המבדקה לבניין ותשתית של הטכניון נמכרה לקבוצת משקיעים בראשותו של יובל שרון

הגיבוי הטכני לרוכשים יינתן ע"י איזוטופ " המתחרה איזוטסט ממתינה לדיון בבג"ץ בנוגע להשעייתה

המבדקה לבניין ותשתית של הטכניון, שהיתה אחת מ-8 המעבדות המאושרות לפעול בישראל, בבדיקות עמידה בתקן בתחום בניין ותשתיות, נמכרה לקבוצת משקיעים בראשות איש העסקים יובל שרון. כך נודע ל"גלובס".

בהסכם הרכישה נקבע, כי הגיבוי הטכני לרוכשים יינתן על-ידי מעבדת איזוטופ, בבעלות רינה נאמן, הגדולה בשוק והמתחרה הגדולה של איזוטסט, שרישיונה הושעה באחרונה.

הטכניון החליט לבחור בהצעה בגיבוי הטכני של איזוטופ, המחזיקה כ-40% משוק בדיקות הבנייה והתשתיות, לעומת איזוטסט, שהחזיקה כ-35%. היקפו של שוק הבדיקות בתחום כ-150 מיליון שקל בשנה, המשקפים פרויקטי בנייה ותשתיות בהיקף מיליארדי שקלים.

ההצעה הזוכה הועדפה על פני הצעת איזוטסט, שכפי שנחשף ב"גלובס" באחרונה רישיונה הושעה באחרונה על-ידי המכון הלאומי להסמכת מעבדות, בראשות ד"ר אורנה דרייזין ועל-ידי הממונה על התקינה בתמ"ת, גרישה דייטש.

לפי מקורבים למו"מ, המבדקה נמכרה במחיר נמוך פי שלושה לערך מזה שהוצע על-ידי איזוטסט, בהיקף 2 מיליון שקל. במקביל סוכם, כי עובדי מבדקת הטכניון יקבלו פנסיה תקציבית מהטכניון, ויכנסו לחוזים חדשים במסגרת הקבוצה הרוכשת.

דובר הטכניון, עמוס לבב, אישר ל"גלובס", כי "הצעה זו (של קבוצת שרון בגיבוי איזוטופ) נבחרה למרות שלא הייתה הגבוהה ביותר, מפני שהיא הבטיחה לשמר את המבדקה, להציע מקום עבודה לכלל עובדיה ולתת מענה מקצועי ללקוחותיה". הוא סרב להתייחס למחיר העיסקה.

חברת איזוטסט, בבעלות עזרא גבאי ובניהול הראל בר, פנתה למ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בדרישה להשעות את מנהלת הרשות להסמכת מעבדות, ד"ר דרייזין, עד לבירור בבג"ץ של תלונות איזוטסט נגדה.

עוה"ד של איזוטסט, רענן בר-און וורד כהן, טוענים כי למרות שהם מכחישים את הליקויים שאת תיקונם דרשה הוועדה שהקימה הרשות, בראשות עו"ד מרים רוזנטל, אשר המליצה ברוב קולות על השעייתה, היא ביצעה את התיקונים. אולם, דרייזין, לטענתם, אינה מתפנה לבדוק את התיקונים שביצעה, עקב כך שהיא עומדת לנסוע לחו"ל אך בינתיים "נגרמים לאיזוטסט נזקים נמשכים בעלות מיליוני דולרים".

דרייזין אמרה בתגובה, "הבדיקה שאנחנו מקיימים היא יסודית ואין מקום לטענות כלפיה, אלא אם מסלפים עובדות. אלמד את הממצאים עד לדיון בבג"ץ בעתירת איזוטסט, שנקבע ליום ראשון, 9 באפריל. דיון בתוצאות התיקונים נקבע להתקיים ברשות ביום שני, 10 באפריל. עם זאת יש לציין, כי איזוטסט טרם סיפקה לרשות את תיקון הנהלים המקצועיים הדורשים שדרוג".