התעוררו מאוחר מדי

המועצה האזורית חוף השרון, החולשת על הקרקעות היקרות במדינה, נחשבת לשיאנית עבירות התכנון והבנייה בארץ ולמי ששמה ללעג את כל מוסדות התכנון.

סיור קצר בשטחי המועצה ממחיש יותר מכל על מה יצא קצפם של מבקרי המדינה לדורותיהם ומדוע נקטה הוועדה המחוזית בצעדים כה חמורים קצת מאוחר מדי.

מושב רשפון נהפך כבר לפני יותר מעשור לאזור תעסוקה הומה שבו עסקים רבים בנויים על קרקע חקלאית ללא רישיון וכשימוש חורג. דוגמה קיצונית בהרבה היא אזור התעשייה של געש ושפיים, שנחשב לאחד מאזורי המסחר ההומים ביותר בארץ בעיקר בסופי שבוע - ובנוי גם הוא כשימוש חורג וכעבירת בנייה אחת גדולה. אך לא רק זאת, גני האירועים הרבים שצצו באזור, במושבים ובשטחים הפתוחים, פועלים כולם כשימוש חורג וללא רישיון ואילו הוועדה המקומית עוצמת עין.

ראש המועצה האזורית אהרון בז'רנו, המשמש גם יו"ר הוועדה המקומית, כיכב באחרונה בשני דו"חות מבקר המדינה. באחד התברר שאישר את פרויקט גרנד נטר כשהוא עמוס בעבירות בנייה ובמקביל גם העסיק את בנו כעורך הדין של העסקה. דו"ח מבקר מדינה נוסף שעסק בכריית חול בלתי חוקית בקיבוץ געש הפנה גם הוא אצבע מאשימה לכיוון הוועדה המקומית.

במשך שנים ארוכות וגם עתה בעת הדיונים בוועדה המחוזית חזר בז'רנו על הטענה לפיה לא מדובר רק בעבירות בנייה אלא חלק מהמקרים הם בסך הכל פרויקטים שיש לגביהם מחלוקת. באחרונה הוא גם הודיע שהוא מתחיל לאכוף את החוק על חלק קטן מגני האירועים - עובדה זו רק מוכיחה שגם כיום בז'רנו כמו ראשי מועצות אזוריות רבים מתקשה להבין את חומרת העבירה. חריגות בנייה, שימושים חורגים ועוד פטנטים שהמציאו המועצות האזוריות הם השיטה הבדוקה ביותר לערעור הסדר התכנוני במדינה. כשמושבניקים מקימים עסקים מסחריים בחצרות הבתים ובחלקות א' וב' המיועדות לחקלאות הם לא רק מפריעים לשכניהם וגורמים לזיהום הסביבה, הם מערערים את הסדר החברתי והתכנוני, מרוקנים את אזורי התעסוקה העירוניים ומונעים תשלום ארנונה מהערים הגדולות.

אזור תעסוקה כמו זה של שפיים, שצץ פתאום על הכביש הראשי ללא תכנון מוקדם, יוצר פקקי תנועה ומרוקן את הערים ממסחר. אין ספק שהוועדה המחוזית התעוררה מאוחר מדי בשלב שבו קשה הרבה יותר לאכוף את החוק. זאת משום שלעברייני הבנייה, באמצעות עורכי דינם, יש שיטות בדוקות כדי למשוך ולמשוך את הדיונים המשפטיים. נחמה אחת יש בכל זאת אולי מעכשיו ראשי המועצות האזוריות יזהרו קצת יותר ויתייחסו לתפקידם ביתר רצינות.