יריית הפתיחה למאבק הבא

הקישור של ועדת הבר לתמ"א הוא הזרז - הערים הגדולות, הירוקים והארגונים החברתיים תומכים בתמ"א, אך מתנגדים להמלצות הוועדה; החקלאים התנגדו לתמ"א אך בעד ההמלצות; זה יגיע לבג"ץ

אין ספק שאישור תמ"א 35 הוא יום חשוב, שכן התוכנית מהווה מסגרת רעיונית אידיאולוגית מחייבת לכל שדרת התכנון - תוכניות מתאר ארציות, מחוזיות ומקומיות.

העדרה של תוכנית מתאר ארצית, כפי שכולם כבר יודעים, היא פתח ליצירת לחצים בלתי נסבלים על מערכת התכנון מצד גורמים אינטרסנטיים, המנסים לאשר תוכניות שונות ומשונות כתוכניות נקודתיות.

כך למשל, קיומה של תוכנית מתאר ארצית לא תאפשר לתכנן יישובים חדשים במקומות רגישים, לא תאפשר להקים מתקני תשתית במקומות שהתמ"א אינה מאפשרת ועוד.

התמ"א כפי שאושרה היום, שונה מזו שאושרה במועצה הארצית בינואר 2005, תוצאת הלחצים שהפעילו המועצות האזוריות. בין השינויים, הכנסת מנגנון פנימי של עדכון כל ארבע שנים, הלוקח בחשבון צרכים משתנים, בעיקר בכל הקשור למגזר החקלאי.

שינוי נוסף מנחה את מינהל התכנון לגרוע מספר יישובים כפריים מהמרקמים העירוניים של מחוז מרכז, ולהימנע מנקיטת צעדים שיש בהם כדי לפגוע באופיים הכפרי-חקלאי של יישובים אלה. עוד ניצחון למועצות האזוריות.

עתה נותרה שאלה חשובה אחת ללא פתרון. ועדת הבר, שמונתה על-ידי הממשלה כדי להמליץ על נושא היוון חלקת המגורים בקיבוץ ומושב, המליצה להתנות את מספר יחידות הדיור במושבים ובקיבוצים לזה המופיע בתמ"א 35. פורום הערים הגדולות, הארגונים הירוקים והארגונים החברתיים, תמכו בתמ"א, אך מתנגדים בכל תוקף להמלצות ועדת הבר.

ההתנגדות נובעת מכך שוועדת הבר התירה לחברי המושבים להקים מבנים מסחריים בשטח 500 מ"ר בשטח הנחלה, ומאפשרת בניית יחידות דיור נוספות במושבים ובקיבוצים. החקלאים לעומת זאת, התנגדו לתמ"א אך מצדדים, כמובן, בהמלצות הבר.

השאלה הנשאלת עתה, האם המלצות הבר יובאו אף הן לממשלה, ואם כן איך יגיבו הצדדים. פורום ה-15 הודיע, שהוא אמנם מברך את הממשלה ואת מינהל התכנון על תמ"א 35, אך התריע שהוא מקווה שהשימוש בתמ"א יעשה באופן מושכל וראוי לטובת כולם.

החברה להגנת הטבע הודיעה שאישורה של התמ"א מצעיד את מדינת ישראל לעידן חדש, וכי לתוכנית השפעה מכרעת על דמות הארץ בעשרות השנים הבאות. במקביל היא הודיעה, שבכוונתה לדאוג לכך שהגמישות שמאפשרת התוכנית, לא תנוצל לרעה על-ידי מי שינסו לקדם פיתוח שאינו מתיישב עם מטרות אלה.

אין ספק שיש בכך יותר מרמז לבאות, שכן הפורום, החברה להגנת הטבע, וכל יתר הארגונים הסביבתיים והחברתיים כבר הודיעו, שאם הממשלה תאשר את המלצות הבר, הם ייפנו לבג"ץ. אישור התמ"א, אם כך, הוא יריית הפתיחה למאבק הבא.