על החוף של שגב

עו"ד יוסי שגב ניצל מכתם פלילי: המחוזי זיכה את פרקליט הצמרת מעבירות תכנון ובנייה, לאחר שחברות בשליטתו הפעילו גן אירועים, "קו המים" במכמורת, בלי רישיון ובנו ללא היתר. שלשום ביקרו מעקלים במשרדו בגלל חוב שלא שולם. גם המשטרה לא עזרה לו > נועם שרביט

עו"ד ד"ר יוסי שגב הוא אחד מעורכי הדין העשירים בארץ. בין היתר, הוא בעל השקעות נרחבות בנדל"ן ובהיי-טק. רבים לא יודעים, שדרך אשכול החברות שבו הוא מחזיק בשרשור, שגב החזיק גם גני אירועים.

העיסוק הנוסף, כך מסתבר, עלה לו זמנית במחיר פגיעה בשמו הטוב, לאחר שהורשע בעבירות תכנון ובנייה. שגב יכול לנשום היום לרווחה, לאחר שהמחוזי בחיפה זיכה אותו וביטל את הכרעת הדין. הזיכוי בוודאי המתיק לו את הגלולה המרה, אחרי שמעקל ביקר שלשום במשרדו בשל חוב של החברה המחזיקה את הגן (ר' מסגרת).

הורשע וזוכה

הרקע לפרשה הוא גן אירועים בשם "קו המים", השוכן בכפר הנופש "כפר המים" על שפת הים בחוף מכמורת. עד שנסגר סופית, לפני כמה חודשים, הגן היה נחשב לאחד היוקרתיים בארץ. רבים לא יודעים שהבעלים של הקרקע ושל הגן היה עו"ד יוסי שגב, שמחזיק בשרשור בחברה המפעילה את הגן. לפי נתוני רשם החברות, חברת "קו המים אירועים בחוף מכמורת בע"מ" מוחזקת ע"י חברת י.מ.ש השקעות בע"מ, בה מחזיק שגב.

באוקטובר 2005 הרשיע בית משפט השלום בחדרה את שגב ושתי חברות באשכול החברות שלו ("קו המים" ומפעלי תרנ"א מלונאות ונופש בע"מ), בעבירות על דיני תכנון ובנייה. למעשה, תרנ"א הורשעה כבר בשנת 97' בעבירות של ביצוע עבודות והקמת מבנים בלא היתר, ובגזר הדין היא חויבה להרוס אותם עד לשנת 2000. בגזר הדין האחרון היא הורשעה באי-קיום הצו. חברת קו המים ושגב, שהיה רשום אז כמנהלה היחיד, הורשעו בבנייה בלא היתר ובשימוש בלא היתר בשטח, תוך סטייה מהתוכנית החלה על המקום. בהליך נוסף, הורשעה קו המים בניהול עסק ללא רישיון.

טענתו של שגב, לפיה למרות שהוא מופיע ברשם החברות כמנהל ב"קו המים", מדובר ברישום פורמלי בלבד והוא התפטר מהניהול, נדחתה. השופט אביהו גופמן קבע, ששגב חתם על ייפוי הכוח לעו"ד יואב נרי ממשרדו, שייצג את החברות קו המים ותרנ"א; ארכיטקט ועובד נוסף העידו, ששגב הוא הבעלים והוא זה שמעסיק אותם. גופמן קבע, ש"המעורבות של שגב בניהול ה'עסק' עולה בבירור גם מעדותו בביהמ"ש, כאשר הוא מגלה בקיאות רבה בפעולות שנעשו במקום". שגב ניסה לטעון, שהוא פשוט למד טוב את התיק, אבל גופמן לא השתכנע וגזר עליו אישית קנס בסך 40 אלף שקל.

שגב והחברות ערערו למחוזי בחיפה. "הייתי פעמיים במקום. פעם אחת לפני הרכישה ופעם אחת בחתונה, כשבאתי כאורח לאותה חתונה", טען שגב. "יום אחד", ניסה להמחיש את טענתו, "בחברת השקעות שמחזיקה פרויקטים רבים ברחבי הארץ, באחד מהאולמות - הרי היא מחזיקה עוד אולמות אירועים ומבנים, למשל מגדלי חוף הכרמל - יעשו שם סוכך ואני אהפוך להיות המנהל הפעיל בגלל חברת מדף שנרשמה פעם, ואהפוך למנהל פעיל במסעדה לקייטרינג, ואורשע לראשונה בחיי בעבירה פלילית".

לא מנהל פעיל

השופט רון שפירא זיכה היום את שגב ושתי החברות מעבירת השימוש ללא היתר, משום ש"ייעוד המקום למלונאות ונופש סובל גם פרשנות של קיום אולם לאירועים ושמחות, שהרי מלונות ובתי הבראה נוהגים לקיים במתקניהם כנסים ואירועים, בהם משתתפים גם הנופשים".

עם זאת, הרשעת החברות בבנייה שלא כדין נותרה על כנה, לאחר שנדחתה טענתן כי בניית גג חדש תוך הגבהת הבניין בחצי מטר, וכן יישור שטח לשם חניה, אינם מהווים בניה ללא היתר. השופט שפירא ציין, שהחברות "לא היו תמימות לחלוטין וביצעו עבירות של בניה ללא היתר ואי-קיום צווי בית משפט".

למרות זאת, שגב עצמו זוכה גם מבנייה ללא היתר, משום שהתביעה לא הוכיחה שהיה מנהל פעיל בחברה, ע"י הצגת מסמכים בחתימתו או עדויות להיותו מנהל פעיל. העובדה שהוא רשום כמנהל ברשם החברות, ציין השופט, אינה מקימה חזקה שהוא מנהל פעיל בחברה (ע"פ 743/06). "