבה לשכונה הועבר לבדיקת הוועדה המחוזית צפון.