ניצחון לצרכן שהוא ניצחון לקבלן

הפתרון צריך לשלב אחריות לאיכות הבנייה באמצעות גוף מקצועי-הנדסי, שייתן מענה טוב ויעיל לצמצום הטעויות במהלך התכנון והביצוע, עם פוליסה של חברת ביטוח ועם מערכת של תיקוני אחריות, שיבטיחו טיפול יעיל באותם ליקויי הבנייה

בשתי הכתבות הקודמות התבררו כמה עובדות מובהקות לגבי מכת ליקויי הבנייה בישראל: בכתבה הראשונה הוברר, שליקויי בנייה הם תופעה נורמלית כל עוד הם במידה סבירה ומטופלים כהלכה, ושהדרך האפקטיבית ביותר לצמצם אותם היא מניעה ובקרה שיטתית במהלך התכנון והבנייה, במקום לדלג עליהם בשלבים ההתחלתיים רק כדי לחזור ולהתקוטט סביבם בבתי המשפט לאחר האיכלוס. בכתבה השנייה התוודענו למימדי התופעה בישראל, שהתנפחו הרבה מעבר לפרופורציה הסבירה, ומטילה עול כלכלי ותסכולים מיותרים על הציבור הרחב ועל רוב אנשי המקצוע בענף הבנייה. בכתבה הנוכחית נתמקד בהצעה לפתרון מערכתי של הבעיה לטובת האזרח הקטן ולטובת משק הבנייה כאחד.

כאיש אקדמיה המחובר לחיי המעשה, חקרתי לעומק ולרוחב את נושא איכות הבנייה בארץ ובעולם במשך עשרות שנים. במחקריי הגעתי למסקנה נחרצת, שהקבלנים והמתכננים, גדולים כקטנים, אינם מסוגלים להכיר על בוריים את כל התקנים והתקנות, המפרטים הטכניים והפקודות, ההוראות המחייבות ורזי המקצוע הדרושים כדי לבנות ללא דופי בניינים מורכבים. על כן, גם אם ירצו וישתדלו מאוד-מאוד (ועל אחת כמה וכמה אם לא יתאמצו כל כך), הם עדיין יעשו לא מעט טעויות, הן בתוכן והן בביצוע.

מסתבר, שקברניטי המדינה וקברניטי ענף הבנייה רוצים ומוכנים לנקוט בפעולות של ממש כדי לצמצם בצורה דרסטית את מכת ליקויי הבנייה בישראל. הדרך העיקרית לעשות זאת היא טיפול שורשי, מאוזן ומערכתי בבעיה, אשר יעביר את הדגש מליקויי בנייה לאיכות בנייה; מעיסוק מופרז, בזבוז משאבים והתקוטטות סביב עניין ליקויי הבנייה, שהוא שלילי במהותו, לעיסוק חיובי בשיפור אמיתי של איכות הבנייה, שימנע את הליקויים מלכתחילה ויגרום למעגל של שיפור מתמיד ברמתו המקצועית של ענף הבנייה.

כיום יש, מצד אחד, לחץ ציבורי מוצדק לתקן את חוק מכר דירות מהיבטים שונים, כדי לתת הגנה טובה יותר לצרכן על "רכישת חייו" הגדולה ביותר. מצד שני, טוענים הקבלנים, בצדק מבחינתם, שהדבר צפוי לייקר מייד את מחירי הדירות והוא יפגע עוד יותר בשוק הרדום הנוכחי של ענף הבנייה.

לפי מיטב הבנתי, במקרה הנדון אין מדובר ב"משחק סכום אפס". אין הכרח שאחד המשתתפים יפסיד אם משתתף אחר מרוויח. אפשר לנהל את הסיכונים ולמזער אותם כך שכולם יצאו נשכרים בסופו של דבר.

אין אנו צריכים להמציא את הגלגל, אלא לשאת עינינו סביב לעבר מדינות מתוקנות, ולבחור את הדרך ואת התמהיל המתאימים ביותר למדינת ישראל במצבה הנוכחי. הפתרון צריך, בכל מקרה, לשלב אחריות לאיכות הבנייה באמצעות גוף מקצועי-הנדסי, שייתן מענה טוב ויעיל לצמצום הטעויות במהלך התכנון והביצוע, עם פוליסה של חברת ביטוח ועם מערכת של תיקוני אחריות, שיבטיחו טיפול יעיל באותם ליקויי הבנייה אשר "יצליחו" להסתנן לדירה חרף פעולות המניעה והבקרה.

על-פי הצעת תיקון לחוק, שיזמה קבוצת אנשי מקצוע החרדים לאיכות הבנייה בישראל, בהובלת האדריכל ישראל גודוביץ' והחת"מ, יקבל כל רוכש דירה מאת הקבלן, במעמד חתימת החוזה ביניהם, תעודת אחריות של גוף מקצועי ופוליסה של חברת ביטוח, שיערבו יחדיו לאיכות הבנייה ולתיקונו של כל ליקוי בנייה, קטן או גדול, העלול להתגלות במהלך 10 שנים מאיכלוס הדירה. על מנת לעמוד בדרישה כזו, יהיה צורך לשתף תאגידים מקצועיים-הנדסיים-ביטוחיים, שיבצעו במשולב את הפעולות הבאות:

" סיוע למתכננים בזיהוי ובתיקון של ליקויי תכן פוטנציאליים בעודם על הנייר ועל תוכניות הבינוי טרם הוצאתן לפועל.

" סיוע לקבלן בביצוע מקצועי נכון של פעולות הבנייה באתר על-ידי הדרכה ובקרה הנדסית שיטתית.

" שרות לקוחות ידידותי ותיקון מקצועי ומהיר של ליקויי בנייה שיתגלו לאחר האכלוס.

" הגנה על הדייר בתקופת הבנייה במקרה של הסתבכות כלכלית של הקבלן שתעכב את השלמתה.

כך, באורח סינרגטי, ייקרו כמה דברים טובים לעם ישראל: א. יתמעטו משמעותית ליקויי הבנייה; ב. תשתפר משמעותית איכות הבנייה; ג. יקטנו, בטווח הארוך, עלויות הבנייה של הקבלנים שיעשו את רוב הדברים בצורה נכונה בפעם הראשונה ללא עבודה נשנית; ד. תצטמצם מאוד ההתקוטטות המכוערת והלא-יעילה בין דיירים לקבלנים בבתי המשפט ומחוצה להם; ה. ערך הנכס של הדייר יעלה, כי הוא יהיה מוצר משובח יותר; ו. רווחת הדיור של תושבי ישראל תשתפר עקב תפקוד פיסי טוב יותר של הדירות; ז. הנכס יתבלה פחות, וישמור על ערכו.

לאחר 58 שנים של ניסוי וטעייה, הגיע הזמן שתושבי ישראל יזכו סוף-סוף לקבל על רכישת חייהם, דירתם החדשה, אחריות רצינית ולטווח ארוך, ברמה דומה לזו שהם מקבלים על מכוניתם החדשה. שיפור משמעותי כזה כרוך, כמובן, בתוספת עלות לטווח הקצר, אך בשורה התחתונה התועלת לטווח ארוך תהא גבוהה משמעותית מן העלות.

לכשתירגע מעט המערכת הפוליטית, יהיה אפשר להמשיך ולקדם את הרעיון הכללי הזה ולפתחו כך שיישרת נאמנה את הציבור הרחב ואת ענף הבנייה כאחד.

הכותב הינו פרופסור חבר בטכניון, מומחה בתחום ניהול הבנייה וכלכלת הבנייה.