יועצים לא מושחתים

החברה בה אנו חיים מקטינה את יכולת הנשיאה האקולוגית של כדור הארץ, מהר יותר מקצב המילוי החוזר - לתעשיית הייעוץ תפקיד מכריע בעצירת התהליכים אלו

תעשיית הייעוץ (הנדסה, תכנון וניהול) בעולם מתבססת בפעילותה על שלוש אבני יסוד: איכות, פיתוח בר-קיימא ויושרה (INTEGRITY).

בשוק תחרותי וחופשי הלקוחות של תעשיית הייעוץ מחפשים אצלה כיום, נשיאה טוטלית ומוחלטת באחריות, לכל אורך חיי הפרויקט. תעשיית הייעוץ מפתחת כלים לבניית היכולות של חבריה בכל התחומים.

החברה התעשייתית בה אנו חיים, מנצלת משאבים חסרים ומקטינה את יכולת הנשיאה האקולוגית של כדור הארץ, מהר יותר מקצב המילוי החוזר או המעבר לתחליפים ברי חידוש. לתעשיית הייעוץ תפקיד מכריע בעצירת התהליכים אלו, כדי לא לפגוע בדורות הבאים.

יותר מ-50% מהפעילות העיסקית של הייעוץ קשורה בפיתוח תשתיות, כאשר בישראל של היום אחוז זה גדול בהרבה.

השחיתות בענף עלולה לפגוע במאמצים לשמירת כדור הארץ. השחיתות היא עובדת חיים, מאז ימי האנושות, המשנה את צורתה עם התקופות. העולם כולו מודע להתרחבות התופעה, ואין ויכוח כי המדינות המפותחות והמתפתחות שותפות באחריות לתופעת השחיתות הן מצד הדורש והן מצד הנותן. קיים היום קונצנזוס עולמי שהשחיתות היא לא רק רעה חולה, אלא גם הרסנית לפיתוח הכלכלה בשוק החופשי בעידן הגלובליזציה.

פידיק, הארגון הבינלאומי של היועצים בתחום ההנדסה, הבנק העולמי והבנקים הגדולים לפיתוח, החלו כבר לפני 10 שנים, בנקיטת פעולות וצעדים לשמירת טוהר המידות בתעשיית הייעוץ בהנדסה, ולמזעור ההשפעות של החשיפה לשחיתות. השותפים פיתחו קוד אתי ליועצים ונוסחו קווים מנחים לבניית מערכת יושרה בניהול העסקים בתחום הייעוץ.

מה הם העקרונות של הקוד האתי של המתכננים עפ"י FIDIC? שמירה על כבוד המקצוע, מעמדו והמוניטין שלו, ומתן פתרונות בתנאים של פיתוח בר-קיימא.

בנוסף, המתכנן יימנע ממתן שירותים כשלהם, אלא אם הוא בעל הכשרה והידע הייחודי הנדרשים לביצוע אותם שירותים; המתכנן יפעל ללא משוא פנים במתן ייעוץ מקצועי, שיפוט או החלטה; המתכנן יודיע ללקוח על כל ניגוד עניינים פוטנציאלי הקיים בקשר לשירות שהוטל עליו ע"י הלקוח.

בנוסף, המתכנן לא יקבל טובת הנאה אשר תשפיע על תלותו ושיקול דעתו; לא יציע מתכנן טובת הנאה מכל מין וסוג שיש בה כדי להשפיע על תהליך בחירה של מתכנן שלו, או של משוא פניו של מתכנן אחר.

ענף התכנון בישראל, מצוי במשבר כלכלי ומוסרי מתמשך, שהביא לאי קיום הקוד האתי, לסחף ולשחיקה בתעריפי התכנון עד לרמת שפל של 50% מהתעריפים שהיו מקובלים.

לנוכח הכשלים שנתגלו כתוצאה של תכנון לקוי ובעקבות המלצות ועדת השופט זיילר, שהוקמה לאחר אסון ורסאי, כבר קיימת הסכמה רחבה אצל מזמיני העבודה הממסדיים, ואפילו אצל החשבים במשרד האוצר, כי שכר הוגן למתכנן הוא תנאי הכרחי לתכנון טוב. אני מציע לכל הגורמים לקבל את הקוד האתי של פידיק, ולפעול על פיו.

הכותב הוא יו"ר ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים.