שמאי המקרקעין: פטור ממס בתוכנית לחיזוק מרעידות אדמה

לשכת שמאי המקרקעין מציעה לשר האוצר, אהוד אולמרט, לאשר פטור ממיסי שבח ומכירה לזכויות הבנייה של בעלי דירות, אשר נכללות במסגרת תוכנית המתאר הארצית מס' 38, לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. יו"ר הלשכה, רן וירניק, טוען, שחובת המיסוי עלולה להכשיל את ביצוע התוכנית.

פניית הלשכה נעשתה בעקבות חוות דעת יועץ המס שלה, עו"ד מאיר מזרחי, שמתבססת על פסיקת בית המשפט, הרואה בזכויות הבנייה, גם הניידות, כ"זכות במקרקעין", שמכירתה חייבת במס.

הוא מציע לכלול את ביטול החיוב במסגרת הפטור שבחוק הקיים על עיבוי דירות קיימות, או בפטור ממס שבפרק הפינוי-בינוי, או בפטור הקיים לגבי מכירת זכויות בנייה להרחבת הדירה של הדייר.

וירניק מסר, כי מתגובה ראשונה של רשות המיסים לפנייתו, עולה שהיא מוכנה לשקול את תיקון החוק, כך שהפטור יוגבל לזכויות הבנייה שבמסגרת התוכנית לחיזוק מבנים, ולא על הזכויות מלפני אישור תמ"א 38.

וירניק ציין בפנייתו לשר, כי הרעיון הכללי שמאחורי התוכנית הוא, כי מימון החיזוק המבוקש יתבצע בתמורה שתתקבל ממכירת זכויות הבנייה הנוספות אשר נכללות בהיתר החיזוק. שכן תמ"א 38 מציעה כתמריץ, תוספת יחידות דיור או הרחבת היחידות הקיימות בבניית קומה נוספת, סגירת קומת עמודים או תוספת אגף.

הוא גם הדגיש, כי ההמלצות לתיקון חוק מיסוי מקרקעין, בין היתר במתן הפטור ממיסים על זכויות בתוכנית, כבר נכללות בדברי ההסבר לתמ"א 38. כותבי התוכנית ציינו את הצורך לקדם היבטים נוספים הנובעים מהתוכנית, בנוסף לקידום הצד התכנוני והסטטוטורי של חיזוק המבנים הקיימים מפני התמוטטות ברעידת אדמה.