עיריית רעננה יוזמת בניית 4,000 יח"ד - כדי להסיר תביעות פיצויים

שינוי הייעוד יביא להפחתת או הסרת תביעות הפיצויים של בעלי הקרקע בשל תוכנית רכבת הפרברים

ועדת התכנון והבנייה ברעננה שוקדת על תוכנית לבניית 4,000 יחידות דיור חדשות מצפון לרחוב ויצמן בעיר. המניע לשינוי הייעוד של הקרקעות באזור צפון רעננה הנו הגשת תביעות פיצויים של עשרות מיליוני דולרים, כנגד תוכנית של המועצה הארצית אשר ייעדה שטח של 330 דונם לאזור תחזוקה עבור רכבת הפרברים.

עו"ד יהושע דיאמנט, מומחה לדיני מקרקעין אשר ייצג את מרבית התובעים באזור, מציין כי בעקבות אישור התוכנית המייעדת את האזור לתחזוקה עבור רכבת הפרברים, נפגע ערכן של קרקעות רבות, וסכומי התביעות נסקו.

עו"ד דיאמנט מסביר, כי מאחר ואין באפשרות העירייה לעמוד בתשלומים כה גבוהים, הגיעה העירייה להסדר עם בעלי הקרקעות לפיו יופשרו האדמות לבנייה, ובעלי הקרקעות יפחיתו ואף יבטלו את תביעות הפיצויים. בנוסף, הסכימה חברת נ.ת.ע, המקימה את רכבת הפרברים, לשנות את תוכנית המתאר כך שאזור התחזוקה של הרכבת יועבר למקום אחר. בעקבות הסכמות אלו העירייה יזמה כאמור תוכנית מתאר שבה יועדו הקרקעות לבנייתן של 4,000 יחידות דיור.

דיאמנט מוסיף, כי כשנחקק חוק התכנון והבנייה, לא שיערו המחוקקים את היקף ההשלכות והמשמעויות של תביעות פיצויים נגד הוועדה המקומית לפי סעיף 197. תביעות הפיצויים הרבות, והפוטנציאל הגלום בהן, עלולות לגרום לנזקים עצומים לרשויות המקומיות, ולכן הרשויות מנסות להגיע להסדרים עם בעלי הקרקעות שנפגעו, לפיהם הרשויות לא ישלמו את פיצויים ובעלי הקרקעות יקבלו זכויות בנייה נוספות. אפשרות זו, מנקודת מבט של בעלי הקרקעות, הפכה את תביעות הפיצויים לקטליזטור לשינוי ייעוד של מקרקעין וקידום תוכניות בניין עיר.