דרישה לפיצויים בגין פגיעת שווי עקב תוכנית המקנה זכויות למגורים במרתפים

שמאי המקרקעין, יקותיאל שרעבי, הגיש לאחרונה לוועדה המקומית של ת"א, תביעה לירידת ערך (על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה). לטענתו, תוכנית ע1, המקנה זכויות בנייה להקמת מרתפים, פגעה בשווי זכויותיו, שנבעו מתוקף התוכנית המקורית 58 (גדס).

שרעבי מחזיק בבעלותו דירה בקומת הקרקע בבניין ברחוב בן יהודה בת"א, לדברי שרעבי, תושבי הצפון הישן של ת"א אשר מתגוררים בבניין הכולל קומת מרתף, מתחת למפלס הרחוב, המשמשת למגורים, זכאים לפיצוי בגין החלת תוכנית ע1.

"הבניינים הטיפוסיים אשר נבנו טרם קום המדינה, בצפון הישן של ת"א, נבנו כאשר הקומה הראשונה בנויה מתחת למפלס הרחוב. התוכנית שעל-פיה נבנו הבניינים נקראה 58 (גדס) והיא הגדירה את קומת המרתף, כקומת מגורים, אך זו לא נכללה כשטח עיקרי לחישוב זכויות הבנייה", אמר.

במארס 2003, אושרה תוכנית ע1 המאפשרת בניית מרתפים בהיתר. התוכנית מגדירה את המרתפים, כך שכל אלה שנבנו בתל אביב טרם קום המדינה, נחשבים כשטח עיקרי ונכללים באחוזי הבנייה, בחישובים החדשים.

תוכנית ע1 אינה מאפשרת מגורים בקומת המרתף הישנה. לטענתו, כיום בבקשת היתר להקמת קומות נוספות, העיירה מחשבת את השטחים העיקריים, ביחד עם שטחי המרתף הישן, ובכך הדיירים מפסידים זכויות בנייה של קומה שלמה.

שרעבי הוסיף, כי על סמך חישובים שערך מדובר בתביעות של ירידת ערך בסך של 20 מיליון דולר ומעלה. לדבריו, "בעוד חודשיים יסתיימו שלוש השנים מיום אישור תוכנית ע1, בהן ניתן לתבוע בגין פגיעה מהתוכנית".

הוועדה המקומית של ת"א טוענת מנגד, כי מטרתה של תוכנית ע1 הינה לקבוע הוראות מקיפות לבניית מרתפים ולשימוש בהם.

לטענת הוועדה, תוכנית ע1 אימצה סעיף רלוונטי מהעבר בדבר איסור מגורים במרתף. אשר על כן, אין מקום לתביעת פיצויים בגין התוכנית, אמרה.