ועדת חקירה תסדיר אי התאמות בתחומי השיפוט של רשויות מקומיות במרכז הארץ

גם במאה ה-21 ישנם שטחים המשויכים לשתי רשויות במקביל, מול שטחים ללא שיפוט כלל

משרד הפנים הקים ועדת חקירה להסדרת גבולות השיפוט של הרשויות המקומיות באזור המרכז. על-פי הערכות ראשונות, הוועדה תידרש לדון ולהמליץ בכ-300 סוגיות שונות של אי התאמות בגבולות השיפוט. בין הסוגיות הבולטות: שטחים בהם חל תחום שיפוט של יותר מרשות מקומית אחת (ביגמיה מוניציפאלית), ושטחים קטנים ללא שיפוט הכלואים בין שתי רשויות.

ועדת החקירה, שבראשה יעמוד ד"ר אריה הכט, תבחן את כל אי ההתאמות שנמצאו, תשמע את חוות דעת מומחי מיפוי מטעם משרד הפנים ואת עמדות הרשויות המקומיות הרלוונטיות. הוועדה תמליץ בפני שר הפנים על תחומי שיפוט ברורים, מדויקים וחד-משמעיים, אשר ישקפו תיקונים והתאמות שיהיו מוסכמים ככל הניתן על הרשויות המקומיות.

חלק בלתי נפרד מפרויקט הסדרת גבולות השיפוט הוא מחשוב גבולות השיפוט של כל הרשויות המקומיות במחוז המרכז. גבולות השיפוט מוצגים בעזרת מערכת המידע הגיאוגרפי (GIS) של משרד הפנים, על רקע של צילומי אוויר, טופוגרפיה וגושים וחלקות. מערכת המידע הגיאוגרפית הממוחשבת מאפשרת לאתר את אי ההתאמות, ובסיועה ניתן להמליץ בפני ועדת החקירה על פתרונות.

מנהל הפרויקט במשרד הפנים, מנחם ארסלן ממינהל התכנון, מדגיש כי פרויקט הסדרת גבולות השיפוט אינו מהווה הזדמנות לרשויות המקומיות לדרוש שינויים בתחומי השיפוט שלהן.

גבולות השיפוט הממוחשבים יופצו לשימוש משרדי הממשלה השונים ולרשויות המקומיות, וכן יהיו זמינים לציבור הרחב באמצעות אתר האינטרנט של משרד הפנים ובאמצעות "מידעתכנון" - מרכז המידע של מינהל התכנון.