התנגדות לתוכנית מתחם תעש, לבניית 23 אלף יח"ד ו-1.35 מיליון מ"ר לתעסוקה

עו"ד גלקין-גולן: "התמ"מ פוגעת בתושבים ואינה מחייבת בהיטלי השבחה; צד ה'הכנסות' לוועדות המקומיות נותר ריק, והן חשופות לתביעות"

תושבי השכונות הסמוכות למתחם תעש בהרצליה ורמת השרון הגישו באמצעות עו"ד מיכל גלקין-גולן, ממשרד יגנס טויסטר בירן ושות', התנגדות לאחת התוכניות הגדולות המתוכננות כיום בגוש דן.

הוועדה המחוזית המשותפת תעש-השרון הפקידה לאחרונה את התוכנית, הכוללת 23 אלף יחידות דיור ו-1.35 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה. שטח תעש-השרון נמצא בתחום המוניציפאלי של הערים רמת השרון, הרצליה והוד השרון, ובתחום המועצה האזורית דרום השרון. 4,650 דונם מתוך התוכנית הן קרקעות ששימשו את מפעל תעש.

לטענת התושבים, יש לתכנן את המתחם בכללו ברמת המתאר המחוזי. התושבים טוענים עוד, כי על התוכנית להיטיב עם שכונות קיימות וליצור חיבור טבעי וידידותי בינן לבין מתחמים חדשים לפיתוח. לצורך כך יש להשלים את תמ"מ 5, החלה בין היתר על המתחם, ולאפשר להם לבחנו, בטרם יתוכנן המתחם עצמו.

מבחינה תחבורתית טוענים התושבים, כי המתחם אמור להישען על שלוש הדרכים הארציות המקיפות אותו - כביש גהה, כביש חוצה שומרון וכביש 531 המתוכנן. התושבים מתנגדים נמרצות למתן פתרונות תנועתיים למתחם החדש בתחום השכונות הקיימות. הם טוענים, כי פתרונות מסוג זה יהוו פגיעה אגרסיבית בשכונות.

עוד טוענים התושבים, כי קידום התוכנית נעשה תוך התעלמות מהעובדה שמדובר בשטח מזוהם ברובו, אשר אינו כשיר לפיתוח ולשימוש. לטענתם, התמ"מ מסמנת רק את חלקו של המתחם כאתר לפינוי ולטיפול. בפועל, יש לבדוק את כל המתחם כתנאי לתכנון מפורט, שכן התכנון העקרוני החלקי שכבר קבוע בתמ"מ אינו ריאלי.

עו"ד גלקין-גולן טוענת, כי השלכותיה הכלכליות של התוכנית צריכות להיות חלק מהשיקולים התכנונים, אולם במקרה זה, התוכנית לא נבדקה כלכלית, בניגוד להוראת בית המשפט העליון.

לדבריה, "התמ"מ פוגעת בתושבי השכונות הקיימות, אך אינה מחייבת בהיטלי השבחה. כתוצאה מכך, יש לנקוט בתכנון מסוג זה משנה זהירות, שכן צד ה'הכנסות' לוועדות המקומיות נותר במקרה זה ריק, והן חשופות רק לתביעות בגין פגיעות". המועצה הארצית לתכנון ובנייה מינתה את החוקרת לבנה אלונים לשמוע את ההתנגדויות התושבים לתמ"מ 5.