משפרים את איכות המים: ועדת מומחים ממליצה להקים מתקני סינון בכל המעיינות בישראל המשמשים לשתייה

הוועדה ממליצה לכל רשות לשקול בעצמה אם להוסיף פלואור למים; תומכת בהוספת סידן למים המיוצרים במתקני ההתפלה החדשים

"יש להתקין מתקני סינון בכל המעיינות בארץ המשמשים לשתייה. סינון זה ימנע הגעתם של טפילי מעיים למים, יקטין את עכירות המים, ויאפשר להקטין את כמויות הכלור המוחדרות כיום". כך קובעת ועדת מומחים, בראשות מומחה המים מהטכניון פרופ' אבנר עדין. את הוועדה מינה משרד הבריאות, כדי להמליץ על תקנות מי השתייה החדשות. חלק ממסקנות הוועדה הוצגו היום (ד') לראשונה בכנס המכללה הטכנולוגית רופין וארגון עובדי המים.

עדין מדגיש, שאיכות המים המסופקת כיום היא טובה מאוד ולאחר אימוץ התקנות היא תהיה מצויינת.

הוועדה טרם קבעה מה תהיה העלות של התקנות החדשות ועלות מתקני הסינון. אינדיקציה ניתן לקבל מעלות מתקן הסינון למי המוביל הארצי, שיחל לפעול בעוד חודש, ושעלה 100 מיליון דולר. התקנות החדשות יחייבו הקמת מספר מתקני סינון נוספים.

המלצה נוספת היא להוסיף סידן למים המיוצרים במתקני ההתפלה החדשים. המלצה זו נובעת ממחקרים שמצאו, שגוף האדם סופג למעלה מ-15% מכמות הסידן לה הוא זקוק באמצעות מי השתייה, חומר החשוב לבניית עצמות ולמניעת מחלות שונות הקשורות בכלי דם.

באשר לסוגיית הוספת פלואור למים שמעוררת מחלוקת ציבורית רבה, ממליצה הוועדה לא לחייב את מקורות להכניס פלואור למים ולאפשר לרשויות המקומיות להחליט בנושא זה. לטענת הוועדה, רשות שלתושביה היגיינת שיניים טובה תוכל לא להכניס פלואור למים. רשות שבה היגיינת הפה טובה פחות תוכל להחדיר פלואור למים.

לדברי עדין, המלצה זו מבוססת על מחקרים שמצאו שאין הבדל ברמת בריאות השיניים בין יישובים שבהם הוחדר פלואור למים, לכאלה שבהם לא הוחדר פלואור. מסקנת החוקרים הייתה שכנראה הציבור מקבל פלואור באמצעות משחות השיניים, רופאי השיניים וכדורים.

עוד ממליצה הוועדה להתקין תקנות המגבירות את שקיפות רשויות הבריאות שפעמים רבות חוששות להודיע לתושבים על תקלות ברשת המים מתוך חשש לבהלה ציבורית, ולחייב את ספקי המים בדיווח על איכות המים.