המינהל לא העביר לרשויות חלק מהיטל ההשבחה; עכשיו ישלם מיליארד שקל

השופטת: לא העביר את כל מרכיב המע"מ של "חלף היטל ההשבחה"

מינהל מקרקעי ישראל יצטרך לשלם למעלה ממיליארד שקל, לפני ריבית והצמדה, לשורה של רשויות מקומיות בעקבות פסק דין של שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, רות רונן.

מפסק הדין עולה, שהמינהל לא שילם לעיריות במשך שנים חלף היטל השבחה על דמי ההיתר, אותם גבה מחוכרים שבנו תוספות בנייה או עשו שינוי ייעוד וניצול בקרקעות עירוניות.

חלף היטל השבחה הוא תשלום של 10% מהיטל ההשבחה אותו אמור היה המינהל לשלם לרשויות המקומיות במסגרת חוק התכנון והבנייה, והוא בא במקום היטל השבחה פרטני לכל מגרש בו נעשה שינוי. עתה מתברר, כי במשך שנים שילם המינהל רק חלק מהסכומים לרשויות, בין השאר לא שילם כלל את מרכיב המע"מ לגבי חלק מהסכומים.

ב-1998 הגישה המועצה האזורית חוף השרון תביעה ראשונה לבית המשפט בנושא זה וב-2001 הצטרפו 125 רשויות לתביעה. ב-2004 הצטרפה עיריית תל-אביב לתביעה באמצעות שמאי המקרקעין, יוסי כהן ודרור צבן, לשעבר מנהלי אגף שיווק וכללה במינהל. לאחר הצטרפות עיריית תל-אביב, אותה ייצג עו"ד שוקי חורש, התביעה התפתחה בקצב מהיר יותר.

בתל-אביב הוערכו העסקאות של רשות הפיתוח ב-700 מיליון שקל, אולם המינהל לא העביר לעירייה את חלקו.

במהלך הדיונים הציעה השופטת רונן לצדדים להגיע לפשרה אך המינהל סרב בטענה שמדובר בתקדים ובתשלום גדול שיוטל על תקציב המדינה.

בפסק הדין קבעה רונן, שהמינהל נמנע מלתת גרסה כלשהי לחלק מהטענות, ולכן לא נותר לה אלא לקבל את גרסת עיריית תל אביב ויתר התובעות.

לפני שבועיים קראה רונן לצדדים לטיעונים בעל פה והציעה שוב להגיע לפשרה, אך הפרקליטות המייצגת את המינהל סירבה להצעה.

רונן קבעה כי התשלום יחול על כל העסקאות שבוצעו עד שבע שנים מיום הגשת כל אחת מהתביעות, ועל תשלומים שמועד תשלומם חלף יתווספו הפרשי הצמדה וריבית. בשלב זה ישא המינהל בהוצאות הרשויות בגין השלב הנוכחי של הדיון.

(תיק 1142/04).