המועצת האזורית חוף השרון על סף קריסה כלכלית עקב תביעות של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל

התביעות הוגשו בעקבות אישורה של תוכנית המתאר המחוזית שאמורה להקצות קרקעות פרטיות לטובת שטחים ירוקים

המועצה האזורית חוף השרון נמצאת לפני קריסה כלכלית וזאת עקב תביעות בסך של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל שהוגשו לפתחה בשבוע האחרון. התביעות הוגשו בעקבות אישורה של תוכנית המתאר המחוזית - תיקון 21 לתמ"מ 3.

יו"ר הוועדה, אהרון בז'רנו, יפנה בימים הקרובים בדרישה לשר הפנים והיועץ המשפטי לממשלה כי המדינה תיקח על עצמה את מימון ניהול התביעות, כמו גם מימון התביעות עצמן.

לדברי בז'רנו, "אנו התרענו בפני מתכנני התוכנית, כי הדבר יגרום לתביעות רבות שיגרמו לרשות המקומית לקרוס כלכלית וביקשנו מהם להכין תסקיר שיבדוק את עלות התביעות ואף לפנות לאוצר בנושא. עד כה הוגשו לפתחנו כ-120 תביעות בעלות כוללת בסך של כמיליארד וחצי שקל שהם פי 20-15 התקציב השנתי של המועצה".

לדברי היועץ המשפטי של מועצת חוף השרון, עו"ד ישראל נשבן, "החוק מטיל את חובת הפיצוי על המועצות המקומיות וזאת חרף העובדה שהתוכנית באה להגן על הריאות הירוקות בכל מרכז הארץ. אין זה הגיוני שתושבי מועצת חוף השרון ישאו בנטל הכבד הזה".

תמ"מ 21/3 עתידה להקצות קרקעות פרטיות לטובת שטחים ירוקים ופארקים לאומיים. המדובר על אלפי דונמים מחדרה בצפון ועד לגדרה בדרום. התביעות הוגשו על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה בגין ירידת ערך מקרקעין.

התוכנית שקיבלה תוקף בנובמבר 2003 קבעה ייעודים חדשים למקרקעין בכל איזור המרכז מחדרה ועד גדרה והגדירה שטחים נרחבים כנופש מטרופוליני, שמורת טבע, שמורת נוף, נחל על סביבותיו וגן לאומי. כתוצאה מהתוכנית ירדו ערכי המקרקעין באזורים אלה, שהיו עם פוטנציאל לשינוי ייעוד למגורים. בסוף השבוע הסתיימה תקופת שלוש השנים בהן ניתן היה להגיש את התביעות לפני התיישנות.

עו"ד צבי שוב, שכבר הגיש תביעות בגין אותה תוכנית פוגעת בהיקף של מאות מיליוני שקלים, מסביר, כי על-פי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, את תביעות הפיצויים בגין תוכנית פוגעת יש להגיש 3 שנים ממועד מתן התוקף לתוכנית. עם זאת, קיימת מחלוקת בשאלה האם שלוש השנים מסתיימות במועד פרסום התוכנית למתן תוקף או 15 יום לאחר מכן.

על-פי סעיף 119 א' לחוק התכנון והבנייה תחילתה של תוכנית היא בתום 15 יום מיום פרסומה, ועל-פי סעיף 119 ב' מועד פרסום המודעה ברשומות הוא המועד הקובע. נשאלת השאלה האם המחוקק התכוון שניתן יהיה להגיש את תביעות פיצויים גם ב-15 יום לאחר השלמת שלוש השנים ממועד הפרסום למתן תוקף.

עו"ד צבי שוב גורס, כי לאור הפסיקות הסותרות בנושא ומאחר ואין הכרעה בנושא, מומלץ שלא לקחת סיכון, ולהגיש את התביעות בתוך תקופת שלוש השנים. עם זאת, מי שאיחר את המועד ונשאלת השאלה האם להגיש את התביעה או לא, מומלץ שיגיש גם בתקופת 15 הימים. קיימת גם אפשרות להגשת בקשה להארכת מועד למאחרים. בקשה זו הינה בסמכות שר הפנים על-פי קריטריונים שנקבעו, כאשר אחד הקריטריונים הינו תקופת האיחור והסיבה לכך.