המועצות האזוריות נתנו את הסכמתן והממשלה אישרה את תמ"א 35

תהיה מסגרת לתוכניות של הוועדות המחוזיות והמקומיות; תחליף תוכנית שתוקפה הוארך 5 שנים

לאחר דחיות מרובות אישרה הממשלה היום (א') את תוכנית המתאר הארצית תמ"א 35, שתכנונה החל בראשית 1996. האישור בא לאחר מו"מ עם המועצות האזוריות שהתנגדו לתוכנית.

תכנון תמ"א 35 החל ב-1996 כדי ליצור תוכנית שתחליף את תמ"א 31 ותהווה מסגרת תכנונית לוועדות המחוזיות והמקומיות. תמ"א 31 אושרה על ידי הממשלה ב-1993 והיא נועדה לתת מענה עד 1998, אז הוארך תוקפה.

אישור התמ"א נדחה עד כה בשל התנגדות המועצות האזוריות, שטענו שהיא מכלילה יישובים כפריים במרחבי התכנון של היישובים העירוניים, וגוזלת מהם קרקע ללא תמורה.

לטענת המועצות האזוריות, עם המעבר למרקם העירוני ישתנה כל צביון החיים הכפרי.

הדיון לאישור התמ"א נקבע לשבוע שעבר, אך הוא בוטל ברגע האחרון בטענה לחוסר זמן. להערכת גורמים מקורבים, הביטול נבע מהתנגדות ראשי המועצות האזוריות לאישור התוכנית.

בין עקרונות התמ"א, חיזוק המרכזים העירוניים שבהם חיה מרבית האוכלוסייה בישראל, שימור השטחים הפתוחים באמצעות בנייה לגובה בערים, חיזוק יישובים קיימים ומניעת הקמת יישובים.

התוכנית מגדירה ארבעה מרקמים, מרחבים עירוניים, סביב תל-אביב, חיפה, ירושלים ובאר-שבע, כשביניהם אזורי הפרדה בהם אזורים כפריים, פארקים ושמורות טבע.

התוכנית מקדישה פרק נרחב לנגב. באר-שבע אמנם מוגדרת כמטרופולין, אך שאר השטח - מרכז הנגב ודרום הנגב, מתוכננים כשטח פתוח לשימור הנוף הטבעי.

בערבה, באזור ניצנה, באזור הבשור ובצפון-מערב הנגב התמ"א מאפשרת להגדיל את היישובים, ואף להקים יישובים חדשים, בתנאי שהם אינם פוגעים בסביבה.

מתנגדי התמ"א טענו, שיש לאפשר להרחיב יישובים באזורים אלה ללא הגבלה, ולאפשר הקמת יישובים חדשים בגליל ובנגב. עוד טענו, שמניעת הקמת יישובים והגבלת שטח היישובים הכפריים בגליל ובנגב, גורמת לחיזוק נוסף של המרכז על פני הפריפריה.

לדברי מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים, אדריכל שמאי אסיף, מי שעמד בראש צוות התכנון, התוכנית מסדירה באופן מאוזן את הצרכים השונים של האוכלוסיות המגוונות בחברה הישראלית, ומאפשרת את השגת מטרותיהן.

אסיף טוען, בניגוד לביקורת, שהתוכנית שמה דגש עיקרי על הנגב ועל הגליל, ויוצרת אבחנה בין העיר לשטחים הפתוחים ומונעת פרבור במחוז המרכז.

עוד צרכים שעימם התמודדו מתכנני התמ"א הם הצורך באספקת 45-50 אלף יחידות דיור בארץ עד 2020, פיתוח שטחי תעסוקה, מוסדות ומערכות תשתית משוכללות.

התוכנית קובעת תוספת דרכים ואמצעי תחבורה לפריפריה, מתוך מטרה לשפר את דרכי הגישה למרכז. במקביל התמ"א שומרת על צירים ירוקים מהצפון לדרום, וממזרח למערב לאורך הנחלים המרכזיים.