ירושלים: נערכים להכרעה בתוכנית ספדי

תוכנית מערב י-ם מציעה להקים 20 אלף יח"ד בהר חרת, ברכס לבן ובאיזור הדסה, על 26 אלף דונם, כולל שטחי תעסוקה, מסחר ותשתיות

המועצה הארצית לתכנון ובנייה צפויה להכריע בתוך שבועיים בעתידה של תוכנית ספדי במערב ירושלים, בין עמדת הרשות לפיתוח ירושלים, יוזמת התוכנית, לפיה התוכנית היא הכרחית לפיתוחה של העיר ירושלים. מנגד, טוענים בלהט ארגוני הסביבה, בראשות החברה להגנת הטבע והקואליציה לשימור הרי ירושלים, כי אין כל צורך בתוכנית מערב ירושלים. מטעם הקואליציה הוכן דו"ח על-ידי האדריכל אורי בר-שישת, לפיו בתוך תחומי העיר ירושלים יהיה ניתן לממש 58 אלף יחידות דיור עד ל-2020. מנגד סבורה הרשות, כי בטווח היעד 2020 ישנו פוטנציאל של 30 אלף יח"ד, באחוזי מימוש משתנים.

תוכנית מערב ירושלים מציעה להקים 20 אלף יח"ד בהר חרת, ברכס לבן ובאזור הדסה, על 26 אלף דונם, כולל שטחי תעסוקה, מסחר ותשתיות. הארגונים הסביבתיים מנהלים מלחמה עיקשת במטרה להביא לביטולה של התוכנית, והצליחו לגייס 50 חברי כנסת שמצטרפים להתנגדות. גם עו"ד שרגא בירן, איש נדל"ן מהוותיקים בירושלים, התגייס למאבק נגד התוכנית ואמר בכנס של קואליציית המתנגדים: "מי שמאפשר את תוכנית ספדי תוקע סכין בגבה של ירושלים. השיקולים לאישור התוכנית הם פוליטיים, בירוקרטים, אינטרסנטיים. תוכנית ספדי תביא לחיסולה של העיר ירושלים". מנגד, דוחה מנהל הרשות לפיתוח ירושלים, עזרי לוי, את הטענות. לדבריו, "דו"ח עתודות הקרקע שהכינו הארגונים הסביבתיים הוא מלא באי-דיוקים. כך למשל, כולל הדו"ח תוכניות שהם בשלבי רעיון ראשונים שאין להן תב"ע מאושרת. הדו"ח מתייחס למימוש יחידות דיור בתוספת לבתים קיימים, ובנייה על בתים קיימים זהו תהליך של שנים ומימוש זה לא יבוא לידי ביטוי בשנת היעד".

ברשות לפיתוח ירושלים סבורים, כי חשיבות התוכנית היא ביכולתה להשפיע על רמת מחירי הנדל"ן בירושלים, על ידי שיווק מסה של יחידות דיור.