"אחרי הארגון מחדש, אפשר יהיה לתת שירות יותר טוב"

השבוע יתכנסו המועמדים לתפקיד מנהל רשות המים הראשון לישורת האחרונה במרוץ על התפקיד הנחשק

השבוע (ד') יתכנסו המועמדים לתפקיד מנהל רשות המים הראשון לישורת האחרונה במרוץ על התפקיד הנחשק. במהלך השבוע תסיים וועדת האיתור לראיין את כל המועמדים לתפקיד. אחר כך תעביר הוועדה את השמות הנבחרים לשר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, שיעביר את המועמד שלו לאישור הממשלה. על מנהל הרשות, שימונה במקום נציב המים, יוטל להקים את רשות המים החדשה, זו שתרכז את כל נושא המים, המפוזר כיום בין עשרה משרדי ממשלה שונים.

שמעון טל, נציב המים לשעבר וכיום בעל חברת טל קונטנט, העוסקת בייעוץ ובייזום, אומר שעל הוועדה לבחור במועמד בעל כושר ביצועי מוכח, וכי בניגוד לעבר, לקשריו הפוליטיים של המועמד לא צריך להיות משקל בבחירה, שכן הרשות במתכונתה החדשה תתנתק כמעט לחלוטין מהדרג הפוליטי.

- מה הדבר הראשון שצריך מנהל הרשות החדש לעשות?

"לארגן את הרשות ולנסח רגולציות חדשות שאינן קיימות כיום".

- מה למשל?

"היא תתבקש לקבוע את מחיר המים ואת הרגולציה לתאגידי המים והביוב באמצעות כלים כלכליים בלבד. על-פי התוכנית, הרשות לשירותים ציבוריים מים וביוב תעבור ראשונה לרשות המים. אחר כך יעבור מינהל משק המים העירוני לרשות. להערכתי, בתוך ארבע שנים יעברו לתוך הרשות כל הפונקציות במשק המים".

- בזמן האחרון מנהלים ראשי הרשויות קמפיין מתוקשר נגד הרשות. מה הסיבה לכך?

"חוק תאגידי מים וביוב בא לפתור את הבעיות ברשויות החלשות יותר, שאינן מסוגלות לגבות את תשלומי המים והביוב, ולכן ראשי הרשויות הגדולות מתרגזים על כך שמכלילים אותם בקטגוריה הזו. יחד עם זאת, אסור לשכוח שכל נושא המים מאפשר לראשי הערים לגבות ארנונה ולבצע פעולות נוספות. כלים אלה יחסרו להם, בעיקר על רקע הפרדת תשלום הארנונה מהתשלום עבור המים. אין ספק שיש צורך לפתור מחלוקות אלה".

- איזה משק מים מקבל מנהל הרשות החדש?

"לדעתי, משק המים שלנו אמין ומבוסס גם מבחינת כמויות המים וגם מבחינת איכותם. אני משוכנע שאחרי הארגון מחדש, אפשר יהיה לתת שירות אפילו יותר טוב".

- צפוי מחסור של מים בארץ?

"לדעתי לא. יחד עם זאת אין ספק שצריך להקדים ביצוע של תוכניות ההתפלה. הדברים אמנם מתקדמים לאט, אך אין ספק שהם מתבצעים. להערכתי, בתוך שש שנים, כשנסיים את ביצוע כל התוכניות, משק המים יעמוד על בסיס יציב ואמין ונוכל להפסיק לדבר על מחסור במים".

- מי יקבע את מחיר המים החדש?

כיום מי שקובע את התעריפים הם שרי החקלאות, התשתיות והאוצר. בסוף זה מגיע לאישור בחוק ההסדרים. על-פי ההסדר החדש, הרשות תקבע את מחיר המים, כאשר לשר החקלאות שמורה הפריבילגיה לאשר את מחיר המים לחקלאות למשך מספר שנים בלבד".

- רשות המים מבחינתך זה חלום שהתגשם?

"על ארגון משק המים מדברים אצלנו יותר מ-15 שנה. אין ספק שזהו צעד הכרחי, שייאפשר להקים את משק המים בצורה נכונה ואחראית. באופן אישי דחפתי לשחרראת משק המים מתקציב המדינה, ולהפוך אותו למשק שעושה שימוש עצמאי בהכנסותיו, ללא התערבות משרד האוצר".

- למה זה לא קרה?

"יתכן שהדברים אינם בשלים עדין. אבל אני משוכנע, שתוך מספר שנים, לאחר שהאוצר יראה שמשק המים מתנהל באיזון מבחינת הכנסות והוצאות, ניתן יהיה להשתחרר מעול האוצר. יכול להיות שאי אפשר לעשות הכול בבת אחת. גם בלי זה יש לרשות יש עוד הרבה עבודה".