רהט: תוכנית ל-3,500 יח"ד - טענות לאי התאמה ומחיר יקר

"צעירים למען רהט חדשה" פתחו בימים האחרונים במאבק ציבורי נגד המינהל, בקריאה לשנות כליל את תוכנית פרויקט "רהט החדשה", ולהוזיל בשיעור ניכר את מחירי הפיתוח של המגרשים.

לדברי אחמד קסאסי, רכז התנועה: "חשוב להזכיר למינהל ולממשלה שרהט היא אחת הערים העניות במדינה. %70 חיים מתחת לקו העוני, ו-60% מהם צעירים מתחת לגיל 18. כדי שהתוכנית תפתור את מצוקות הדיור והעוני של הקהילה הבדואית, חייבים להוזיל את מחירי המגרשים ולהתאים את התכנון לאופי הקהילתי ולצרכים הייחודיים שלנו. אנחנו צריכים בתים צפופים פחות, הבדואים לא רוצים רבי-קומות אלא בתים משפחתיים, שמאפשרים חיי קהילה לפי ערכינו".

יצוין כי המינהל ועיריית רהט הציגו לפני מספר שבועות תוכנית להקמת 3,500 יחידות דיור ברהט, צפונית לב"ש. מדובר במבצע הגדול בהיקפו בתולדות המינהל לשיווק קרקעות למגורים, אשר מיועד לתושבי רהט ופזורת הבדואים בנגב, ובו יושקעו 450 מיליון שקל. במסגרת המבצע מעניק המינהל לראשונה לתושבי רהט קרקעות בחינם, כאשר הרוכשים ידרשו לשלם רק עבור פיתוח התשתיות.

השלב הראשון של התוכנית כולל שיווק מגרשים לבנייה בשטח כולל של 3,000 דונם בדרום רהט, עליהם ייבנו 3,500 יח"ד. זהו שלב ראשון בהרחבת העיר, המתוכננת לגדול בכ-10,000 יח"ד.

ב"צעירים למען רהט חדשה" מדגישים כי הם אינם נגד הפרויקט כולו, אלא רק נגד אי ההתאמה של הפרויקט לציבור הבדואי. בין טענותיהם: התכנון אינו מותאם לאורחות החיים של הקהילה הבדואית. כך לדוגמא, מגרש בגודל 350 מ"ר אינו מספיק למשפחה מרובת ילדים. הבנייה הצפופה בטורים וברבי קומות אינה מתאימה לציבור הזקוק למרחב ולפרטיות. טענה נוספת: מחירי הפיתוח של המגרשים גבוהים מאוד ביחס להכנסה הממוצעת, ונעים בין 75 ל-120 אלף שקל למגרש.