הארצית אישרה הקמת שני יישובי קבע לאוכלוסיה הבדואית בנגב

היישוב אבו תלול מיועד לקבוצות השונות של שבט אל אעסם, והיישוב אל פורעה מיועד לאוכלוסיה שסביב ערד

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה להפקדה שינוי לתוכנית המתאר המחוזית במחוז הדרום (תמ"מ 59/14/4), שתאפשר הקמת שני יישובי קבע חדשים לאוכלוסיה הבדואית בנגב - אבו תלול ואל פורעה.

ההחלטה על הקמת שני היישובים החדשים תואמת את עקרונות תוכנית האב למטרופולין באר-שבע ואת תוכנית המתאר המחוזית החלקית למטרופולין באר-שבע, אשר נמצאת בשלבים מתקדמים של טיפול בוועדה המחוזית דרום.

היישוב אבו תלול מיועד לקבוצות השונות של שבט אל אעסם, המונה 6,500 נפש. שבט אל אעסם הוא אחד השבטים הגדולים בנגב, והוא הקבוצה הגדולה ביותר שנותרה בלא פתרון התיישבותי מתוכנן. היישוב החדש יוקם מדרום לכביש 25 (ב"ש-דימונה), מזרחית לשגב שלום. היישוב יתוכנן עבור אוכלוסיית יעד בהיקף של 12,000 נפש.

היישוב אל פורעה מיועד למספר קבוצות (בסך הכל 4,000 נפש), המתגוררות היום באזור - בתוך תחום השיפוט של העיר ערד, וממזרח לעיר עצמה. מדובר ביוזמה משותפת של התושבים הבדואים במקום ושל עיריית ערד, שדחפה להסדרת ההתיישבות הבדואית בסמוך לה. היישוב יתוכנן עבור אוכלוסיית יעד בהיקף של 8,000 נפש.

לאחר הקמתם, יהיו היישובים החדשים חלק מהמועצה האזורית הבדואית החדשה אבו בסמה. סגנית שר פנים, ח"כ רוחמה אברהם, מסרה כי "הסדרת התיישבות הבדואים בנגב היא משימה לאומית. הקמת שני היישובים היא חלק ממהלך רחב, אשר יביא להסדרה תכנונית של חלקים גדולים מהפזורה הבדואית".

האדריכל שמאי אסיף, מנהל מינהל התכנון, הוסיף כי "הקמת שני היישובים תקדם את המטרה הכוללת של יישוב כלל הפזורה הבדואית ביישובי קבע, כפי שמתוות תוכנית האב והמתאר של המטרופולין. המפתח להצלחה הוא שיתוף הפעולה עם התושבים עצמם, ומענה לצרכים של כל אחת מהקבוצות בפזורה, כפי שנעשה במקרה זה".

בימים הקרובים תעבור ההחלטה על הקמת שני היישובים לאישורה של הממשלה, על-פי נוהל הקמת יישובים חדשים והנחיית היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בטרם יימשך התהליך התכנוני.