המקומית ירושלים תחתום כמגישה על תוכנית בית וגן, בניגוד לדעת המבקר

מועצת עיריית ירושלים אישרה השבוע את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, לחתום כמגישה על תוכנית המגורים בבית וגן שהוגשה על-ידי חברת נאות בית וגן. על בעלי החברה נמנה מאיר פניג'ל, חבר סיעת "קדימה" בירושלים. זאת, למרות התנגדות מבקרת העירייה ולמרות פנייה בעניין ממבקר המדינה.

סמוך לישיבת המועצה הגיע מכתב של המבקר, בו הוא ציין תמיהות לגבי התנהלות הוועדה המקומית. נאות בית וגן יזמה 462 יח"ד על שטח ששימש את מגרשי האימונים של בית"ר ירושלים. הוועדה החליטה לחתום על התוכנית כמגישה לאור סירוב המינהל לחתום על המסמכים הנדרשים לקבלת הרשאה לתכנון השטח עבור החברה.

בחודש שעבר יצאה מבקרת העירייה נגד החלטת הוועדה. היא התייחסה לדו"ח מבקר המדינה מ-2005, לפיו המינהל הודיע בעבר לעמותת אגודת בית"ר ירושלים, שקיבלה את הקרקע לשימוש של מגרש כדורגל והעבירה את זכויותיה לנאות בית וגן, כי שינוי ייעוד הקרקע כפוף לאישור מועצת מקרקעי ישראל. בהמשך, נאות בית וגן ביקשה מהמינהל הרשאה לתכנון, והוא מסר כי העברת זכויות והרשאה למתן שינוי ייעוד אינם אפשריים ללא אישור המועצה.

למרות שההרשאה לתכנון לא ניתנה, החלה החברה בקידום התכנון לשינוי הייעוד. המבקר הביע דעתו בדו"ח שאין הצדקה לאפשר למי שקיבל קרקע למטרה ציבורית ליהנות מרווח יזמי כתוצאה משינוי ייעוד הקרקע.

חברי הוועדה המקומית, מאיר תורג'מן ופפה אללו, הגישו בקשה לדיון נוסף במועצת העיר. בעקבות פניית תורג'מן, פרסם היועץ המשפטי לעירייה, עו"ד יוסי חביליו, חוות דעת לפני ישיבת המועצה. חביליו קבע שאין פגם משפטי בכך שהוועדה המקומית חותמת כמגישה על התוכנית. עם זאת, קיבל את טענת חברי הוועדה המקומית שלא הוצגו בפניהם בדיון כל הפרטים הרלוונטיים.

חביליו כתב, כי בניגוד למקובל בעירייה התוכנית לא הועברה לבדיקה ומתן חוות דעת של חלק מהאגפים והמחלקות הרלוונטיים בעירייה. לדבריו, הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית להפקדה, אך הורידה ממנה ארבעה מהמגרשים למבני ציבור. לפי חוות הדעת, בהליך ההפקדה לא היה גורם עירוני שבדק אם התנאים שנקבעו בהחלטת הוועדה המקומית יושמו. עוד כתב חביליו, כי בהמלצת מהנדס העיר דאז, אורי שטרית, שהוגשה לוועדה בהליך שמיעת ההתנגדויות, נאמר שהקצאת שטחים לצרכי ציבור נעשתה באישור המחלקה למדיניות תכנון, והיא סבירה. בעניין זה, כתב חביליו, כנראה נפלה טעות או תקלה, שכן לא ניתן אישור המחלקה.

נאות בית וגן חתמה על כתב התחייבות לעירייה, לפיו היא תשפה את הוועדה המקומית והעירייה על סכומים שייפסקו נגדן בשל חתימתה של העירייה על התוכנית כמגישת התוכנית. עוד התחייבה, שמייד לאחר שתאושר התוכנית תוגש על-ידי החברה בקשה לשינוי התוכנית, כך שבשטח המיועד לדרך ולתכנון בעתיד יהיו מגרשים למבני ציבור, רחוב פנימי ושטח ציבורי פתוח. היועצת המשפטית של הוועדה סיכמה עם היזמים על כתב התחייבות מתוקן, אולם זה ייחתם לאחר אישור מועצת העיר לחתימת הוועדה על התוכנית.

נקודה חשובה בחוות הדעת נוגעת להחלטת מועצת מקרקעי ישראל מיולי 2005, שלפיה בעתיד לא יאשר המינהל העברת זכויות בנכסים שהוחכרו למטרות ציבוריות ללא מכרז, אלא בהתקיים תנאים מסוימים. חביליו קובע, כי לכאורה לא עומדת העיסקה המדוברת בתנאים שנקבעו על-ידי המועצה. זו גם עמדת המינהל הרשמית כיום. עוד ציין חביליו, כי נדיר מאוד, אם בכלל, מקרה שבו העירייה חתמה על תוכנית של יזם פרטי.