הארצית אישרה 30 חוות בודדים בתוכנית דרך היין

ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים של המועצה הארצית (הולנת"ע), בראשות מנהל מינהל התכנון, אדריכל שמאי אסיף, אישרה בשבוע שעבר את התוכנית לפרויקט דרך היין, שיוקם בתחום המועצה האזורית רמת נגב. מטרת התוכנית הינה לפתח את מרחב "דרך היין" לאורך כביש מס' 40, בין באר-שבע דרך שדה בוקר לכיוון מצפה רמון, כביש מס' 222 ממשאבי שדה ועד רביבים, וכביש מס' 204 לכיוון ירוחם ועד דימונה. התוכנית מייעדת את מרחב "דרך היין" לשימושים תיירותיים-חקלאיים, תוך קביעת הוראות לשימורו ולפיתוחו של מרחב זה ולהקמה של עד 30 חוות תיירותיות חקלאיות, הידועות בכינוי התיישבות בודדים, לה מתנגדים בחריפות ירוקים וגיאוגרפים.

לדעת חברי הולנת"ע, תוסיף תוכנית "דרך היין" למגוון האטרקציות התיירותיות באזור, ויש בה משום תרומה נוספת לכושר המשיכה לתיירות פנים וחוץ, לחשיפת האזור למטיילים ובסופו של דבר גם תרומה לנוף ולסביבה. עם זאת, ביקשה הוועדה להוסיף לתוכנית שורה של מגבלות, אשר יבטיחו את הפריסה והשילוב הנופי-סביבתי הנכון, ואת התנאים שיבטיחו פגיעה מינימלית בשטח הפתוח לצד הפעילות התיירותית.

הולנת"ע התייחסה בעיקר למספר טענות שעלו, ביניהן הקמתן של חלק מהחוות בטרם אושרה התוכנית, חשש כי יתפתחו בהן יישובים חדשים, פגיעה בנוף ובמעבר החופשי לציבור, וכן הושמעו טענות לאפליה מול האוכלוסיה הבדואית, שבחלקה עדיין לא מצאה פתרונות התיישבות.

לעניין החשש של התפתחות יישובים מסביב למבני החווה התיירותית חקלאית, קבעה ועדת המשנה, כי התוכנית תגביל את הבנייה ולא תאפשר את פיתוחם של יישובים. לעניין הפגיעה בנוף, הוועדה השתכנעה שהרצועה לאורך הכבישים היא שטח לא טבעי בחלקו הגדול, בגלל תשתיות שונות.

לעניין הטענה לפגיעה באוכלוסיית הבדואים, הולנת"ע קבעה כי התוכנית אינה פוגעת בקרקעות שבתביעת בעלות או משמשות את הבדואים, וכל התשתיות להסדרת ההתיישבות הבדואית נמצאות מחוץ לתחומה. התוכנית תובא לדיון במועצה הארצית, אשר ביקשה כי יוצגו בפניה ההסדרים הקניינים, שיבטיחו במדויק את מטרות התוכנית.