בית בלי באחריות

המדינה, באמצעות מכון התקנים, הבטיחה לספק לנו "בית באחריות"; המדינה, באמצעות המפקח על הביטוח, החליטה שמדובר בהליך לא ראוי

לפני יותר מחצי שנה הכריז מכון התקנים הישראלי על "מהפכה" בתחום היחסים שבין הקבלן ללקוח הסופי. מיזם חדש של המכון, בשם "בית באחריות", התחייב למסור לרוכשים דירות חדשות נטולות ליקויים, כשהמכון עצמו הוא שמלווה את כל שלבי הבנייה. במידה שיתגלו ליקויים פה ושם, אזי המכון עצמו הוא שגם יפעל לתיקונם המהיר והיעיל במקום הקבלנים, מה שאמור להקנות מעין "תעודת כשרות" של המדינה עצמה (הבעלים של מכון התקנים) על הפרויקטים למגורים.

במסיבת העיתונים החגיגית שהשיקה את המיזם, הציג מכון התקנים תמונה עגומה במיוחד. על-פי נתוני המכון, מידי שנה מוגשות נגד קבלנים בישראל כ-3,000 תביעות, מצד כ-5,000 בעלי דירות, בגין ליקויי בנייה. ההיקף הכספי הכולל של התביעות נאמד בכ-600 מיליון שקל. עיקר התביעות נגד קבלנים מוגשות בגין ליקויי בנייה ובגין חריגה מתקנים ומפרטי מכר. "נזק זה משפיע ישירות על מחירי הדירות לצרכן", אמרה זיוה פתיר, מנכ"ל מכון התקנים, "שכן מדו"חות של חברות קבלניות עולה שכ-10% מחישובי עלות הבנייה הם הוצאות על החזקת מחלקות בדק ופיצויי תביעות. הקבלנים משקללים את נזקיהם בגין אותן תביעות".

מעתה והלאה, הבטיחו במכון (ובהתאחדות הקבלנים, שהצטרפה למסיבת העיתונאים), בעלות של כ-2,500 דולר לדירה יוכלו הקבלנים להעביר את האחריות לגוף סטטוטורי ממשלתי, במהלך שיועיל גם להם וגם לצרכנים.

חצי שנה עברה, ודבר לא נעשה. במכון התקנים אמנם "מתים" לטענתם להתחיל באספקת השירותים, ולדבריהם כבר יש להם "מעל ל-2,000 דירות ממתינות", אולם מסתבר שדווקא המפקח על הביטוח החליט לעצור את המהלך. בדיעבד גילו במכון, כי לשיטתו של הממונה מדובר במהלך הכולל שלב ביטוחי (הבטחת האחריות לליקויי הבנייה), וממילא צריך להכניס למיזם גם חברת ביטוח שתכסה את הסיכונים.

לדברי יו"ר מכון התקנים, עמיקם בן-צבי, "ברור שכל חברת ביטוח שתיכנס תרצה רק עבור המינהלה תשלום של מאות דולרים על כל פוליסה, כך שכל המיזם ייפול. הממונה החליט שיש כאן אלמנט ביטוחי, אבל אנחנו כבר אמדנו את הסיכונים ומדובר לדעתנו בדיוק כמו בבדק שמציע הקבלן".

"אם מישהו רוצה לתת פרשנות מחמירה, תמיד אפשר. אנחנו בסך הכל רצינו לקחת על עצמנו את האחריות של הקבלן, שהוא אף פעם לא חשב לקחת עליה פוליסת ביטוח".

במכון התקנים לא חוששים רק למצבו של ענף הנדל"ן בכלל, ולתדמית העגומה של הדירות הנבנות בארץ בפרט. לאחר שבשנים האחרונות הוקמו יותר ויותר מכונים ומעבדות פרטיים, שפיקחו על שלבי הבנייה והתחרו "ראש בראש" מול מכון התקנים, קיוו במכון כי המיזם החדש יאפשר להם להשיב את קרנו של אגף הבנייה במכון התקנים. "כל זמן שזה לא נפתר", מסכם בן-צבי, "אנשים גם מקבלים מוצר פחות טוב, וגם אנחנו נאלץ בסוף לסגור 70%-80% מאגף הבנייה שלנו, שזה אומר פיטורים של 150 עובדים".